IKEA rozstrzygnęła trzecią edycję konkursu grantowego „Zabawa to poważna sprawa”
Warsztaty nt. zmian klimatu, ekologiczny konkurs charytatywny i eko-piknik to wybrane działania, które zrealizują lokalne organizacje pomagające dzieciom i młodzieży zagrożonym wykluczeniem społecznym w Gdańsku, Lublinie i Zabrzu. Aktywności zostaną sfinansowane z grantów przyznanych w trzeciej edycji konkursu „Zabawa to poważna sprawa”. Laureatów wyłoniło jury złożone z pracowników IKEA.
Instytucje i organizacje z całej Polski mogły zgłaszać się do udziału w konkursie, którego tematem przewodnim były zmiany klimatu. Wszystkie zgłoszenia reprezentowały wysoki poziom. Choć wybór nie był łatwy, komisja wyłoniła trzech laureatów, którzy otrzymają wsparcie od IKEA w postaci jednorazowego dofinansowania. Dzięki temu będą mogli zrealizować projekty edukacyjno-ekologiczne.
Kształtowanie świadomości ekologicznej wśród najmłodszych to niezwykle istotne działanie w obliczu coraz bardziej widocznych zmian klimatu – tłumaczy Magdalena Betin, koordynatorka kampanii „Zabawa to poważna sprawa” w IKEA Retail w Polsce – Konkurs grantowy jest polską inicjatywą, będącą częścią międzynarodowej kampanii IKEA „Zabawa to poważna sprawa”, która ma na celu wsparcie organizacji w walce o przyszłość planety oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu – dodaje.
Zwycięskie organizacje
Jednym z laureatów jest Akwarium Gdyńskie, którego projekt skierowany jest do dzieci oraz młodzieży niesłyszącej i niedosłyszącej. W ramach wygranej w konkursie, instytucja zorganizuje spotkania warsztatowe na temat zmian klimatu, ochrony środowiska w aspekcie morskim oraz raf koralowych. Dzięki inicjatywie 50 podopiecznych w wieku od 7 do 15 lat aktywnie poszerzy swoją wiedzę z zakresu ekologii. Komisja konkursowa doceniła również pomysł na kreatywny film, poruszający temat ekologii, który w pełni zrealizowany będzie przez uczestników programu z użyciem języka migowego. Podsumowaniem projektu „Dziecięce dłonie w klimatycznej odsłonie” będzie wernisaż wystawy fotograficznej dla podopiecznych i ich rodzin.
Możliwość realizacji swojego programu ze wsparciem IKEA ma również Fundacja Szczęśliwe Dzieciństwo z Lublina. W ramach projektu „Dajemy Ubraniom Drugie Życie” przy wsparciu IKEA instytucja zorganizuje Ekologiczny Konkurs Charytatywny, który pozwoli na zbiórkę używanej odzieży w szkołach. Dodatkowo nastoletni podopieczni Fundacji pokażą poprzez film, jak kreatywnie przerobić pozornie niepotrzebne już materiały! W ramach konkursu grantowego placówka organizacji zostanie również wyremontowana oraz zostaną zakupione niezbędne produkty.
Jury doceniło również Stowarzyszenie Lokalne Salezjańskiej Organizacji Sportowej SPLOT SPORT w Zabrzu, za projekt „Jestem Ekoliderem!”. Ma on na celu kształtowanie ekologicznych postaw wśród dzieci i młodzieży. Skierowany jest do 30 młodych i ambitnych podopiecznych w wieku od 10 do 18 lat z jednej z dzielnic Zabrza – Helenki. Program podzielony został na takie obszary – powietrze i wiatr, roślinność, odpowiedzialne gospodarowanie żywnością oraz EkoPiknik! Uczestnicy, dzięki wsparciu IKEA będą mogli m.in. odwiedzić farmę wiatrową, wspólnie zasadzić drzewa, uczestniczyć w warsztatach ZeroWaste czy w dowiedzieć się więcej na temat roli pszczół w środowisku!

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.