Komunikaty PR

Omni-commerce – jak kupują polscy konsumenci?

2022-11-29  |  15:00
Biuro prasowe

 

Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej porusza kwestię zachowań konsumentów oraz sposobu w jaki dokonują zakupów. Ciekawą zmianą w porównaniu do czasów przed pandemią jest to, że w przypadku sklepów stacjonarnych spadło znaczenie przyzwyczajenia do danego miejsca. Ten czynnik, obok zaufania do sklepu oraz atrakcyjnych warunków zwrotów i reklamacji stał się za to kluczowy w przypadku zaopatrywania się w sieci.

 

Co ciekawe, podczas zakupów w Internecie, zarówno stacjonarnie jak i przez urządzenia mobilne, nabywcy znacznie rzadziej zwracają uwagę na promocje i ceny. Może być to spowodowane przez zbyt dużą liczbę „super ofert” na każdym kroku, a także wzrost znaczenia opinii o produkcie jako czynnika pozwalającego podjąć właściwą decyzję zakupową. Jak wskazują wyniki badania, co czwarta osoba podczas swojego ostatniego zakupu poszukiwała informacji i opinii o produktach (26%). Kobiety i mężczyźni tak samo często płacili za zakup w sieci (32% i 33%), chociaż to panie częściej śledziły status zamówienia i poszukiwały recenzji. Z kolei panowie zdecydowanie częściej porównywali oferty (26% vs 10%). Wartym uwagi jest fakt, że niska cena nie jest już najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego miejsca zakupowego. Kluczowe jest dziś zaufanie do sklepu (32%) oraz jego szeroki asortyment (24%).

 

I właśnie zaufanie do zagranicznych marek jest głównym powodem, dla którego Polacy kupują online za granicą. Takiej odpowiedzi według badania udzieliło aż 17% ankietowanych. Kolejnymi argumentami wskazanymi przez respondentów są niższe ceny niż w naszym kraju - wskazywane przez 16% konsumentów oraz niskie koszty dostawy. Warto zaznaczyć, że motyw ceny i oszczędności jest wskazywany przez 25% osób. Co jeszcze przemawia za zakupami cross-border? 11% konsumentów wymienia zarówno bezproblemowe zwroty, jak i obsługę posprzedażową na wysokim poziomie (również 11%).

 

Jednak niezależnie od miejsca dokonywania zakupów i pomimo sytuacji ekonomicznej, konsumenci w zdecydowanie rzadziej porównują oferty, a częściej podejmują decyzję zakupową szybko - w oparciu o reklamę lub opinie innych klientów. Warto mieć to na uwadze podczas planowania strategii marketingowych swoich sklepów.

 

 

 

Autorem komentarza jest Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland, cyfrowej platformie dla e-commerce, ułatwiającej sklepom internetowym zagraniczną ekspansję. Packeta zapewnia e-sklepom rozwiązanie oparte o jeden interfejs (API), w ramach którego mogą zarządzać całym procesem dostaw i płatności, również w różnych walutach.

 

*Komentarz ekspercki został przygotowany w opraciu o dane raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej.

 

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 14,5 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.