Jak polska branża IT przeszła próbę pandemii? - Raport SoDA

SoDA już po raz trzeci przyjrzała się kondycji polskich Software House’ów w obliczu pandemii. W najnowszym raporcie “Wpływ COVID-19 na branżę Software House w Polsce” analizie zostały poddane m.in. obszary zarządzania, transformacji cyfrowej, marketingu i sprzedaży, rentowności oraz stanu zatrudnienia w firmach zrzeszonych i z poza organizacji w 2020 roku.
Dwa pierwsze raporty SoDA (lato i jesień 2020) pokazały, jak polscy dostawcy oprogramowania reagowali na zmiany i wyzwania związane z COVID-19. Klienci działający w branżach takich jak turystyka, transport pasażerski czy hotelarstwo najmocniej odczuli negatywne skutki pandemii. Jednocześnie koronawirus był też silnym impulsem dla rozwoju i digitalizacji innych segmentów gospodarki. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku wymusiła rewizję planów i prognoz. Teraz zaś przyszedł czas na wyciągnięcie wniosków.
Wzrost i zyski nadal na wysokim poziomie
Mimo wstępnych obaw, w drugim kwartale 2020 roku firmy zadeklarowały, że zwiększyły przychody średnio o 20%, podczas gdy prognozowana rentowność wynosiła 15%. Dodatkowo, ponad jedna czwarta firm odnotowała silny wzrost przychodów - nawet o 30%, a niektóre przekroczyły pułap 100% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego.
- W Future Processing drugi kwartał 2020 roku okazał się bliski prognozom, a nawet nieznacznie je przekroczył pod kątem przychodów i zysku. Z kolei Q4 2020 roku zdecydowanie przewyższył nasze oczekiwania. Zaobserwowaliśmy spore ożywienie na rynku zwłaszcza w obszarach Data oraz Digital Transformation, co przełożyło się na nowe kontrakty oraz rozszerzanie współpracy z dotychczasowymi klientami. Zanotowaliśmy wzrost o 11% względem Q3 i jednocześnie zamknęliśmy rok osiągając 157 milionów złotych przychodu (9% powyżej prognoz)- komentuje Paweł Pustelnik, Managing Director w firmie Future Processing.
Marketing i sprzedaż w nowej odsłonie
Ankietowani kierownicy wyższego szczebla wskazali, że w ich organizacjach zaczęto także eksperymentować z nowymi formami marketingu, a budżet na te działania zwiększono średnio o 58%. Firmy coraz częściej próbowały aktywności online, takie jak podcasty czy webinary, jednak najskuteczniejszymi narzędziami pozostała strona internetowa, media społecznościowe i marketing szeptany. Dodatkowo, jedna czwarta firm podwyższyła prowizję od sprzedaży. 74% firm wspomina, że cyfrowy push jest równie skuteczny co tradycyjny, więc zamierzają go utrzymać.
Zespół rośnie w siłę
84% badanych przedsiębiorstw odczuło wzrost zapotrzebowania na oferowane przez ich usługi
i produkty. Firmy deklarują, że zatrudniają więcej pracowników niż w 2019 roku, a główne potrzeby rekrutacyjne obejmują stanowiska programistyczne. Dodatkowo, średnia wysokość wynagrodzeń wzrosła o 10-20%
Domowe centrum zarządzania
Zdecydowana większość firm w 2020 roku przeszła na zdalny model pracy. Nie wpłynęło to jednak na obniżenie jej standardów i skuteczność zarządzania firmą. Aż 80% menedżerów spełniło oczekiwania swoich pracowników, a respondenci deklarują, że praca z domu korzystnie wpłynęła na ich samopoczucie i zdrowie psychiczne.
Z nadzieją w przyszłość
Aż 70% firm tworzących oprogramowanie ma bardzo dobre nastawienie do przyszłości. Jedna trzecia ankietowanych wspomniała, że skutki pandemii COVID-19 miały pozytywny wpływ na rozwój ich biznesu. Warto podkreślić, że wskaźnik ten wzrósł z 6% do 30% względem roku poprzedniego.
- Ogólne nastroje w branży są pozytywne, jednak coraz większe problemy z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników rodzą obawy o przyszłość. Aby skutecznie radzić sobie ze zmianami, jakie pandemia przyniosła dla naszej branży, powinniśmy najpierw wyciągnąć wnioski z roku 2020. Wyniki raportu pokazują nie tylko, jak bardzo pandemia wpłynęła na nasze firmy i pracowników, ale wskazują też na wyłaniające się nowe możliwości rozwojowe. - komentuje Bartosz Majewski, Założyciel i Prezes SoDA.
Wzrost zapotrzebowania na usługi IT może być dla polskiej gospodarki wyjątkową okazją na wzrost gospodarczy i zbudowanie kolejnego silnego towaru eksportowego. Tej koniunkturze na rynku sprzyja elastyczny management w polskich Software Houses, światowa jakość oferowanych usług oraz wysoka kultura komunikacyjna i pracy. Za wzrostem zapotrzebowania na firmy idzie też wzrost zapotrzebowania na kompetentnych pracowników oraz na wszelkiego rodzaju wsparcie w formie doszkalania i wzmacniania edukacji informatycznej na wszystkich jej poziomach. To właśnie zaadresowanie tego problemu pokaże, czy za kilka lat będziemy mówić o sukcesie polskiej branży Software House.
Po szczegółowe dane zapraszamy do raportu: https://www.sodapl.com/storage/reports/June2021/53LY4721e7GjlWYjgOBt.pdf
O SoDA
Organizacja Pracodawców Usług IT (SoDA) to związek polskich firm technologicznych, wytwarzających oprogramowanie oraz zapewniających szeroki wachlarz outsourcingu usług IT na rzecz klientów na całym świecie. Organizacja powstała w 2018 roku, obecnie zrzesza ponad 130 firm o kapitale polskim i zagranicznym, działających na terenie całego kraju, które zatrudniają w Polsce ponad 21 000 pracowników. Misją SoDA jest integracja polskiej branży IT i jej reprezentacja oraz działania na rzecz jej rozwoju na rynkach zagranicznych. SoDA współpracuje z takimi organizacjami jak: PIIT, PTI, PAIH, ITCorner i Klaster IT.
Kontakt dla mediów
Joanna Lach
+48 600 239 565
joanna.lach@more-ca.com
more communications agency

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.