Co się opłaca kupić w Black Friday? Nie elektronikę, ale kosmetyki i odzież
Salesforce poinformował, że nadchodzący Cyber Week ma przynieść 311 miliardów dolarów globalnej sprzedaży. Konsumenci z niecierpliwością czekają na świąteczne oferty, a wykorzystanie sztucznej inteligencji i agentów ma mieć wpływ nawet na 19% złożonych zamówień. Średnia obniżka ceny powinna wynieść 28%, a na największe rabaty mogą liczyć konsumenci, którzy zamierzają kupować kosmetyki i odzież.
Prognozy Salesforce dotyczące Cyber Week 2024
Analizując zgromadzone dane w czasie rzeczywistym – które pochodzą z Agentforce, Commerce Cloud, Service Cloud i Marketing Cloud – Salesforce spodziewa się zaobserwować cztery główne trendy podczas najbardziej krytycznego tygodnia zakupowego w tym roku:
Sztuczna inteligencja steruje koszykiem: Sztuczna inteligencja i agenci prawdopodobnie wpłyną na 19% zamówień w Cyber Week, odpowiadając tym samym za 61 miliardów dolarów globalnej sprzedaży.
Wzrost sprzedaży w cyberprzestrzeni: Przewiduje się, że sprzedaż w Cyber Week osiągnie 311 miliardów dolarów na całym świecie, co stanowi 23% wszystkich zakupów świątecznych w 2024 roku i 75 miliardów dolarów w Stanach Zjednoczonych.
Oczekuje się, że stopy dyskontowe będą atrakcyjne: Średnie rabaty prawdopodobnie osiągną szczyt na poziomie 28% na całym świecie i 30% w USA, napędzając wzrost sprzedaży o 5% rok do roku.
Najwyższe rabaty przewiduje się w takich kategoriach produktów jak:
- Uroda i makijaż - 38%
- Pielęgnacja skóry - 33%
- Odzież (ogółem) - 33%
Rabaty i popyt konsumencki rosną. Zniżki osiągnęły szczytowy poziom średnio 20% w pierwszym tygodniu listopada – wzrost o 17% rok do roku, co wskazuje, że sprzedawcy detaliczni przygotowują się do konkurencyjnego sezonu świątecznego. Zamówienia online również odnotowały 4% wzrost rok do roku, sygnalizując pozytywną zmianę po roku zmniejszonych wydatków konsumenckich.
Chińskie platformy zakupowe kuszą konsumentów niskimi cenami, aż 67% kupujących, którzy korzystają z aplikacji takich jak Shein, Temu i TikTok Shop, zgłosiło, że planuje właśnie tam dokonać zakupów świątecznych w tym sezonie. Najlepszą opcją rynkową dla kupujących jest Temu, a 40% globalnych konsumentów twierdzi, że dokonało od dwóch do pięciu zakupów na tym rynku w ciągu ostatniego roku.
Mobile rządzi cyfrowymi kasami: Zamówienia realizowane za pośrednictwem smartfonów będą stanowić 70% sprzedaży. Mobilne zakupy są napędzane lepszymi doświadczeniami w ruchu w ostatnich latach i oferują nowe możliwości konwersji, dzięki agentom AI w mobilnych aplikacjach do przesyłania wiadomości.
Salesforce Shopping Index – który analizuje dane od 1,5 miliarda globalnych kupujących, ponad 1,5 biliona odsłon i setek milionów unikalnych SKU na platformie Salesforce Customer 360 – wykazał, że od początku października sprzedawcy cyfrowi korzystający z generatywnej sztucznej inteligencji i agentów zwiększyli średnią wartość zamówienia o 7% w porównaniu do tych bez tej technologii (117 USD vs 109 USD). Te innowacje były również odpowiedzialne za realizację 17% globalnych zamówień poprzez spersonalizowane rekomendacje, ukierunkowane promocje i inteligentniejszą obsługę klienta.
Sprzedawcy detaliczni korzystający z agentów opartych na sztucznej inteligencji w tym okresie również podwoili zaangażowanie w obsługę klienta. Pracownicy mogli zająć się złożonymi sprawami, ponieważ 30% konsumentów woli agentów do szybszej obsługi.
„Agenci mają potencjał, aby zmienić sezon świąteczny, pomagając sprzedawcom detalicznym zapewnić spersonalizowaną, terminową i wydajną obsługę kupującym, gdy tego najbardziej potrzebują” – powiedział Michael Affronti, SVP i GM Commerce Cloud. „Cyfrowi sprzedawcy detaliczni mają szerokie możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji do tworzenia osobistych agentów zakupowych, którzy pomagają konsumentom znaleźć dokładnie to, czego szukają i nadal ułatwiają ścieżkę do zakupu”.
Ostatnie badanie Salesforce wykazało, że 45% globalnych konsumentów czeka z zakupami do Cyber Week, rozpoczynającego się 26 listopada, aby skorzystać z najlepszych ofert sezonu. Ta sytuacja stwarza możliwość dla sprzedawców detalicznych, aby wykorzystać podekscytowanie kupujących i zwiększyć liczbę konwersji dzięki rabatom i agentom obsługi klienta.
Ponadto, wczesne wyniki Salesforce Shopping Index dotyczące okresu świątecznego, zebrane między 1 października a 14 listopada, wykazały, że globalna sprzedaż online spadła o 1% rok do roku w ciągu ostatnich siedmiu tygodni. Warto jednak zauważyć, że wzrosła o 8% w porównaniu rok do roku w pierwszym tygodniu listopada – co sugeruje, że zainteresowanie konsumentów zakupami świątecznymi nabiera tempa.
Najbardziej rosnące kategorie sprzedaży:
- Makijaż (+10% r/r)
- Obuwie dla aktywnych (+9% r/r)
- Torebki i bagaż (+8% r/r)
Konsumenci są zainteresowani agentami AI w celu szybszej obsługi klienta: Od początku października sprzedawcy detaliczni, którzy zainwestowali w agentów obsługi opartych na sztucznej inteligencji, odnotowali dwukrotnie wyższy wskaźnik zaangażowania w obsługę klienta w porównaniu do sklepów, które nie wdrożyły tego rozwiązania.
Wzrost ten jest wczesnym wskaźnikiem, że agenci mogą przyjąć większe i bardziej złożone obciążenie sprawami i odpowiednio zaspokajać potrzeby klientów.
Klienci wydają się być otwarci na wykorzystanie tej innowacji – 30% konsumentów stwierdziło, że współpracowałoby z agentem AI, gdyby oznaczało to szybszą obsługę. Sztuczna inteligencja i agenci zwiększają komfort zakupów, chociaż jest to stosunkowo nowa technologia, główni detaliści już zatrudniają agentów AI, aby pomóc poprawić doświadczenia zakupowe. Prawie jedna czwarta (24%) konsumentów stwierdziła również, że nie mają już nic przeciwko temu, by agenci AI robili dla nich zakupy.
Zwroty stanowią wyzwanie dla sprzedawców detalicznych: Liczba zwrotów w październiku i listopadzie była o 33% wyższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku, co zmusiło sprzedawców detalicznych do bliższego przyjrzenia się strategiom zatrzymywania klientów i polityce zwrotów, aby uniknąć strat.
Wyniki Black Friday - przeceny kosmetyków do 39%, ale najchętniej kupowaliśmy...
Dr Oetker, DOZ i Befaszczot wdrożą kody 2D na polskim rynku
Czy prezenty dotrą na czas? Bożonarodzeniowe wyzwania przed kurierami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.