Komunikaty PR

“Każda rolka to małe dzieło sztuki” – o kobietach w męskim świecie sushi

2021-06-16  |  01:00
Biuro prasowe

Zbyt ciepłe dłonie, makijaż, perfumy. W tradycyjnej Japonii zawód sushi mastera nadal zdominowany jest przez mężczyzn. Co ciekawe, stereotypy dotyczące tego, dlaczego kobiety nie nadają się do tej pracy, przywędrowały także na Zachód. Na szczęście u nas uprzedzenia nie są trwałe i ustępują miejsca innym wartościom – takim jak aktywność, talent czy doświadczenie. W Polsce sushi masterek przybywa z każdym rokiem i świetnie odnajdują się w świecie japońskiej kuchni.

Adriana Jóźwiak ma 25 lat i pracuje w KOKU Sushi w Słupsku – jednym z lokali największej sieci sushi barów w Polsce. Jak sama przyznaje, początkowo wielu klientów było zdziwionych, że potrawy przygotowuje im kobieta, a nie mężczyzna. Dla niej jednak wybór tego zawodu nie był przypadkowy.

– Pracę w KOKU Sushi zaczęłam w zeszłym roku przed wakacjami. Po studiach miałam wreszcie czas na szukanie zajęcia na stałe. Zawsze marzyła mi się ciekawa praca, która będzie mnie zadowalać w 100% i da mi możliwość rozwoju – mówi Adriana i dodaje: – Szkolenia rozpoczęłam na przełomie lipca i sierpnia 2020 r. w Białymstoku. To była cudowna przygoda. Poznałam wspaniałych ludzi, którzy idealnie przygotowali mnie do tego zawodu. Z wielką dokładnością uczyli mnie najpierw podstaw, następnie coraz trudniejszych rzeczy. Do dziś ich techniki, patenty i wskazówki przekazuję moim masterom.

Praktyka i talent

Obecnie Adriana kieruje trzyosobowym zespołem kucharzy. Odniosła też pierwszy duży sukces – w tym roku jej potrawa zwyciężyła w wewnętrznym konkursie dla sushi masterów, w którym brało udział 35 osób. W wakacje Green Rolls będą mogli spróbować klienci w całym kraju.

– Green Rolls to połączenie chrupiących krewetek w tempurze i panko, ogórka i rzodkwi oraz tatara z krewetek i awokado. Cała rolka dodatkowo polana jest dipem marakuja, który podbija smak swoją słodko-kwaśną barwą oraz dipem wasabi, nadającym lekko pikantny charakter. W celu podkreślenia chrupkości dodałam jeszcze pokruszone kuleczki wasabi – opisuje sushi masterka.  

Kiedy jury konkursowe otrzymało zgłoszenie Ady, nikt nie miał wątpliwości, do kogo powędruje pierwsze miejsce.

– Ada swoim daniem rozłożyła nas na łopatki. Ta rolka jest niesamowita, pełna smaku, zachwycająca w wyglądzie. Trzeba mieć ogromną wyobraźnię oraz talent, żeby po roku pracy w zawodzie tworzyć takie kompozycje – komentuje Mariusz Olechno, współwłaściciel KOKU Sushi.

Na pytanie o to, za co ceni sobie kuchnię japońską, Adriana odpowiada:

– Sushi to wyjątkowa forma jedzenia, zupełnie inna niż wszystkie. Cenię ją sobie za nieskończone możliwości tworzenia nowych połączeń i smaków. Każda rolka to małe dzieło sztuki, które nigdy nie będzie identyczne do poprzedniej.

 

W kuchni wszyscy są równi

W KOKU Sushi Ada nie jest wyjątkiem. W prawie każdym lokalu sieci na stanowisku sushi masterki pracuje co najmniej jedna kobieta. W niektórych kobiety stanowią ponad 50% kucharskiej załogi. Pod tym względem przoduje Łomża, gdzie zatrudnionych jest aż 6 sushi masterek, tuż za nią znajdują się Nowa Sól (5), Jastrzębie, Zawiercie i Lubań (po 4).

– W sumie w całej sieci pracuje 40 sushi masterek i mamy nadzieję, że do tego grona będą dołączać kolejne. Niedawno wystartowaliśmy nawet z kampanią, w której zachęcamy młodych ludzi do podjęcia pracy w restauracjach działających pod naszym szyldem. Jako franczyza, dzięki dużej skali i systemom szkoleń, z pewnością dajemy pracownikom większą szansę na rozwój. Na przestrzeni 20 lat obserwowaliśmy świetne kariery – od podstawowych stanowisk po właścicieli własnych lokali. Z naszego doświadczenia wynika, że płeć nie ma tu żadnego znaczenia – przekonuje Urszula Olechno, współwłaścicielka sieci.

W kuchni KOKU wszyscy są równi. Jedyne, co się liczy, to chęci do działania i nauki oraz zaangażowanie.

– Faktycznie – zawód sushi mastera kojarzy się bardziej z mężczyznami, ale dla mnie to tylko dodatkowa motywacja. Jestem osobą, która lepiej dogaduje się z mężczyznami niż z kobietami, dlatego wśród moich współpracowników czuję się jak ryba w wodzie. U nas nie ma żadnych podziałów. Wszyscy staramy się po prostu jak najlepiej wykonywać swoje zadania i ciągle się rozwijać – podsumowuje Ada.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Firma

Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.

Infrastruktura

Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.