Kim jest „dobry nauczyciel”? Podpowiada lider rynku edukacji
38 pr & content communication
Łódź
91-035 Łódź
38|pr.pl| |38|pr.pl
000000000
www.38pr.pl
Dzień Edukacji Narodowej to dobry czas na to, by bliżej przyjrzeć się zawodowi nauczyciela. Zdaniem Tutore Poland, jednego z liderów na rynku edukacji, przed współczesnymi nauczycielami stoi wiele wyzwań. To m.in. dynamiczne zmiany na rynku pracy, co przekłada się na nowe przedmioty w ofertach firm zajmujących się edukacją, a także nauczanie zdalne. A czy trudno o dobrego nauczyciela? Jakie cechy powinien zawierać? O tym poniżej.
Dzień Edukacji Narodowej, znany również jako Dzień Nauczyciela, to idealna okazja do tego, by sprawdzić, kim obecnie jest polski nauczyciel i czy trudno znaleźć dobrego belfra. Szczególnie że z tegorocznych danych wynika, iż zawód ten wykonuje niemal siedemset tysięcy osób[1]. Dynamiczne zmiany na rynku pracy, potrzeba ciągłej edukacji i wzrost popularności benefitów takich, jak szkolenia spowodowały jeszcze większe zapotrzebowanie na nauczycieli.
Wzrasta popyt na... edukację
Z informacji udostępnionych przez Centrum Badania Opinii Społecznej wynika, że co czwarta rodzina w Polsce opłaca dzieciom zajęcia dodatkowe. Z kolei według tegorocznego badania przeprowadzonego przez IBRIS 51 proc. uczniów będzie korzystać z zajęć dodatkowych. Takie aktywności zyskują na popularności – jeszcze 10 lat temu zaledwie co ósmy rodzic decydował się na takie rozwiązanie[2]. Tę tendencję potwierdza Julia Kuberska z Tutore Poland. I dodaje, że na zajęcia dodatkowe coraz chętniej zapisują się także osoby dorosłe.
– Obserwujemy wzrost zainteresowania nauką zarówno wśród dzieci, jak i osób dorosłych. Coraz popularniejsze stają się przedmioty nieoczywiste. Konsumenci chętniej uczą się języków obcych. I nie mówię tylko o angielskim, ale np. o chińskim czy norweskim. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się zajęcia hobbystyczne. To m.in. gra na gitarze czy zajęcia z rysunku. Zauważyliśmy zwiększony popyt na tego typu zajęcia, szczególnie w okresie pandemii. Wiele osób miało wówczas więcej czasu i doceniło znaczenie hobby. Co cieszy – mówi Julia Kuberska, Head of Education, Tutore Poland.
Dlaczego tak wiele osób, szczególnie najmłodszych decyduje się na zajęcia dodatkowe? – Rodzice podkreślają, że chcą kształtować u najmłodszych umiejętności przyszłości. Tym samym wybierają przedmioty, które nie są na co dzień dostępne w szkole. To między innymi programowanie w Minecraft, które doskonale rozwija umiejętności logicznego myślenia i planowania – dodaje Kuberska.
Nauczyciel pilnie poszukiwany
Zdaniem eksperta rynku, dobry nauczyciel to taki, który posiada odpowiednie umiejętności, jest otwarty na współpracę z uczniami, dba o ich rozwój, a także stosuje innowacyjne metody nauczania.
– Bardzo ważne są dla nas umiejętności interpersonalne. Edukacja przyszłości wymaga indywidualnego podejścia do każdego ucznia. Wydobywania z niego potencjału. W toku edukacji powinniśmy odchodzić od uczenia się pewnych rzeczy na pamięć i zmienić podejście do nauki. Gdybyśmy mieli określić, kim są nasi nauczyciele to osoby wykształcone, które kończyły Politechniki czy Uniwersytety, a także Akademie Sztuk Pięknych, otwarte na nowe formy nauczania – dodaje Julia Kuberska.
Coraz więcej firm decyduje się na zakup dodatkowych kursów dla swoich pracowników w formie benefitów, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na nauczycieli. Nauczyciele współpracujący z Tutore Poland są rozsiani po całej Polsce. Wynika to z faktu, że szkoła prowadzi zajęcia w placówkach w całym kraju, a także ma w ofercie kursy online. Dydaktycy najczęściej zamieszkują województwa łódzkie (15 proc.), śląskie (14 proc.) czy mazowieckie (13 proc.). Zwykle są z Łodzi, Krakowa, Wrocławia, Warszawy i Poznania.
Tutore Poland, które współpracuje z ponad 2 tysiącami nauczycieli, nadal zaprasza wszystkie osoby, które chcą prowadzić dodatkowe zajęcia zarówno online, jak i te stacjonarne.
[1] Dane Ministerstwa Edukacji i Nauki z 2022 roku.
[2] Dane Centrum Badania Opinii Społecznej

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.