Komunikaty PR

2 na 3 Polaków odwiedziło jarmark świąteczny w ciągu ostatnich lat

2024-11-21  |  10:00
Biuro prasowe

Polacy kochają jarmarki świąteczne.  Dowodzi tego badanie wykonane przez SW Research dla Leonardo Hotels Polska. Większość respondentów w ciągu ostatnich trzech lat odwiedziła świąteczny jarmark. Najczęściej był to jarmark we własnym mieście, ale nie brakuje osób wyjeżdżających, a do odwiedzania tych miejsc najbardziej zachęca ich niezwykła atmosfera i dekoracje.

 

Świąteczne tradycje to już nie tylko wigilijna kolacja

Jak pokazują dane, Polacy chętnie sięgają po nowsze formy spędzania wolnego czasu w okolicach Bożego Narodzenia. To już nie tylko wigilijna kolacja i kolędowanie, ale również popularne na całym świecie jarmarki świąteczne. To miejsce spotkań rodzin i przyjaciół, świątecznej rozrywki oraz przestrzeń zakupu pierwszych prezentów. Ilu Polaków w ciągu ostatnich trzech lat odwiedziło jarmark świąteczny? Zdecydowana większość postawiła na taką aktywność: 24% respondentów wybrała się na jarmark raz, 38% – kilka razy, a 3% – kilkanaście razy. Podobną liczbę odwiedzin odnotowujemy zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, za to wśród podziałów wiekowych zdecydowanie dominuje grupa osób powyżej 50 roku życia. Najczęściej na jarmarki świąteczne wybierały się osoby zamieszkujące miejscowości o wielkości od 20-200 tys. mieszkańców.

Dane pokazują, że przeważnie spędzamy na jarmarku kilka godzin – taki czas zadeklarowało 70% badanych. Co piąta osoba przeznacza na wizytę cały dzień, a niemal co dziesiąta (8%) weekend lub kilka dni. Na dłuższe wizyty zdecydował się 1% respondentów. Ostatnie liczby pokazują, że wśród Polaków są osoby zainteresowane specjalnymi wyjazdami na jarmarki świąteczne.

 

Świąteczny city break – co druga osoba wybiera się do innego miasta na jarmark

Jak pokazało badanie przeprowadzone przez SW Research dla Leonardo Hotels w maju 2024 roku, tylko około 24% ankietowanych w ogóle nie korzysta z city breaków – pozostali korzystają z tej formy wyjazdu w różnym wymiarze. Nie dziwi więc, że te tendencje mają również odzwierciedlenie w wynikach badania dotyczących jarmarków świątecznych.

Zainteresowanie pobytem w dużym mieście w okresie zimowym jest dla nas ewidentne. NYX Hotel w Warszawie oraz Leonardo Boutique City Center i Leonardo Boutique Old Town w Krakowie są przygotowane na gości, którzy planują bożonarodzeniowy city break. Klimat ozdobionej świątecznie warszawskiej metropolii, czy uroczy, zabytkowy i zimowy Kraków to doskonałe miejsca na odpoczynek o tej porze roku. Nasze hotele gwarantują szereg udogodnień i umiejscowienie w takich punktach miast, które ułatwiają dostęp do jarmarków świątecznych – komentuje Anastasiia Stolarska, Cluster Poland Reservation Manager, Leonardo Hotels Polska.

Jak pokazują deklaracje respondentów, Polacy rozważają wizytę na jarmarkach w całym kraju. Respondenci najczęściej decydowali się na odwiedzenie jarmarku w swoim mieście (60%). Niemal co druga osoba (46%) odwiedziła jarmark w innym mieście na terenie Polski, a 15% osób uczestniczyło w jarmarkach za granicą.

 

Co nas interesuje na jarmarkach i jaki jest nasz budżet?

Do jarmarków przyciągają nas różne atrakcje. Czynnikiem, który w zdecydowanie największym stopniu zachęca respondentów do odwiedzenia jarmarków świątecznych jest panująca tam atmosfera i dekoracje (56%). Badani rzadziej zwracają uwagę na kwestie takie jak smaczne jedzenie i napoje (16%), możliwość zrobienia zakupów świątecznych (15%) czy poznania lokalnych tradycji (13%). We wskazaniu na pierwszą z atrakcji ewidentna jest różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami: atmosfera i dekoracje są istotne dla ok. 62% kobiet, ale jedynie dla ok. 47% mężczyzn.

Atrakcyjne są dla nas również okazje do przebywania z bliskimi i poznawania nowych miejsc. Osoby odwiedzające jarmarki najczęściej łączą tę aktywność ze spotkaniami z przyjaciółmi i rodziną (54%) oraz zwiedzaniem miasta (47%). Wśród pozostałych czynników wymieniono nocleg w wyjątkowym hotelu oraz koncerty lub inne wydarzenia kulturalne.

Niebagatelną kwestią są oczywiście finanse. Czterech na dziesięciu respondentów (43%) odwiedzających jarmarki jest skłonna przeznaczyć średnio na wizytę, w tym zakupy i ewentualne koszty związane z podróżą i noclegiem, kwotę nie wyższą niż 200 zł na osobę. Trzech na dziesięciu badanych wydaje od 201 zł do 400 zł, a 15% respondentów na wydatki związane z jarmarkami bożonarodzeniowymi przeznacza od 401 do 600 zł. Nieco częściej niż co dziesiąta osoba (12%) jest skłonna wydać wyższą sumę pieniędzy. Pomimo wciąż istniejącej inflacji jesteśmy skłonni przeznaczyć określoną kwotę na ten rodzaj aktywności.

Jeden z najpiękniejszych jarmarków świątecznych w Polsce odbywa się w Krakowie na malowniczym Rynku Głównym, który znajduje się w niewielkiej odległości od dwóch hoteli Leonardo Boutique. Wiele do zaoferowania ma także Warszawa, która zachęca do odkrycia jarmarków w wielkomiejskim stylu - z imponującymi świątecznymi iluminacjami i lodowiskami dla odwiedzających. Leonardo Royal i NYX Hotel Warsaw są tu dobrymi bazami wypadowymi. Na dachu tego drugiego po raz pierwszy w tym roku zagości dostępna dla wszystkich iście zimowa kraina - Winter WOWderland.

 

 

O BADANIU:

Badanie przeprowadziła agencja SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w październiku 2024 roku. Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Próba badawcza i respondenci: przeprowadzono 812 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.

* * *

LEONARDO HOTELS CENTRAL EUROPE, z siedzibą w Berlinie, odpowiada za portfolio hoteli w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii, Francji, Hiszpanii i we Włoszech. Sieć działa w 10 krajach i 47 destynacjach, a jej portfolio oferuje 107 hoteli z ponad 17 000 pokojami. Jej marki to Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels i Leonardo Limited Edition. Znane są z dogodnych lokalizacji, wysokich standardów obsługi, a także nowoczesnego wystroju wnętrz z regionalnym charakterem.

Leonardo Hotels Central Europe jest częścią Fattal Hotel Group, która została założona w 1998 roku przez Davida Fattala. Aktualnie w Europie i Izraelu działa ponad 270 hoteli grupy z ponad 48 000 pokojami w 117 lokalizacjach i 20 krajach. Portfolio marek obejmuje Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels, Leonardo Limited Edition, Jurys Inn, Herods, U Hotels, 7 Minds, Rooms by Fattal, Fattal Terminal, Master Collection i Switch up. Izraelska grupa hotelowa jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Tel Awiwie (TASE). www.leonardo-hotels.com

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl Biuro prasowe
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we
Handel Pracownicy MediaMarkt King Cross w Poznaniu wspominają 20-lecie sklepu
2025-03-18 | 15:00

Pracownicy MediaMarkt King Cross w Poznaniu wspominają 20-lecie sklepu

20 lat temu w poznańskiej galerii King Cross miało miejsce otwarcie drugiego w mieście sklepu MediaMarkt. Dlaczego to miejsce było i jest tak wyjątkowe? O pracy w salonie
Handel Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU
2025-03-04 | 08:00

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Wiodący dostawca płatności dla e-commerce - PayU - przygotował dwie oficjalne wtyczki (aplikacje) do platformy Shopify służącej do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim

Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.

Prawo

Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.

Konsument

Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.