Co roku do sklepów trafiają tysiące wadliwych produktów
Toksyczne zabawki, trująca żywność, wybuchająca elektronika czy auta z wadami seryjnymi - każdego roku na rynku pojawiają się tysiące produktów, które mogą stanowić dla nas realne zagrożenie. Z myślą o unikaniu takich towarów i chronieniu siebie i swoich bliskich przed niebezpieczeństwem powstała aplikacja Monite, zbierająca ostrzeżenia o wadliwych produktach.
Tylko w ciągu 2019 roku rządowe instytucje alarmowały o 172 niebezpiecznych produktach. Najwięcej alertów (53) dotyczyło motoryzacji, na drugim miejscu znalazły się natomiast farmaceutyki (41). Do sklepów trafiła również wadliwa żywność (26 przypadków) oraz zabawki mogące stanowić zagrożenie dla zdrowie i życia dzieci (18 produktów). Kawałki szkła w mrożonej pizzy, groźne bakterie w artykułach spożywczych, ubrania wydzielające toksyczne chemikalia, wypadki spowodowane wadami konstrukcyjnymi aut lub porażenia prądem od wadliwego sprzętu elektronicznego – to naprawdę może się zdarzyć każdemu z nas.
– Powszechna dostępność produktów stanowiących zagrożenie dla naszego zdrowia była dla nas wielkim zaskoczeniem. Jeżeli codziennie jesteśmy narażani na kontakt z niebezpiecznymi towarami, to jak możemy się przed tym chronić? Szukając ostrzeżeń na temat produktów niebezpiecznych lub wycofanych z obrotu zauważyliśmy jak trudny i czasochłonny jest to proces. Pojawia się sporo komunikatów na temat niebezpiecznego asortymentu, ale są one rozproszone i wymagają śledzenia wielu źródeł, m.in. instytucji rządowych, organizacji międzynarodowych oraz komunikatów od producentów i sieci handlowych. Stąd pomysł na stworzenie Monite - aplikacji zbierającej wszystkie ważne komunikaty w jednym miejscu. Za jej pomocą konsument na bieżąco ma dostęp do pełnej informacji o zagrożeniach, otrzymuje też powiadomienia przy każdym nowym ostrzeżeniu. W ten sposób pomagamy użytkownikom chronić siebie i swoich bliskich, budując jednocześnie świadomość na temat wadliwych artykułów i niebezpieczeństw z nimi związanych - mówi Bartłomiej Płodzik, twórca aplikacji Monite, Członek Zarządu Getwise Sp. z o.o.
W ciągu zaledwie 2 pierwszych miesięcy 2020 roku odnotowano aż 80 przypadków. Najczęściej zgłaszane kategorie produktów to motoryzacja (39), farmaceutyki (14) oraz żywność (6). Niepokój budzi skala dostępności niebezpiecznych artykułów spożywczych. W ubiegłym roku alerty dotyczyły m.in. groźnych substancji w wędlinach, pałeczek salmonelli w jajkach i przyprawach, toksyn w kaszy gryczanej i jaglanej, czy szkodliwego kadmu. Każdy z tych produktów był szeroko dostępny i zanim wycofano wadliwe partie, zdążyły one trafić do rąk konsumentów.
– Możemy jechać autem i nie zdawać sobie sprawy, że w kluczowym momencie poduszka powietrzna nie zadziała albo uchwyty ISOFIX nie utrzymają fotelika dziecięcego. Z kolei posiadanie w domu zabawek z defektem grozi dziecku kontaktem z niebezpiecznymi chemikaliami, może też prowadzić do zadławienia, poparzenia lub innych urazów. Co warto podkreślić, Monite opiera się wyłącznie na oficjalnych i zaufanych źródłach, dlatego zapewnia rzetelną wiedzą o produktach i daje pewność, że używany przez nas produkt jest bezpieczny - tłumaczy Bartłomiej Płodzik.
W Monite znajdziemy uzupełniane na bieżąco komunikaty najważniejszych instytucji i organizacji, m.in. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego i Głównego Inspektoratu Sanitarnego, a także międzynarodowych podmiotów jak np. Wspólnotowy System Szybkiej Informacji (RAPEX). Aplikacja pozwala w prosty i intuicyjny sposób przeglądać ostrzeżenia z poszczególnych krajów i kategorii (m.in. żywność, zabawki, farmaceutyki, elektronika i motoryzacja), a także udostępniać je znajomym. Użytkownik ma do wyboru otrzymywanie powiadomień od lokalnych lub europejskich instytucji. Aplikacja jest darmowa i działa na telefonach z systemem Android i iOS.
Więcej informacji:
https://monite.app/pl/

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.