Future Mind: Efektywne wykorzystanie nowoczesnych narzędzi komunikacji w kanale
W czasie pandemii konsumenci zaczęli częściej wchodzić w interakcje z markami za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Gwałtowna zmiana przyzwyczajeń klientów, brak personalizacji i niewłaściwe wykorzystanie danych sprawiają jednak, że część firm ma problemy z zapewnieniem konsumentom najlepszych doświadczeń związanych z komunikacją w kanale online. Jak więc upewnić się, że strategia firmy w tym obszarze jest właściwa?
Według danych raportu 2022 Zendesk Customer Experience Trends, w wyniku pandemii klienci stali się bardziej wymagający. Ponad 60 proc. z nich rezygnuje z usług po jednym złym doświadczeniu, co stanowi wzrost o 22 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Interakcje w ramach obsługi klienta mają znaczący wpływ na relacje z marką. Firmy, które odpowiadają szybko na pytania, są uważane za szanujące klienta, odpowiedzialne, oraz wiarygodne. Jednocześnie 54 proc. klientów twierdzi, że w większości firm, w których dokonują zakupów, obsługa klienta jest traktowana po macoszemu. Aby móc spełnić rosnące wymagania konsumentów konieczne są inwestycje w nowoczesne kanały komunikacji. Ich dobór może okazać się dla firmy nie lada wyzwaniem. Aby móc znaleźć najlepsze i najbardziej efektywne narzędzie, należy zacząć od dokładnego poznania swojego klienta. Dotyczy to zwłaszcza tego, w jaki sposób porusza się on w kontakcie z usługą lub produktem oraz gdzie ma problemy. Dopiero wtedy można dobrać rozwiązanie, które utrzyma jego lojalność lub zwiększy zakupy.
Jak wygląda ścieżka zakupu?
Jeśli rozrysujemy ścieżkę zakupową klienta, to zauważymy, że ma ona podobne kroki. Istnieje moment, w którym użytkownik rozpoznaje, że ma potrzebę, np. nowego zakupu, a potem zaczyna poszukiwania. Porównuje alternatywy, podejmuje decyzje, kupuje, otrzymuje dostawę i w końcu korzysta z usługi lub produktu. Od tego momentu do kolejnego zakupu lub pojawienia się problemu buduje się jego lojalność do sklepu. Na każdym z tych etapów potrzebny jest kanał komunikacji – po to, aby doradzić lub rozwiązać jego problem. W zależności od rodzaju klienta punktem kontaktu może być strona, aplikacja, chat bot, social media, infolinia lub po prostu drugi człowiek. Który kanał w danej sytuacji będzie najlepszy, zależy już od samego użytkownika.
- Nie ma narzędzia komunikacji z klientem, które naprawi wszystkie problemy – zajmie się obsługą i jednocześnie pomoże w zakupach. Przynajmniej na naszych zachodnich rynkach. Jeszcze kilka temu wiele osób fascynowało się chatboatmi. Moje doświadczenia zawodowe pokazują jednak, że to rozwiązanie nie do końca się sprawdziło. Aby zapewnić klientom wysokiej jakości obsługę, firmy muszą pójść o krok dalej niż oferowanie podstawowego wsparcia. Oznacza to wychodzenie naprzeciw klientom tam, gdzie jest to dla nich wygodne, niezależnie od tego, czy jest to e-mail, telefon, kanały społecznościowe czy czat na żywo – mówi Miłosz Michałowski-Żuk, Customer Experience Manager w Future Mind.
Aplikacja jest hubem CX
Współcześnie najpotężniejszym narzędziem komunikacji w e-handlu jest aplikacja mobilna. Pozwala m.in. na wysyłanie spersonalizowanych powiadomień push i wiadomości bezpośrednio w aplikacji. Strategia wykorzystania jej powinna jednak nieść ze sobą większą wartość. Powodów jest wiele – chociażby to, że użytkownik może nie chcieć kupować w aplikacji, ale może ona skłonić go do tego, żeby zainteresował się marką i następnie poszedł do sklepu.
- To czego często brakuje w strategii firm działających w handlu online, to świadomość, że klienci, którzy zazwyczaj rzadko korzystają z kanału online, pewnego dnia mogą zacząć chcieć wykorzystywać aplikację. Jeśli firma posiada kilka kanałów, to będą one wykorzystywane w zależności od użytkownika w różnym czasie. Chcąc zapewnić w swoim sklepie internetowym najlepsze doświadczenia, należy wziąć pod uwagę potrzeby wszystkich klientów – mówi Miłosz Michałowski-Żuk z Future Mind.
Człowiek narzędziem komunikacji
Każde zautomatyzowane narzędzie komunikacyjne niezależnie od tego czy jest to aplikacja czy email, jest dobre do pewnego etapu. W najbardziej skomplikowanych kwestiach klient oczekuje personalizacji i wejścia w interakcję z drugim człowiekiem. Czasami nawet Ci klienci, którzy chętnie robią pierwszy krok online mogą oczekiwać, że już w kolejnym spotkają się z człowiekiem, który ich wysłucha i odpowie na pytania. Również te, na które odpowiedzi, są ogólnodostępne na stronie. Firmy, które uwzględnią ten aspekt komunikacji – będą mogły świadczyć usługi najwyższej jakości.
- Narzędzia komunikacji wzbogacają doświadczenia, pomagają w wielu istotnych momentach, ale nie zastąpią całkowicie kontaktu z człowiekiem. Tak samo jeden kanał nie zastąpi drugiego, dlatego omnichannel w handlu jest po prostu konieczny – mówi Miłosz Michałowski-Żuk z Future Mind.
Spójna komunikacja wielokanałowa
Według danych Zendesk, tylko 17 proc. firm posiada jedną platformą, która łączy wszystkie kanały obsługi. Tymczasem firmy, które chcą zapewnić najlepsze doświadczeń użytkownika w kanale online powinny posiadać spójną strategię komunikacji wielokanałowej, obejmującą jej wykorzystanie. Platforma optymalizuje kontakt z klientem, pozwala dotrzeć do niego we wszystkich preferowanych kanałach, umożliwi targowanie odbiorców, automatyzację żmudnych zadań, takich jak kontrola wersji roboczych czy planowanie treści.
- Ostatnią rzeczą, jakiej oczekują klienci, jest konieczność ponownego wyjaśniania tego, o czym już rozmawiał w innym kanale. Firmy świadczące najlepsze usługi powinny zadbać o to, by inteligentnie zarządzać każdą informacją od swojego klienta, zapewniając zintegrowane doświadczenie użytkownika w każdym punkcie kontaktu – podsumowuje Miłosz Michałowski-Żuk z Future Mind.
Źródła:
- 2022: The year of customer services led growth, https://www.zendesk.com/blog/2022-the-year-of-customer-service-led-growth/.
- CX TRENDS 2022, Unlock growth with customer services, https://www.zendesk.com/customer-experience-trends/.
Kontakt dla mediów:
Marta Bruczuk-Figiel
Starszy Konsultant PR, Clear Communication Group
tel.:+48 518 335 502
email: marta.bruczuk-figiel@clearcom.pl
***
Future Mind to istniejąca od 2008 roku firma doradczo-technologiczna. Tworzy innowacyjne produkty cyfrowe, które kształtują przyszłość niejednej branży. Zespół FM to ponad 100 osób, który składa się programistów, analityków, projektantów UX, specjalistów z doświadczeniem korporacyjnym oraz startupowym. Dzięki unikalnemu, holistycznemu podejściu wspiera klientów w podejmowaniu decyzji strategicznych w obszarze digital oraz w utrzymywaniu produktów przez cały cykl ich życia. Aby zapewnić klientom najwyższą jakość, współpracuje z wyspecjalizowanymi partnerami technologicznymi z całego świata. Zaprojektowane przez ekspertów Future Mind rozwiązania były wielokrotnie nagradzane podczas konkursów branżowych, a dynamiczny wzrost firmy wyróżniony przez takie magazyny jak Forbes i Financial Times.
Więcej na stronie: https://www.futuremind.com/

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.