“Gości więcej niż przed pandemią” – Białostoczanie ruszyli do restauracji
Od końca czerwca lokale gastronomiczne działają przy 75% obłożenia sali. Restauratorzy już nazywają to “powrotem do normalności”. Goście dopisują, a ogródki wypełniają się w zakładanych limitach nie tylko wieczorami czy w weekendy. Entuzjazm jest, jednak nie brakuje też wyzwań oraz obaw przed tym, co przyniesie jesień.
– Przewidywaliśmy, że gdy tylko otworzą się restauracje, nasi stali bywalcy chętnie wrócą do jedzenia na mieście. Mimo to pierwsze tygodnie po zniesieniu restrykcji były dla nas miłym zaskoczeniem. Ruch jest bardzo duży, widać radość i ogromną chęć spędzania czasu razem – mówi Urszula Olechno z KOKU Sushi, współwłaścicielka największej sieci sushi barów w Polsce, która w Białymstoku prowadzi trzy punkty: na Rynku Kościuszki, przy ulicy Kilińskiego oraz nastawiony na dowozy POINT przy ulicy Zachodniej.
Jej słowa potwierdzają właściciele innych lokali, które znajdują się w ścisłym centrum miasta.
– Dla kawiarni czas zamknięcia był szczególnie trudny. Podstawą ich istnienia jest przecież bezpośrednie spotkanie z drugim człowiekiem i wypicie kawy w miłej atmosferze. Dlatego powrót gości cieszy nas podwójnie. Ich zresztą też. Widać, że Białostoczanie odkrywają nas na nowo i bardziej doceniają każde tego typu wyjście – komentuje Marcin Zalewski, jeden z założycieli sieci kawiarni the White Bear Coffee.
Patryk Chowaniak z Bistro Dobra Zmiana również obserwuje większe zainteresowanie mieszkańców, także w obszarze cateringu.
– Od momentu, kiedy mogliśmy zacząć działać w lokalu, mieliśmy zauważalnie większy ruch, porównując do lat ubiegłych. Mamy też zwiększoną liczbę zapytań o catering, z uwagi na to, że wiele wydarzeń i uroczystości nie mogło się odbyć w ostatnim czasie. Mimo że trwa właśnie sezon urlopowy, nie brakuje też osób, które nas stale odwiedzają – komentuje restaurator.
Chociaż pandemia nadal trwa, to wyraźnie widać, że ludzie nie chcą już zamykać się w domach. Reżim sanitarny oraz szczepienia skutecznie niwelują ryzyko zarażenia. Znika więc lęk związany z kontaktami społecznymi.
– Nie zauważyliśmy, aby nasi goście mieli jakieś obawy związane z koronawirusem. Raczej wszyscy cieszą się z możliwości powrotu do „normalności” oraz życia zapamiętanego sprzed pandemii – przekonuje Krzysztof Kuderewski z mieszczącej się na Rynku Kościuszki, nowo otwartej restauracji Enklawa Cafe Canteen Bar.
Praca czeka na chętnych
Wznowienie działalności cieszy, jednak w związku z otwarciem pojawił się kolejny problem. Niektóre lokale mają bowiem trudność ze skompletowaniem załogi.
– Obecnie stale poszukujemy rąk do pracy, jakiś czas temu wystartowaliśmy nawet ze specjalną kampanią zachęcającą młodych ludzi do związania swojej przyszłości z KOKU Sushi. Pandemia sporo tu namieszała i nadszarpnęła zaufanie do branży oraz restauracji jako stabilnego pracodawcy. Udowadniamy jednak, że są firmy, które nadal oferują dobre warunki, bez strachu o kolejną falę i lockdown. My dajemy ponadto szansę na rozwój w ogólnopolskiej sieci, pakiety szkoleń oraz atrakcyjne wynagrodzenia – mówi Urszula Olechno.
Podobnie jak KOKU Sushi, także Bistro Dobra Zmiana utrzymała większość załogi.
– Nasza obsługa została przeszkolona do pracy na kuchni i dostaw posiłków, abyśmy mogli zapewnić im pracę. Aktualnie poszukujemy jednak kolejnych osób, bo odmrożenie nastąpiło wraz z ogródkami gastronomicznymi i w tym okresie zawsze potrzeba więcej ludzi. Wiem, że cała branża ma trudną sytuację, jeśli chodzi o personel – komentuje Patryk Chowaniak.
Co przyniesie jesień?
Teraz trwają wakacje, jednak największą niewiadomą są chłodniejsze miesiące i zapowiadana kolejna fala pandemii.
– Branża gastronomiczna mocno ucierpiała podczas lockdownów, dlatego wszyscy obawiamy się tego, co może się wydarzyć jesienią. Ale nie przygotowujemy się specjalnie na czarny scenariusz. Wręcz przeciwnie. Prowadzenie restauracji to trudne i odpowiedzialne zajęcie, dlatego staramy się raczej skupić na rozwoju i ciężkiej pracy. Chcemy zaskakiwać naszych gości, urozmaicać menu, wsłuchiwać się w ich potrzeby i oczekiwania. Już od przyszłego miesiąca nasza restauracja wdraża dowozy dań, będzie także możliwość zakupu wypiekanego przez nas zdrowego chleba – zachęca właściciel Enklawy.
Właściciel Bistro Dobra Zmiana dodaje, że również woli działać tu i teraz.
– Gastronomia to codzienne wyzwania. Aktualnie musimy reagować na gwałtownie rosnące ceny produktów, mimo że sami nie chcemy ich podnosić. Pojawiają się również problemy z brakiem surowców i towarów. Oczywiście obawiamy się, że już za kilka miesięcy naszą branżę spotkają znów tak mocne ograniczenia, a rząd tak jak do tej pory nie zapewni odpowiedniej pomocy, szczególnie małym firmom jak nasza.
Marcin Zalewski z the White Bear Coffee przekonuje natomiast, że dla nich receptą na przyszłość, jest intensywny rozwój.
– Mimo pandemii nasza sieć rozrasta się o kolejne lokale. Wkrótce miśkowe kawiarnie otwieramy w Giżycku, Suwałkach, Ostrowie Wielkopolskim. W tym roku ruszyła także nowa franczyza lodowa – the White Bear Ice Cream. W samym Białymstoku działają już cztery punkty, a to jeszcze nie koniec. Działamy więc nie na sto, ale na dwieście procent. Ograniczenia nie będą trwały wiecznie, dlatego chcemy jak najlepiej wykorzystać sprzyjający czas, który mamy obecnie – podsumowuje.

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.