Komunikaty PR

2 na 3 Polaków odwiedziło jarmark świąteczny w ciągu ostatnich lat

2024-11-21  |  10:00
Biuro prasowe

Polacy kochają jarmarki świąteczne.  Dowodzi tego badanie wykonane przez SW Research dla Leonardo Hotels Polska. Większość respondentów w ciągu ostatnich trzech lat odwiedziła świąteczny jarmark. Najczęściej był to jarmark we własnym mieście, ale nie brakuje osób wyjeżdżających, a do odwiedzania tych miejsc najbardziej zachęca ich niezwykła atmosfera i dekoracje.

 

Świąteczne tradycje to już nie tylko wigilijna kolacja

Jak pokazują dane, Polacy chętnie sięgają po nowsze formy spędzania wolnego czasu w okolicach Bożego Narodzenia. To już nie tylko wigilijna kolacja i kolędowanie, ale również popularne na całym świecie jarmarki świąteczne. To miejsce spotkań rodzin i przyjaciół, świątecznej rozrywki oraz przestrzeń zakupu pierwszych prezentów. Ilu Polaków w ciągu ostatnich trzech lat odwiedziło jarmark świąteczny? Zdecydowana większość postawiła na taką aktywność: 24% respondentów wybrała się na jarmark raz, 38% – kilka razy, a 3% – kilkanaście razy. Podobną liczbę odwiedzin odnotowujemy zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, za to wśród podziałów wiekowych zdecydowanie dominuje grupa osób powyżej 50 roku życia. Najczęściej na jarmarki świąteczne wybierały się osoby zamieszkujące miejscowości o wielkości od 20-200 tys. mieszkańców.

Dane pokazują, że przeważnie spędzamy na jarmarku kilka godzin – taki czas zadeklarowało 70% badanych. Co piąta osoba przeznacza na wizytę cały dzień, a niemal co dziesiąta (8%) weekend lub kilka dni. Na dłuższe wizyty zdecydował się 1% respondentów. Ostatnie liczby pokazują, że wśród Polaków są osoby zainteresowane specjalnymi wyjazdami na jarmarki świąteczne.

 

Świąteczny city break – co druga osoba wybiera się do innego miasta na jarmark

Jak pokazało badanie przeprowadzone przez SW Research dla Leonardo Hotels w maju 2024 roku, tylko około 24% ankietowanych w ogóle nie korzysta z city breaków – pozostali korzystają z tej formy wyjazdu w różnym wymiarze. Nie dziwi więc, że te tendencje mają również odzwierciedlenie w wynikach badania dotyczących jarmarków świątecznych.

Zainteresowanie pobytem w dużym mieście w okresie zimowym jest dla nas ewidentne. NYX Hotel w Warszawie oraz Leonardo Boutique City Center i Leonardo Boutique Old Town w Krakowie są przygotowane na gości, którzy planują bożonarodzeniowy city break. Klimat ozdobionej świątecznie warszawskiej metropolii, czy uroczy, zabytkowy i zimowy Kraków to doskonałe miejsca na odpoczynek o tej porze roku. Nasze hotele gwarantują szereg udogodnień i umiejscowienie w takich punktach miast, które ułatwiają dostęp do jarmarków świątecznych – komentuje Anastasiia Stolarska, Cluster Poland Reservation Manager, Leonardo Hotels Polska.

Jak pokazują deklaracje respondentów, Polacy rozważają wizytę na jarmarkach w całym kraju. Respondenci najczęściej decydowali się na odwiedzenie jarmarku w swoim mieście (60%). Niemal co druga osoba (46%) odwiedziła jarmark w innym mieście na terenie Polski, a 15% osób uczestniczyło w jarmarkach za granicą.

 

Co nas interesuje na jarmarkach i jaki jest nasz budżet?

Do jarmarków przyciągają nas różne atrakcje. Czynnikiem, który w zdecydowanie największym stopniu zachęca respondentów do odwiedzenia jarmarków świątecznych jest panująca tam atmosfera i dekoracje (56%). Badani rzadziej zwracają uwagę na kwestie takie jak smaczne jedzenie i napoje (16%), możliwość zrobienia zakupów świątecznych (15%) czy poznania lokalnych tradycji (13%). We wskazaniu na pierwszą z atrakcji ewidentna jest różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami: atmosfera i dekoracje są istotne dla ok. 62% kobiet, ale jedynie dla ok. 47% mężczyzn.

Atrakcyjne są dla nas również okazje do przebywania z bliskimi i poznawania nowych miejsc. Osoby odwiedzające jarmarki najczęściej łączą tę aktywność ze spotkaniami z przyjaciółmi i rodziną (54%) oraz zwiedzaniem miasta (47%). Wśród pozostałych czynników wymieniono nocleg w wyjątkowym hotelu oraz koncerty lub inne wydarzenia kulturalne.

Niebagatelną kwestią są oczywiście finanse. Czterech na dziesięciu respondentów (43%) odwiedzających jarmarki jest skłonna przeznaczyć średnio na wizytę, w tym zakupy i ewentualne koszty związane z podróżą i noclegiem, kwotę nie wyższą niż 200 zł na osobę. Trzech na dziesięciu badanych wydaje od 201 zł do 400 zł, a 15% respondentów na wydatki związane z jarmarkami bożonarodzeniowymi przeznacza od 401 do 600 zł. Nieco częściej niż co dziesiąta osoba (12%) jest skłonna wydać wyższą sumę pieniędzy. Pomimo wciąż istniejącej inflacji jesteśmy skłonni przeznaczyć określoną kwotę na ten rodzaj aktywności.

Jeden z najpiękniejszych jarmarków świątecznych w Polsce odbywa się w Krakowie na malowniczym Rynku Głównym, który znajduje się w niewielkiej odległości od dwóch hoteli Leonardo Boutique. Wiele do zaoferowania ma także Warszawa, która zachęca do odkrycia jarmarków w wielkomiejskim stylu - z imponującymi świątecznymi iluminacjami i lodowiskami dla odwiedzających. Leonardo Royal i NYX Hotel Warsaw są tu dobrymi bazami wypadowymi. Na dachu tego drugiego po raz pierwszy w tym roku zagości dostępna dla wszystkich iście zimowa kraina - Winter WOWderland.

 

 

O BADANIU:

Badanie przeprowadziła agencja SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w październiku 2024 roku. Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Próba badawcza i respondenci: przeprowadzono 812 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.

* * *

LEONARDO HOTELS CENTRAL EUROPE, z siedzibą w Berlinie, odpowiada za portfolio hoteli w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii, Francji, Hiszpanii i we Włoszech. Sieć działa w 10 krajach i 47 destynacjach, a jej portfolio oferuje 107 hoteli z ponad 17 000 pokojami. Jej marki to Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels i Leonardo Limited Edition. Znane są z dogodnych lokalizacji, wysokich standardów obsługi, a także nowoczesnego wystroju wnętrz z regionalnym charakterem.

Leonardo Hotels Central Europe jest częścią Fattal Hotel Group, która została założona w 1998 roku przez Davida Fattala. Aktualnie w Europie i Izraelu działa ponad 270 hoteli grupy z ponad 48 000 pokojami w 117 lokalizacjach i 20 krajach. Portfolio marek obejmuje Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels, Leonardo Limited Edition, Jurys Inn, Herods, U Hotels, 7 Minds, Rooms by Fattal, Fattal Terminal, Master Collection i Switch up. Izraelska grupa hotelowa jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Tel Awiwie (TASE). www.leonardo-hotels.com

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja Biuro prasowe
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol
Handel Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
2025-05-23 | 06:00

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

MediaMarkt, lider rynku elektroniki konsumenckiej w Europie, wkracza w nową fazę rozwoju na polskim rynku. Właśnie uruchomiono nowoczesną platformę marketplace, która po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.