Komunikaty PR

Food Working 6 za nami!

2024-02-22  |  14:00
Biuro prasowe

Prostota, jakość i autentyczność? A może stałe poszukiwanie, różnorodność i zaskakiwanie Gości stają się filarami sukcesu w sektorze HoReCa? Jedno jest pewne, rok 2024 to ogromne wyzwania i zmiany jakie dotykają całą branżę. Jak wpisać się w aktualne oczekiwania oraz w jaki sposób tworzyć koncepty dostosowane do współczesnego gościa? Sprawdź, co o panujących trendach w branży HoReCa powiedzieli eksperci podczas minionego spotkania Food Working!

Wyzwania i zmiany w 2024 

Inflacja, dyrektywa plastikowa, stale rosnąca konkurencja na rynku oraz większa świadomość konsumentów stawiają przed sektorem HoReCa nowe wyzwania, ale także otwierają drzwi do nowych możliwości rozwoju. W obliczu dynamicznych zmian, kluczowa jest odpowiednia strategia i szybka reakcja na zmieniająca się rzeczywistość. Podczas minionego spotkania branżowego z cyklu Food Working, eksperci byli zgodni, że przede wszystkim jakość, dostosowanie oferty, zaskakujące współprace i otwartość na nowe technologie są receptą na sukces w sektorze HoReCa w 2024 roku. 

Dzisiaj mamy do czynienia z coraz to bardziej świadomym gościem. Idąc do japońskiej, czy indyjskiej restauracji, gość oczekuje smaku, który zapamiętał z podróży – aby spełnić jego oczekiwania i sprawić, by do nas wrócił, musimy bazować na oryginalnych składnikach i regionalnych przyprawach, dzięki czemu jesteśmy autentyczni i wpisujemy się w trend jakości – skomentował Inderjit Manota – Executive Chef Warsaw Marriott Hotel

Social dining

Wspólne jedzenie oraz dzielenie się posiłkami przy długim stole, to koncepcja, która staje się coraz bardziej popularna w dzisiejszym społeczeństwie. W ramach tej praktyki, ludzie gromadzą się, aby wspólnie delektować się posiłkiem, rozmawiać i budować relacje. Dlatego też, tak dużym fenomenem stały się takie miejsca, jak Food Town w Fabryce Norblina, które dzięki wspólnej przestrzeni oferują dużo więcej niż jedynie zjedzenie posiłku. 

Jedzenie, czy picie, to nie jest już tylko zaspokojenie fizjologicznych potrzeb. Śmiało możemy to określić social diningiem, który polega na wychodzeniu, spotykaniu się w celu przeżycia czegoś więcej - wyjaśniła podczas spotkania Food Working Kinga Rylska, Head of Marketing Food Town w Fabryce Norblina. Dodając, że mocno zauważalnym jest wyjście z biura, które znajduje się nieopodal, na rzecz wspólnej przestrzeni z dostępem do gastronomicznych udogodnień. 

Proste rozwiązania receptą na sukces

Prostota na talerzu połączona z niekwestionowaną jakością produktów – to jedna z zasadniczych idei, która wyłania się na pierwszy plan. Zamiast skomplikowanych kompozycji i przesadzonych ozdób, Szefowie Kuchni coraz częściej stawiają na minimalizm, koncentrując się na esencji smaku. To podejście sprawia, że dania stają się bardziej dostępne dla szerokiego grona konsumentów, a jednocześnie nie tracą swojego wyjątkowego charakteru.

Trendsetterką w tym podejściu jest Aleksandra Dojnikowska (współwłaścicielka BAKEN, Pollypizza NEOpolitan oraz Bułkę przez Bibułkę), która poprzez koncept jakim jest BAKEN, pokazała, że dobrej jakości chleb, żółty ser od zaprzyjaźnionego serowara oraz masło robione na miejscu w restauracji może podbić serca nie tylko warszawiaków, ale także turystów odwiedzających stolicę.

Stworzyliśmy bardzo przekorne śniadanie, jeśli chodzi o branżę restauracyjną i gastronomiczną. Każdy kojarzy naszą flagową pozycję, jaką jest talerzyk kopenhaski z dzieciństwem. To również było naszym celem – uderzać w te dobre wspomnienia, ale z dodatkiem jakości i klimatu, które towarzyszą Gościom BAKEN – komentuje Aleksandra Dojnikowska – restauratorka. 

Ludzie wciąż jedzą oczami 

Jedzenie jest przyjemnością, reguluje nastrój i zaspokaja potrzeby psychospołeczne, a blisko co czwarty z nas poszukuje przyjemności płynącej z wyglądu posiłku. To wnioski z badania przeprowadzonego przez zespół Food and Design w 2022 roku. Dziś ten trend jest wciąż aktualny, co potwierdził podczas wydarzenia Maciej Jarmoliński - Country Sales Lead Uber Eats. 

Jeśli chodzi o trendy zakupowe, to z naszej perspektywy obserwujemy trend na model subskrypcyjny również w aplikacjach mobilnych, takich jak Uber Eats. Wierzymy, że wprowadzenie takiego modelu sprzedaży, w postaci Uber One, pomoże nam w lepszy sposób lojalizować klientów, którzy stale szukają okazji, nowych ofert oraz różnorodnościdodaje Maciej Jarmoliński - Country Sales Lead Uber Eats. 

Ekspert podkreślił również, że post pandemiczne przyzwyczajenia zamawiania jedzenia za pomocą aplikacja mobilnych wciąż są w trendach. Po powrocie do normalności, liczba zamówień nie spadła, a wręcz przeciwnie – wciąż się utrzymuje. 

Lokalny renesans oraz miłość do polskich smaków

Współczesne restauracje w hotelach coraz częściej podkreślają znaczenie polskich smaków i regionalnych specjałów, co przyczynia się do ożywienia kulinarnego dziedzictwa. W restauracjach hotelowych, zwłaszcza tak renomowanych jak Marriott, lokalny renesans może przejawiać się poprzez wykorzystanie świeżych, sezonowych składników pochodzących z pobliskich gospodarstw, ogródków czy lokalnych targów. 

Executive Chef Warsaw Marriott Hotel – Inderjit Manota, który uczestniczył w panelu zaznaczył, że miłość do polskich smaków w restauracjach hotelowych wyraża poprzez serwowanie autentycznych potraw jak pierogi, barszcz czy schabowy, które są popularnym wyborem wśród hotelowych gości. Dodał również, że dzisiejszy świadomy klient, którego stać na wyjście do droższej restauracji, nie oczekuje już elementu różnorodności na talerzu oraz palety barw, którą tworzą podane składniki. Aktualnie liczy się pochodzenie produktów oraz ich jakość i certyfikacja. 

Kawa to nieodłączny element menu w lokalach z sektora gastronomicznego

Podczas minionego spotkania z cyklu Food Working, Arkadiusz Domurad (Head Trainer Lavazza & Orbico), wyjaśnił, jaką rolę odgrywa kawa w sektorze HoReCa. Pozycja napojów gorących na rynku nieustannie wzrasta. Traktujemy je jako stały element codzienności. Pobudzająca kawa, czy kojąca herbata, to nie tylko napoje, ale również integralna część kultury kulinarnej, oferująca szeroki wachlarz smaków oraz zapachów. Rynek cały czas ewoluuje, dostosowując się do preferencji gości globalnej mody. Nikogo już nie szokuje brak klasycznych kawowych pozycji w menu takich jak latte czy flat white – dziś restauratorzy coraz częściej stawiają na jakościowy przelew, który w wielu lokalach jest jedyną opcją do wyboru. Ekspert zaznaczył, że jest to coraz bardziej zauważalny trend, który obserwujemy na polskim rynku. 

Trendy 2024 

Podczas minionego spotkania z cyklu Food Working uczestnicy debaty wskazali konkretne trendy, które ich zdaniem będą warte uwagi w 2024 roku. Zdaniem Kingi Rylskiej, “śniadaniowanie” na mieście oraz menu w formie foodsharingu, to trendy, które będą mocno się rozwijać w nadchodzących miesiącach.. 

Inderjit Manota, zaznaczył, że w ostatnich latach w Polsce można zaobserwować wyraźny wzrost trendu popularności japońskiej kuchni. To nie tylko moda, ale również wyraz rosnącego zainteresowania kulturą Japonii, zdrowym stylem życia oraz troską o wysoką jakość i świeżość składników. Restauracje serwujące sushi, sashimi, ramen czy tempurę cieszą się coraz większym uznaniem wśród Polaków, zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach.

Aleksandra Dojnikowska zwróciła uwagę, na to, że w dzisiejszym świecie cyfryzacji i wszechobecności mediów społecznościowych, młodzi konsumenci odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu trendów w branży HoReCa. Świat Instagrama, TikToka i innych platform społecznościowych stał się nie tylko miejscem, w którym dzielimy się życiowymi przeżyciami, ale także potężnym narzędziem wpływającym na preferencje kulinarne i wybory restauracyjne. Młodzi konsumenci, zainspirowani tym, co widzą w sieci, poszukują w swoim otoczeniu miejsc, w których mogą zasmakować tychże przysmaków. Restauratorzy powinni obserwować trendy w sieci i reagować na zmieniający się rynek. Bycie “na czasie” może pozytywnie wpłynąć na prowadzony biznes i jego popularność.

 

W branży HoReCa obserwuje się wyraźny wzrost świadomości dotyczącej kawy. Coraz więcej osób zaczyna doceniać różnice między gatunkami ziaren, metodami parzenia oraz smakami kawowych napojów. Co ciekawe Polacy, którzy dawniej kojarzeni byli głównie z herbatą, dziś znajdują się na trzecim miejscu w Europie pod względem posiadania profesjonalnego ekspresu do kawy w domu. Arkadiusz Domurad podkreślił, że kawa przestała być jedynie napojem pobudzającym. Stała się również obszarem zainteresowania dla osób związanych z branżą gastronomiczną. 

Potrzeba doświadczania 

Szóste spotkanie z cyklu Food Working w ramach projektu Food and Design jest potwierdzeniem, że pomimo zmian i wyzwań, które zachodzą w całym sektorze HoReCa zainteresowanie gastronomią nie maleje, a wręcz przeciwnie – stale wzrasta. Polacy uwielbiają jeść, doświadczać i odkrywać, dlatego wpasowanie się w aktualne trendy, bez porzucenia swojej autentyczności w kreowaniu oferty, jest receptą na udany biznes i lojalizowanie gości.

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.