Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
Dwóch na trzech opiekunów zwierząt planuje kupić swoim pupilom świąteczne prezenty, a aż jedna trzecia z nich rozważa w tym roku zakup specjalnego kalendarza adwentowego. Polscy konsumenci coraz bardziej dbają o to, by ich zwierzęta miały nie tylko podstawową opiekę, lecz także były traktowane jak pełnoprawni członkowie rodziny - wynika z badań przeprowadzonych przez grupę Fressnapf i sieć sklepów Maxi Zoo.
Świąteczne wydatki na zwierzęta, rosnąca popularność kalendarzy adwentowych, czy wybór jakościowych produktów dla pupili świadczą o postępującej humanizacji zwierząt domowych w Polsce. Jak wypadają polskie preferencje zakupowe w porównaniu z Niemcami i Francją? Co to oznacza dla rynku produktów dla zwierząt i jakie perspektywy rysują się na nadchodzący rok?
Świąteczne prezenty – Polacy na czele Europy
Rosnące wydatki na akcesoria, przekąski i zabawki dla zwierząt wskazują na zmieniające się podejście Polaków do ich pupili oraz dynamiczny rozwój rynku produktów dla czworonogów. Opiekunowie coraz bardziej dbają o to, by ich zwierzaki miały dostęp do udogodnień dotychczas kojarzonych wyłącznie z ludźmi. Badania wykonane przez grupę Fressnapf i Maxi Zoo pokazują, że aż 62% Polaków planuje w tym roku obdarować swoje zwierzęta prezentami z okazji świąt Bożego Narodzenia. To najwyższy wynik wśród analizowanych krajów – w Niemczech odsetek wynosi 53%, a we Francji 45%. Jeszcze większą hojność widać wśród klientów sieci Maxi Zoo, gdzie aż 70% polskich konsumentów zadeklarowało zakup świątecznych upominków dla pupili, przewyższając wynik Francuzów (63%) i Niemców (59%).
Coraz więcej Polaków postrzega swoje zwierzęta jako pełnoprawnych członków rodziny. Zmieniające się podejście znajduje odzwierciedlenie w dynamicznym rozwoju rynku produktów dla zwierząt w Polsce. Obserwujemy to na co dzień. Klienci częściej poszukują produktów premium, które nie tylko spełniają podstawowe potrzeby zwierząt, ale także zapewniają im większy komfort i zaspokajają ich potrzeby emocjonalne – zauważa dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska, Wojciech Kamiński. Polacy stali się bardziej świadomi. Istotne są dla nich jakość, skład oraz pochodzenie towarów, które trafiają do ich koszyka. Tu wyraźnie widzimy wzrost znaczenia zrównoważonego rozwoju. Nasi Klienci coraz większą uwagę zwracają na ekologiczne pochodzenie produktów, wybierając dla swoich podopiecznych, te przyjazne dla środowiska – dodaje.
Co najczęściej znajduje się w prezentach dla zwierząt?
W Polsce najpopularniejsze prezenty to smakołyki i zabawki. Oba typy produktów wybiera po 61% opiekunów zwierząt. Kolejne miejsca zajmują akcesoria i artykuły do pielęgnacji, lecz ankietowani deklarowali także, że spędzą ze swoimi pupilami więcej czasu lub przygotują dla nich świąteczny posiłek. Wyniki są bardzo podobne w zachodniej Europie, tutaj także to dwie najpopularniejsze kategorie. Delikatnie różnią się jednak najchętniej wybierane wskazania: w Niemczech wygrywają przekąski (70%), a we Francji na pierwszym miejscu są zabawki (66%). Wybory te są zgodne z tym co obserwujemy przy kasach. W koszykach zakupowych przed świętami dominują smakołyki, zabawki, legowiska i akcesoria, takie jak koce czy ubrania dla psów, a w przypadku kotów popularne są zabawki, drapaki oraz miski i fontanny do wody.
Kalendarze adwentowe – nowa moda na polskim rynku
Nowością na polskim rynku są kalendarze adwentowe dla zwierząt. Zdobywają one serca polskich konsumentów – aż 28% z nich planuje zakup specjalnego kalendarza dla swojego pupila. To wynik niemal identyczny jak w Niemczech (29%) i wyższy niż we Francji (17%). Trend ten pokazuje, że Polacy chcą dzielić radość świątecznych przygotowań także z pupilami.
Humanizacja zwierząt jako motor napędowy rynku
Polacy nie rezygnują z wydatków na zwierzęta mimo ciągłych kłopotów z inflacją i niezadowalającej konsumpcji prywatnej. Z danych podanych przez Maxi Zoo wynika, że w większości, w tym roku, planują wydać na prezenty dla pupili od 10 do 20 euro, co jest kwotą porównywalną z budżetami opiekunów zwierząt w Niemczech i we Francji.
Ciekawym zjawiskiem jest rozkład deklaracji w zależności od grup demograficznych. W Polsce najhojniejsi są młodsi opiekunowie zwierząt – osoby w wieku 18–29 lat, które równie często jak grupa 30–39-latków deklarują zakup prezentów dla swoich podopiecznych. Co więcej, kobiety zdecydowanie częściej niż mężczyźni angażują się w planowanie świątecznych niespodzianek dla zwierząt. Jest to szczególnie widoczne w Polsce i we Francji, gdzie różnice w deklaracjach są najbardziej wyraźne. Taki układ preferencji pokazuje, że troska o zwierzęta nie tylko się upowszechnia, ale też szczególnie silnie rezonuje wśród młodszych i bardziej świadomych grup konsumentów.
Wzrost wydatków na zwierzęta domowe w Polsce pokazuje, że pomimo wyzwań ekonomicznych, Polacy ciągle inwestują w dobrostan swoich zwierząt, co napędza rozwój rynku produktów dla zwierząt domowych. Polski rynek jest jednym z najbardziej perspektywicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, a rok 2025 zapowiada się jako czas dalszego wzrostu i innowacji w tym segmencie. Rok 2024 upłynął nam, w Maxi Zoo pod znakiem otwarć nowych placówek. Finalnie będziemy się mogli pochwalić 145 sklepami w całej Polsce – mówi Grzegorz Kaprzyk, Dyrektor ds. Rozwoju Maxi Zoo. Nasza strategia opiera się na chęci dotarcia do opiekunów zwierząt nie tylko w dużych, lecz także w mniejszych miastach, stąd ciągłe poszukiwanie nowych lokalizacji. Również nadchodzący rok zapowiada się pod tym względem bardzo pracowicie. Planujemy otworzyć kolejnych 25 sklepów, głównie w miastach gdzie już funkcjonujemy – będziemy zagęszczać sieć, ale także i na nowych rynkach, więc w roku 2025 będziemy zapraszać Klientów na zakupy do nowych placówek – dodaje.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.