Hakerzy polują na konta w chmurze
Migracja do chmury oprócz korzyści ma też swoje wady, które szczególnie obnażyła pandemia koronawirusa. Jednocześnie przejście do środowiska chmurowego i zdalnej pracy przyniosło nowe zagrożenia związane z bezpieczeństwem i zgodnością narzędzi do współpracy i przesyłania wiadomości. Co gorsza, odpowiedzialność za ocenę możliwości bezpieczeństwa dostawcy chmury jest rozproszona. Jak wynika z badania Ponemon Institute najczęściej jest to wydzielona komórka ds. cyberbezpieczeństwa (23 proc. respondentów), dział IT (21 proc. respondentów), użytkownicy końcowi (19 proc.). Natomiast 12 proc. uczestników badania stwierdziło, że nikt w firmie nie bierze na siebie takiej odpowiedzialności.
Zdaniem ekspertów szczególnie trudnym obszarem do zabezpieczenia jest zaplecze aplikacji w chmurze, które zostały wdrożone w infrastrukturze Amazon AWS, Google Cloud Platform i Microsoft Azure. W wymienionych środowiskach model bezpieczeństwa jest mniej ustandaryzowany, a więcej odpowiedzialność spoczywa na organizacji niż usługodawcy. Dla firm bardzo często oznacza to konieczność inwestowania w platformy bezpieczeństwa natywne dla chmury. Łakomym kąskiem dla hakerów są usługi Microsoft Office 365 i Google Workspace ze względu na ich wszechobecność i rolę w przechowywaniu oraz uwierzytelnianiu kont użytkowników korporacyjnych. Aż 57 proc. uczestników badania zwróciło uwagę na fakt, iż konta Microsoft Office 365 oraz Google Workspace są często poddane atakom typu brute force i phishing.
- Chyba największym błędem popełnianym przez użytkowników jest wyjście z założenia, że jeśli usługi są obsługiwane przez Microsoft i Google, oznacza to, że są one bezpieczne i dobrze chronione. Chociaż obaj usługodawcy podejmują kroki w celu zabezpieczenia swoich usług, ich odpowiedzialność jest ograniczona. Organizacje muszą być w pełni świadome tego, gdzie kończy się linia ochrony Google i Microsoft, a gdzie zaczyna się rola własnych działów IT. - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora Bitdefender w Polsce.
Według Ponemon Institute ponad połowa (51%) respondentów twierdzi, że phishing jest najczęstszą metodą stosowaną przez osoby atakujące w celu uzyskania legalnych danych uwierzytelniających do chmury, co wskazuje, że pomimo wszystkich ulepszeń technologii zabezpieczeń, użytkownicy nadal stanowią największy wektor ataków.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.