Jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług? 4 zadania do wykonania.
Jak wskazał Polski Instytut Ekonomiczny, sytuacja w sektorze usług w naszym kraju zaczęła się poprawiać. Od maja udział firm notujących wzrost sprzedaży wyniósł 30% i był większy od tych, które odczuły spadek (24%). Firmy na nowo rozpoczynają swoją działalność, a co za tym idzie poszukują wykwalifikowanej załogi. Tylko jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług? A może nie trzeba szukać, a jedynie dać się znaleźć?
Rywalizacja o pracownika?
Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. W efekcie na rynku pojawi się większe zapotrzebowanie na pracowników z konkretnymi kompetencjami. 22% przebadanych przez PIP podmiotów planowało w czerwcu zwiększyć zatrudnienie, 14% planowało podnieść wynagrodzenia. Z jednej strony to dobry znak. Branża rozkwita. Z drugiej – rozpoczyna się rywalizacja i wielu pracodawców staje przez pytaniem „jak znaleźć dobrego pracownika”?
Jak znaleźć dobrego pracownika? 4 zadania do wykonania
Wyobraź sobie sytuację, w której to pracownicy sami zgłaszają się do ciebie z pytaniem o zatrudnienie. Brzmi nierealnie? Wcale nie musi tak być.
Zadanie nr 1: Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy.
Audyt marki pracodawcy ma na celu udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
• Jakie komunikaty wysyłamy do kandydata?
• W jaki sposób je wysyłamy?
• Czy przesyłane komunikaty są spójne?
• Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?
• Co o firmie mówią inni – pracownicy?
• Jakie działania prowadzą nasi konkurenci?
• Jakie efekty przynoszą działania konkurentów?
• Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?
Zadanie nr 2: Przygotuj i zaimplementuj strategię employer brandingową.
Wśród działań, jakie znajdują się w strategii mogą znaleźć się:
• Programy ambasadorów marki
• Analiza ścieżki pracownika
• Analiza grup docelowych
• Analiza działań konkurencji
• Programy onboardingu
• Warsztaty dotyczące komunikacji wewnętrznej
• Zaplanowanie i realizacja skutecznych kampanii PR-owych
• Wsparcie w organizacji konkursów wewnętrznych
• Organizacja imprez i wyjazdów integracyjnych
Ważna informacja: 86% pracowników nie ubiegałoby się o zatrudnienie lub nie kontynuowałoby pracy w firmie, która ma złą reputację wśród byłych pracowników lub ogółu społeczeństwa.
Zadanie nr 3: Przeprowadź audyt określający identyfikację pracowników z firmą.
- Konkurencyjność firmy zyskała dziś nową definicję. To nie tylko jakość oferowanych przez nią usług, ale również jej reputacja na rynku pracy– mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace.- Zależność jest prosta – zaangażowany i lojalny pracownik może stać się ambasadorem marki. Jego dobre opinie wygłaszane poza firmą pozwolą w organiczny sposób dotrzeć do potencjalnych kandydatów, zwiększając efektywność rekrutacji i zmniejszając koszty – dodaje ekspert z Commplace.
Ważna informacja: Zaangażowany pracownik przyniesie wiele dodatkowych korzyści. Corporate Leadership Council wskazało bowiem, że ten typ pracownika daje z siebie 57% wysiłku więcej niż niezaangażowany. Z kolei Instytut Gallupa podaje, że brak zaangażowania pracowników powoduje straty w produktywności na poziomie ok. 46% (to potencjał biznesowy zaangażowania pracowników w działalność przedsiębiorstwa).
Zadanie nr 4: Zweryfikuj, jakie oczekiwania mają potencjalni kandydaci.
Pandemia zdecydowanie wpłynęła na stosunek do benefitów, czy czasu pracy. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, jak znaleźć dobrego pracownika - sprawdź, jakie ma obecnie oczekiwania. W zależności od tego, w jaką „generację” celujesz – dopasuj swoją ofertę do potrzeb grupy docelowej. Dobrym pomysłem jest także przejrzenie aktualnych ofert pracy firm konkurencyjnych, czy pozyskujących pracowników o podobnych kwalifikacjach.
Skoro znasz już odpowiedź, jak znaleźć dobrego pracownika w sektorze usług to czas wdrożyć działania w życie. Zrób to samodzielnie lub z pomocą ekspertów z zewnątrz.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.