Jak pozyskiwać klientów z branży FMCG w transporcie?
Branża FMCG (Fast Moving Consumer Goods), czyli towarów szybkozbywalnych, dobrze poradziła sobie w obliczu pandemii z bardzo prostej przyczyny: popyt na produkty, wchodzące w skład FMCG, czyli żywność, napoje, kosmetyki, chemia gospodarcza, artykuły higieniczne czy nawet drobne AGD, w ogóle nie uległ osłabieniu. Wręcz przeciwnie! „Niezatapialność” branży FMCG stanowi jej ogromną przewagę w stosunku do innych sektorów, przez co stała się jeszcze atrakcyjniejszym kierunkiem dla potencjalnych partnerów biznesowych, a więc spedytorów i przewoźników. Tam bowiem, gdzie popyt na produkty FMCG, tam zapotrzebowanie na wsparcie na poziomie logistycznym, spedycyjnym i transportowym. Oczywiście nasycenie rynku zaczęło wiązać się z podniesioną konkurencyjnością, co z kolei przełożyło się na zwiększone wymagania. O klienta z branży FMCG trzeba się bowiem starać i oferować przewagę na każdym poziomie działania.
Po pierwsze – sprawny tabor
Bez odpowiednio przygotowanych i bezpiecznych środków transportu przewóz towarów szybkozbywalnych jest niemożliwy. To głównie od zaplecza, jakim dysponujemy albo jakie jesteśmy w stanie zorganizować, zależy jakość usługi transportowej oraz bezpieczeństwo przewożonych towarów. Nie bez znaczenia jest również optymalna wielkość floty – powinna być taka, by zapewnić skuteczność i terminowość tzw. linii, czyli dostaw stałych, ale jednocześnie zabezpieczy klienta na wypadek przewozu nadprogramowej ilości towaru.
Po drugie – doświadczenie i wiedza
Oczywiście, równie istotne jest nie tylko to, czym wieziemy produkty, ale także – kto odpowiada za ich bezpieczeństwo. Doświadczenie kierowców i wiedza są fundamentalne i nieodzowne w procesie transportu FMCG. Pozwalają one kierowcy ocenić jakość ładunku przygotowanego do transportu, wnikliwiej sprawdzać zarówno świeżość towaru, jak i optymalną temperaturę oraz inne warunki przewozu. Kluczowa jest tutaj odpowiednia komunikacja i doświadczenie.
Po trzecie – terminowość i elastyczność
Lwią część produktów w sektorze FMCG stanowią produkty spożywcze, a w ich przypadku należy bazować na podstawowej zasadzie: do celu, na czas, bezpiecznie. Warzywa, owoce czy produkty mrożone wymagają jak najszybszej dostawy na możliwie jak najkrótszym odcinku, by zachowały świeżość, nie doznały uszkodzeń lub, co gorsza, nie popsuły się. Trasy muszą być więc optymalnie zaplanowane, by zminimalizować ewentualne ryzyko opóźnienia, a systemy służące do utrzymywania kontrolowanej temperatury muszą być zawsze i bezwzględnie w stu procentach sprawne. Kluczem są szybkość oraz eliminacja lub minimalizacja wszystkich potencjalnych ryzyk.
Po czwarte – certyfikaty, zaświadczenia, dokumenty
Kwestią oczywistą są – rzecz jasna – sprawy proceduralne, czyli niezbędne zezwolenia, certyfikaty i dokumentacje, związane na przykład z rejestracją temperatury przewożonych artykułów. W przypadku przewożonej żywności nieodzowne jest świadectwo zgodności środka transportu, dopasowane do wzoru ATP i tabliczkę na nadwoziu pojazdu. Kwestii proceduralnych nie można pominąć, zignorować ani zaniedbać – to de facto gwarancja bezpieczeństwa zarówno dla przewoźnika, jak i spedytora, klienta czy odbiorcy końcowego.
Po piąte – konkurencyjność w przetargach
Wreszcie – choć nie jest to najmniej istotna kwestia – ofertę determinują też po prostu… pieniądze. Korzystne warunki finansowe i właściwie oszacowane koszty transportu pomagają zarówno w przypadku pozyskiwania nowych klientów, jak i podnoszą konkurencyjność przewoźników w przetargach.
Katarzyna Syta
Prezes Zarządu KAES Logistic

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.