Jak nawigować po świecie cyfrowego handlu? Trendy e-commerce
Pandemia i postępująca digitalizacja sprawiły, że sektor e-commerce rozwija się jak nigdy dotąd, co potwierdzają liczne analizy i badania. Według raportu PwC[1] sprzedaż dóbr online w Polsce zwiększyła się o 35% pomiędzy 2019 i 2020 rokiem, a średni wzrost wartości rynku e-handlu będzie wynosił w kolejnych latach 12% w skali roku. Taka sytuacja otwiera przed przedsiębiorcami wiele szans, stwarzając jednocześnie nowe zagrożenia. Jak uniknąć biznesowych pułapek? Trzymając rękę na pulsie trendów w branży!
Szybki rozwój e-commerce a przywiązanie klienta
Zmiany spowodowane rozwojem e-commerce wpłynęły nie tylko na kanały dotarcia do konsumentów, ale też na sposób budowania z nimi trwałych relacji. Według raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”[2], dokonując zakupów w Internecie, kierujemy się przede wszystkim ceną oferowanych produktów. Jednak na zadowolenie klientów wpływ mają też inne czynniki, przede wszystkim niskie koszty dostaw oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia z danym sklepem. Co ciekawe, kobiety częściej kierują się przy wyborze sklepu atrakcyjnymi promocjami i ofertami specjalnymi, natomiast mężczyźni zwracają uwagę na dostępność fizycznych punktów odbioru oraz atrakcyjny wygląd strony internetowej. Głównym źródłem budowania wiarygodności sklepu odwiedzanego po raz pierwszy są opinie, ale także możliwości płatności przy odbiorze i czytelna informacja o polityce zwrotów i reklamacji.
Szanse i zagrożenia związane z cyfryzacją handlu – B2B
Rosnąca popularność e-commerce odnotowywana jest również w segmencie B2B i to właśnie temu obszarowi postanowiła przyjrzeć się firma CStore S.A. w opublikowanym niedawno trendbooku „E-commerce B2B: szanse, wyzwania, zagrożenia”[3]. Z materiału wynika, że w związku z cyfryzacją sprzedaży, zdecydowana większość respondentów widzi największe korzyści w zmniejszeniu ilości czasu poświęconego na szukanie odpowiednich informacji (67%). Odpowiadający wskazywali też korzyści w dostępie do informacji o każdej porze (47% głosów), wsparciu dla sprzedaży i usprawnieniu jej procesów (34%), a także redukcji kosztów (34%). Z trendbooka wynika również, że głównymi czynnikami blokującymi wejście B2B do branży e-commerce są problemy z ułożeniem procesów sprzedażowych w kanale online, a także brak kompetencji wewnętrznych zespołu. Oprócz tego odstraszający dla nich jest czas związany z edukacją sprzedawców i klientów. Jednocześnie nie brakuje udanych wdrożeń. Przykładowo, na przestrzeni blisko 20 lat działalności sieć x-kom uzyskała pozycję jednego z liderów sprzedających elektronikę konsumencką w Polsce. By utrzymać tę pozycję i wykorzystać trend wzrostu sprzedaży e-commerce, x-kom zdecydował się skorzystać z doświadczonego zespołu wdrożeniowego XPLUS Global i sięgnął po rozwiązania Microsoft Dynamics 365 do automatyzacji procesów. Przejście do chmury pozwoliło firmie przemodelować procesy zarządzania i zyskać czas na jeszcze lepszą obsługę klientów.
Cyberbezpieczeństwo w dobie cyfryzacji handlu
Rozwój sklepów internetowych łączy się również z zagadnieniem cyberbezpieczeństwa, które dotyczy wszystkich uczestników procesu biznesowego. Szczególną uwagę należy zwrócić na zagwarantowanie bezpieczeństwa klientom, którzy w sklepach internetowych nie tylko podają swoje dane osobowe oraz hasła, ale przede wszystkim dokonują płatności. Kluczowe jest tutaj wybranie platformy i hostingu, które pozwolą jak najlepiej chronić użytkowników przed potencjalnymi atakami hakerskimi. Jednak trzeba też pamiętać o systematycznej aktualizacji platformy, ponieważ zlekceważenie poprawek i unowocześnień systemu również może przyczynić się do utraty danych. Cyberbezpieczeństwo w e-commerce to nie tylko kreowanie dobrego wizerunku firmy, ale i tworzenie relacji z klientem, który podczas zakupów w Internecie chce czuć się bezpiecznie. Doprowadzenie do zainfekowania strony i utraty danych zazwyczaj oznacza dla sklepu internetowego, że w przyszłości nie będzie on pierwszym wyborem dla potencjalnie zainteresowanych ofertą osób.
Branża e-commerce po pandemii
Wielu badaczy i obserwatorów zadaje sobie pytanie, co czeka branżę w przyszłości. Cyfryzacja i automatyzacja, nowe kanały w komunikacji z klientami, rosnąca rola UX i UI to tylko kilka kwestii, które są dzisiaj kluczowe dla rozwoju branży. Warto trzymać rękę na pulsie bo zmiany są nieuniknione - mówi Dawid Paszek z firmy CStore S.A. Według wspomnianego już raportu PwC 85% Polaków po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. Szacuje się również, że w 2026 roku wartość rynku e-commerce będzie wynosiła około 162 mld zł, co stanowi prawie dwa razy większą wartość od tej, jaką zanotowano w 2020 roku.
[1] pwc.pl/pl/publikacje/liderzy-e-commerce-o-rozwoju-handlu-cyfrowego.html
[2] gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html
[3] cstore.pl/trendbook-2021

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.