“Każda rolka to małe dzieło sztuki” – o kobietach w męskim świecie sushi
Zbyt ciepłe dłonie, makijaż, perfumy. W tradycyjnej Japonii zawód sushi mastera nadal zdominowany jest przez mężczyzn. Co ciekawe, stereotypy dotyczące tego, dlaczego kobiety nie nadają się do tej pracy, przywędrowały także na Zachód. Na szczęście u nas uprzedzenia nie są trwałe i ustępują miejsca innym wartościom – takim jak aktywność, talent czy doświadczenie. W Polsce sushi masterek przybywa z każdym rokiem i świetnie odnajdują się w świecie japońskiej kuchni.
Adriana Jóźwiak ma 25 lat i pracuje w KOKU Sushi w Słupsku – jednym z lokali największej sieci sushi barów w Polsce. Jak sama przyznaje, początkowo wielu klientów było zdziwionych, że potrawy przygotowuje im kobieta, a nie mężczyzna. Dla niej jednak wybór tego zawodu nie był przypadkowy.
– Pracę w KOKU Sushi zaczęłam w zeszłym roku przed wakacjami. Po studiach miałam wreszcie czas na szukanie zajęcia na stałe. Zawsze marzyła mi się ciekawa praca, która będzie mnie zadowalać w 100% i da mi możliwość rozwoju – mówi Adriana i dodaje: – Szkolenia rozpoczęłam na przełomie lipca i sierpnia 2020 r. w Białymstoku. To była cudowna przygoda. Poznałam wspaniałych ludzi, którzy idealnie przygotowali mnie do tego zawodu. Z wielką dokładnością uczyli mnie najpierw podstaw, następnie coraz trudniejszych rzeczy. Do dziś ich techniki, patenty i wskazówki przekazuję moim masterom.
Praktyka i talent
Obecnie Adriana kieruje trzyosobowym zespołem kucharzy. Odniosła też pierwszy duży sukces – w tym roku jej potrawa zwyciężyła w wewnętrznym konkursie dla sushi masterów, w którym brało udział 35 osób. W wakacje Green Rolls będą mogli spróbować klienci w całym kraju.
– Green Rolls to połączenie chrupiących krewetek w tempurze i panko, ogórka i rzodkwi oraz tatara z krewetek i awokado. Cała rolka dodatkowo polana jest dipem marakuja, który podbija smak swoją słodko-kwaśną barwą oraz dipem wasabi, nadającym lekko pikantny charakter. W celu podkreślenia chrupkości dodałam jeszcze pokruszone kuleczki wasabi – opisuje sushi masterka.
Kiedy jury konkursowe otrzymało zgłoszenie Ady, nikt nie miał wątpliwości, do kogo powędruje pierwsze miejsce.
– Ada swoim daniem rozłożyła nas na łopatki. Ta rolka jest niesamowita, pełna smaku, zachwycająca w wyglądzie. Trzeba mieć ogromną wyobraźnię oraz talent, żeby po roku pracy w zawodzie tworzyć takie kompozycje – komentuje Mariusz Olechno, współwłaściciel KOKU Sushi.
Na pytanie o to, za co ceni sobie kuchnię japońską, Adriana odpowiada:
– Sushi to wyjątkowa forma jedzenia, zupełnie inna niż wszystkie. Cenię ją sobie za nieskończone możliwości tworzenia nowych połączeń i smaków. Każda rolka to małe dzieło sztuki, które nigdy nie będzie identyczne do poprzedniej.
W kuchni wszyscy są równi
W KOKU Sushi Ada nie jest wyjątkiem. W prawie każdym lokalu sieci na stanowisku sushi masterki pracuje co najmniej jedna kobieta. W niektórych kobiety stanowią ponad 50% kucharskiej załogi. Pod tym względem przoduje Łomża, gdzie zatrudnionych jest aż 6 sushi masterek, tuż za nią znajdują się Nowa Sól (5), Jastrzębie, Zawiercie i Lubań (po 4).
– W sumie w całej sieci pracuje 40 sushi masterek i mamy nadzieję, że do tego grona będą dołączać kolejne. Niedawno wystartowaliśmy nawet z kampanią, w której zachęcamy młodych ludzi do podjęcia pracy w restauracjach działających pod naszym szyldem. Jako franczyza, dzięki dużej skali i systemom szkoleń, z pewnością dajemy pracownikom większą szansę na rozwój. Na przestrzeni 20 lat obserwowaliśmy świetne kariery – od podstawowych stanowisk po właścicieli własnych lokali. Z naszego doświadczenia wynika, że płeć nie ma tu żadnego znaczenia – przekonuje Urszula Olechno, współwłaścicielka sieci.
W kuchni KOKU wszyscy są równi. Jedyne, co się liczy, to chęci do działania i nauki oraz zaangażowanie.
– Faktycznie – zawód sushi mastera kojarzy się bardziej z mężczyznami, ale dla mnie to tylko dodatkowa motywacja. Jestem osobą, która lepiej dogaduje się z mężczyznami niż z kobietami, dlatego wśród moich współpracowników czuję się jak ryba w wodzie. U nas nie ma żadnych podziałów. Wszyscy staramy się po prostu jak najlepiej wykonywać swoje zadania i ciągle się rozwijać – podsumowuje Ada.

Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.