Komunikaty PR

Generacja Z: Ponad 86% przynajmniej raz w miesiącu kupuje online

2024-04-04  |  17:00
Biuro prasowe

Łatwy dostęp, szybkość procesu oraz sprawne, intuicyjne rozwiązania odgrywają ogromną rolę w decyzjach zakupowych pokolenia Z. Najnowszy raport z marca 2024, pt. „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” przygotowany na zlecenie MediaMarktSaturn Polska pokazuje, że młodzi Polacy preferują kupowanie w sieci. Aż 86,2% robi to przynajmniej raz w miesiącu bądź częściej[1].

Pokolenie Z od początku dorasta w cyfrowej rzeczywistości. Ich naturalnym środowiskiem są nowoczesne technologie. Są przyzwyczajeni do szybkiego dostępu do usług oraz informacji czy korzystania z udogodnień sieci. Młodzi ludzie swoje naturalne nawyki przekładają także na oczekiwania wobec firm, marek, czy instytucji. Marki również są żywo zainteresowane ich potrzebami, dostosowując coraz częściej do nich swoją komunikację i proponowane rozwiązania. W końcu weszli właśnie na rynek, stając się pełnoprawnymi konsumentami i zostaną na nim, kształtując trendy jeszcze przez dłuższy czas.

W marcu 2024 agencja badawcza SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska przeprowadziła badanie metodą CAWI na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków z pokolenia Z. Dane pokazują, że aż 86,2% młodych Polaków decyduje się na zakupy online lub w aplikacji mobilnej raz w miesiącu bądź częściej[2]. Natomiast jedynie 4,4% pokolenia Z robi zakupy w sieci tylko raz na pół roku bądź rzadziej.

Jak kupują młodzi?

Co najczęściej kupuje Generacja Z w sklepach e-commerce i za pomocą aplikacji mobilnych? Najpopularniejsze kategorie to odzież i obuwie (70,6%), a także wszelkiego rodzaju bilety (50,5%), kosmetyki oraz produkty do pielęgnacji (44,8%) czy platformy streamingowe i treści rozrywkowe – 41,9%. W czołówce uplasowała się również elektronika oraz gadżety technologiczne – aż 40,4% kupuje ją przez Internet.

- Pokolenie Z to pierwsza generacja wychowana w całkowicie zdigitalizowanym środowisku. To oni zmieniają standardy pracy, oblicze handlu oraz inicjują nowe trendy. Są odważni i nie boją się wyzwań. Pokolenie Z, jeśli nie jest usatysfakcjonowane produktem, zmienia markę, nie przywiązuje się. Przede wszystkim ważne jest dla nich podejście do zrównoważonego rozwoju oraz wygoda - mówi Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że coraz więcej młodych Polaków robi zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub strony internetowej marki. Nic dziwnego, ponieważ spędzają oni coraz więcej czasu w sieci, to jest ich naturalne środowisko. W odpowiedzi na ten trend w lutym jako pierwsi z dużych, ogólnokrajowych sieci mających sklepy stacjonarne i sklep internetowy w branży elektroniki użytkowej uruchomiliśmy aplikację mobilną. Jak się okazuje, było to bardzo dobre posunięcie: zaledwie w ciągu pierwszych kilku dni po premierze zainstalowało ją niemal 100 tys. użytkowników.

Szybko, pewnie i bez tłumów

Z raportu „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej” wynika, że jako największą zaletę zakupów online i w aplikacjach mobilnych, pokolenie Z wskazało przede wszystkim unikanie tłumów i kolejek (33,3%), możliwość porównywania cen (30%), szeroki wybór produktów (29,4%) oraz wygodny dostęp (29%). Młodzi doceniają także zarezerwowane tylko dla tego kanału rabaty, jakie czekają na nich online lub w aplikacjach (20,7%). Co ciekawe, rabaty oferowane przez marki na zakupy doceniają przede wszystkim kobiety (25,1%). W przypadku mężczyzn w tej samej kategorii wiekowej zainteresowanie tym benefitem jest o wiele mniejsze (16,4%), natomiast ta grupa zainteresowana jest przede wszystkim wygodną formą dostawy (31,3%).

- Nasze ostatnie badanie pokazuje, że klienci lubią otrzymywać dodatkowe rabaty, kupony promocyjne czy możliwość podpięcia karty lojalnościowej w swojej aplikacji. Dzięki tym rozwiązaniom mogą szybko wymienić swoje punkty z programu lojalnościowego na zniżkę, która jest do wykorzystania online i w sklepach stacjonarnych sieci. Jest to więc kolejna forma oszczędności. W pierwszych czterech tygodniach po premierze aplikacji nasi klienci mogli liczyć na cotygodniowe oferty specjalne, np. zniżki za zakup 2 produktów, czy kupon za wydanie określonej kwoty. Z naszych danych wynika, że taka forma zachęty rzeczywiście cieszy się zainteresowaniem najmłodszego pokolenia konsumentów - stwierdza Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska.

Czego oczekują młodzi?

Badanie wykazało, że ważna dla młodych jest funkcja pozwalająca na sprawdzenie dostępności produktu w ulubionym sklepie stacjonarnym. Jak wskazuje najnowszy raport[3] - aż 24,4% młodych Polaków oczekuje tej  informacji w aplikacji mobilnej. Pokazuje to, że wciąż przy zakupach np. droższej elektroniki, czy dużego sprzętu AGD do domu, młodzi wolą zobaczyć sprzęt na żywo przed jego zakupem. Dzięki tej opcji, mogą także poradzić się eksperta na miejscu w sklepie stacjonarnym, wypytując o wszystkie szczegóły oraz możliwości interesującego ich urządzenia.

A czego dokładnie oczekują respondenci od aplikacji mobilnych, umożliwiających dokonywanie zakupów? Wskazanych już wcześniej przy okazji zalet aplikacji, dedykowanych rabatów – tę odpowiedź wskazało aż 39,6% zapytanych. Wśród pozostałych oczekiwań młodych wobec możliwości aplikacji mobilnych znalazły się: śledzenie przesyłki (36,8%), intuicyjny interfejs użytkownika (24,2%), czy szybszy dostęp do interesujących produktów (20,9%).

Uważam, że bardzo przydatną i przyszłościową funkcję, wpływającą na wygodę zakupów, nawet w sklepie stacjonarnym możliwość skanowania produktów i sprawdzania ich cen, opisu, recenzji, a także opinii klientów w aplikacji mobilnej. Dzięki temu, w zaledwie kilka minut możemy dowiedzieć się wszystkiego o produkcie, który nas interesuje. Myślę, że trend zakupów online stanie się w przyszłości dominującym sposobem na zakupy. Sądzę, że nie spowoduje to jednak eliminacji sklepów stacjonarnych. Z pewnością zmieni się ich funkcja, bardziej na salony wystawowe, gdzie można dotknąć produktu, przetestować jego możliwości, a potem wygodnie siedząc w domu lub na spotkaniu z przyjaciółmi, kupić przez aplikację wcześniej wybrany i sprawdzony sprzęt - podsumowuje Snjezana Bandner, Prezeska MediaMarkt Saturn Polska.

 


[1] Badanie na zlecenie MediaMarkt zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków, od 13 do 29 roku życia, zgodnie z rozkładem płci i wieku w dniach 5-7 marca 2024 roku.

[2] Ibidem.

[3] Ibidem.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.