Bezpieczeństwo cyfrowe kluczem do stabilności i sukcesu sklepów internetowych
Ponad dwie trzecie (66%) firm w Polsce przyznało, że doświadczyło przynajmniej jednego naruszenia związanego z bezpieczeństwem cyfrowych zasobów, a co trzecia firma odnotowała nasilenie się prób cyberataków, co obrazują wyniki raportu KPMG „Barometr Cyberbezpieczeństwa”[1]. E-biznesy również są narażone na skutki nielegalnej działalności hakerów. Według danych Gemius 79% internautów[2] robi zakupy online, co stwarza również pole do działania dla cyber-oszustów. W przypadku sklepów internetowych cyberprzestępcy skupiają się na informacjach, takich jak dane osobowe klientów, systemy płatności czy preferencje zakupowe. Te wrażliwe dane są nie tylko podstawą działania sklepów internetowych, ale również „łakomym kąskiem” z perspektywy hakerów, którzy chcą je nielegalnie wykorzystać.
Polski rynek e-commerce od lat należy do najszybciej rozwijających się w Europie, co czyni go atrakcyjnym nie tylko dla nowych inwestorów, ale również cyberprzestępców. Wraz z dynamicznym wzrostem rynku rośnie także liczba incydentów bezpieczeństwa. Według analizy IBM[3], w 2023 roku średni globalny koszt naruszenia danych wynosił 4,45 mln dolarów, a w branży e-commerce i sprzedaży detalicznej – 2,96 mln dolarów. Ataki te nie tylko generują znaczące straty finansowe, ale również negatywnie wpływają na reputację firm, co może długofalowo obniżać ich konkurencyjność na rynku.
Waga świadomości cyber-zagrożeń
Niebezpieczne sytuacje mogą przybierać różne formy – od celowych ataków na bazy danych lub interfejs API, ataki typu DDoS po spamerskie kampanie rozsyłane przez formularze kontaktowe czy próby wyłudzenia danych logowania. Bezpośrednie ataki na sklepy internetowe mają na celu zdobycie poufnych danych klientów, takich jak dane osobowe czy informacje o kartach płatniczych. Hakerzy często atakują bazy danych, wykorzystując luki w zabezpieczeniach oraz słabo chronione połączenia, a także przełamują zabezpieczenia API, co może prowadzić do przejęcia sesji lub zdalnego dostępu do systemu. Cyberprzestępcy wykorzystują też luki w oprogramowaniu, szczególnie te, które nie zostały jeszcze naprawione. Obrona przed tymi atakami wymaga regularnych aktualizacji i wzmocnienia zabezpieczeń systemowych.
Z danych IBM wynika, że ataki ransomware generują największe straty finansowe – średni koszt obsługi takiego incydentu wyniósł 5,22 mln dol., jeżeli został upubliczniony przez przestępców. Założeniem hakerów przy tego typu naruszeniach jest paraliż danej organizacji poprzez zaszyfrowanie jej komputerów, serwerów lub też systemów. Ich głównym celem jest próba wyłudzenia pieniędzy w ramach usunięcia blokady infrastruktury i nieudostępnienia wewnętrznych informacji lub danych klientów. Niestety, opłacenie okupu nie zawsze oznacza, że skradzione dane nie będą opublikowane a system zostanie odblokowany.
Wpływ cyber-zabezpieczeń na sukces e-biznesu
Bezpieczeństwo cyfrowe jest podstawą każdego sklepu internetowego i często decyduje o sukcesie, lub też potencjalnej porażce e-biznesu. Warto zauważyć, że cyberprzestępcy najczęściej atakują sklepy online, aby zdobyć poufne dane klientów, takie jak informacje osobowe czy dane kart płatniczych. Wykorzystują przy tym luki w zabezpieczeniach baz danych czy API oraz słabo chronione połączenia sieciowe, co może skutkować przejęciem sesji lub uzyskaniem zdalnego dostępu do systemu. Szczególnie narażone są platformy sprzedażowe, które nie usunęły wcześniej zgłoszonych błędów i wykrytych luk w systemie, które mogą stać się „furtką” dla hakerów. Skuteczna obrona przed atakami cyberprzestępców wymaga cyklicznych audytów i regularnych aktualizacji systemu oraz wzmacniania zabezpieczeń.
„Wyciek danych w przypadku sklepu internetowego może prowadzić nie tylko do strat finansowych, ale również, a może przede wszystkim do spadku zaufania klientów i obniżenia poziomu konkurencyjności. Dlatego tak istotna jest edukacja prowadzących sprzedaż online, aby byli oni świadomi potencjalnych zagrożeń i zapewnili odpowiedni poziom zabezpieczeń danym przetwarzanym w sklepie. Kluczowy jest tu wybór partnera technologicznego, który proaktywnie dba o cyber-ochronę platformy. Dba o regularne aktualizacje i dokonuje ich natychmiast, po ich udostępnieniu. Bezpieczeństwo sklepu internetowego nie powinno być postrzegane jedynie jako kwestia techniczna – to fundament budowania zaufania i relacji z klientami” – komentuje Piotr Sikora, VP Product Core w firmie IdoSell, która należy do portfolio IAI.
Zmiany w branży technologicznej, powszechność zakupów online oraz dynamicznie rosnący rynek mają ogromny wpływ na zmiany w krajobrazie cyberbezpieczeństwa. Warto zauważyć, że panujący wyścig technologiczny ma wpływ na złożoność cyberataków. Sklepy internetowe muszą stawić czoła nowym zagrożeniom oraz zapewnić swoim klientom najwyższą możliwą ochronę w obliczu wzrastającej liczby ataków. Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż w internecie muszą wdrożyć proaktywną politykę ochrony danych przetwarzanych przez organizację, aby być kilka kroków przed hakerami.
Więcej na temat ochrony e-commerce i zapewnienia bezpieczeństwa danym klientów znajdą Państwo w e-booku – „Jak zadbać o bezpieczeństwo e-sklepu” - https://poznaj.idosell.com/e-book-o-bezpieczenstwie
[1] https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2024/02/barometr-cyberbezpieczenstwa-2024.html
[2] https://gemius.com/pl/news/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny/
[3] https://www.ibm.com/reports/data-breach

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.