Irańska grupa cyberprzestępcza APT34 zaatakowała firmę powiązaną z amerykańskim
Bitdefender oznajmia, że w ostatnim czasie odkryta została kampania phishingowa, która prawdopodobnie została przeprowadzona przez irańską grupę APT34. Celem ataku było zainfekowanie komputerów pracowników firmy Westat złośliwym oprogramowaniem.
Amerykanie na celowniku hakerów z APT34
Amerykańskie firmy i instytucje są częstym celem ataków APT34. Hakerzy z reguły starają się atakować duże organizacje, zwykle poprzez tak zwany phishing. Tym razem na celowniku cyberprzestępców znalazła się korporacja Westat. Firma ta swoje działania koncentruje wokół badań agencji rządowych Stanów Zjednoczonych, a także firm, fundacji oraz rządów stanowych i lokalnych.
Westat zaatakowany przez irańską grupę hakerów
Kampania phishingowa grupy ATP34 była bezpośrednio skierowana na pracowników Westat. Wiadomości phishingowe zawierały plik o nazwie “survey.xls”, który zaprogramowany był do używania makr, gdy te były domyślnie włączone. W sytuacji, gdy były one wyłączone użytkownicy komputerów byli pytani o pozwolenie na przeglądanie pliku. W momencie otwarcia zainfekowanego pliku nowa wersja złośliwego oprogramowania o nazwie TONEDEAF atakowała komputer.
„Westat zdaje sobie sprawę, że Intezer, firma zajmująca się analizą malware, czyli złośliwego oprogramowania zidentyfikowała złośliwy plik, który używał nazwy i logo przedsiębiorstwa Westat”. „Ten plik nie został utworzony, hostowany ani wysłany z serwerów Westat i prawdopodobnie jest to próba podszywania się pod markę i logo Westat”. Przedstawiciele przedsiębiorstwa zajmującego się badaniami agencji rządowych Stanów Zjednoczonych dodatkowo informują, że: „Nasz zespół ds. cyberbezpieczeństwa współpracuje z Intezer i innymi podmiotami, aby w pełni zrozumieć charakter tego zajścia. Będziemy nadal monitorować sytuację i odpowiednio reagować ”.
Jak zaatakowali hakerzy z APT34?
Z odkrycia wynika, że celem ataku było dostarczenie TONEDEAF, czyli obejścia, które pozwala operatorom złośliwego oprogramowania gromadzić dane, uruchamiać polecenia, a nawet przesyłać pliki i zarażać komputery innym malware jakim jest VALUEVAULT, czyli narzędziem do uwierzytelniania przeglądarki. - informuje Mariusz Politowicz, ekspert ds. bezpieczeństwa Bitdefender.
Atak APT34 został udaremniony, jednak należy się spodziewać, że nie jest to ostatnia próba przejęcia danych w ten sposób przez irańską grupę.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.