Komunikaty PR

Przedświąteczne zakupy Polaków – planujemy wydatki, kupujemy z drugiej ręki

2023-12-12  |  13:30
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Listopad i grudzień to czas przedświątecznych przygotowań, których istotną, jeśli nie najistotniejszą częścią są zakupy. Napędzają je liczne promocje, które rozbudzają apetyt konsumentów. Chłodzą je jednak rosnące koszty życia, ale również – jak wynika z danych Deloitte – troska o klimat i wpływ naszych decyzji zakupowych na planetę. Odpowiedzią na ten trend jest stale rosnąca popularność re-commerce. Potwierdzają to dane OLX — rośnie liczba sprzedających (+18% rok do roku) oraz kupujących (+13% rok do roku) produkty z drugiej ręki.  

 

Oszczędniej i racjonalniej 

Ostatnie lata wykształciły w Polakach nawyk oszczędzania. I chociaż, jak wynika z danych publikowanych przez GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej pozostaje ujemny, to jednak od marca br. obserwujemy poprawę nastrojów konsumenckich. To przekładać się może na większe wydatki związane z zakupami, zwłaszcza w okresie przedświątecznym.  Tymczasem, jak wynika z badania Current Consumer Mood, 60% Polaków planuje powstrzymać się przed świętami od zakupu zbędnych produktów. Połowa konsumentów deklaruje zaś, że będzie bardziej wyczulona na promocje, szukając przy okazji tańszych zamienników ulubionych marek. 

 

Z drugiej ręki 

Dane OLX pokazują, że podczas przedświątecznych zakupów konsumenci coraz częściej sięgają po produkty z drugiej ręki, co jest potwierdzeniem trendów globalnych. Jak wynika z raportu thredUP co trzecia osoba planująca zakup świątecznych prezentów, deklaruje, że będą to przedmioty, które już wcześniej miały swojego właściciela. Okazuje się też, że nie tylko cena jest w tym przypadku argumentem. Decydując się na tego typu zakupy, kierujemy się unikatowością prezentu oraz względami ekologicznymi.   Kategorią, która niezmiennie cieszy się w tym okresie największym zainteresowaniem, jest elektronika. W tym przypadku odpowiedzi na ogłoszenia wysyłane w samym tylko listopadzie i grudniu stanowią 25% wszystkich, wysyłanych w ciągu całego roku. Podobnie jest w przypadku zabawek, czy produktów z kategorii Zdrowie i Uroda – liczba odpowiedzi w ciągu dwóch ostatnich miesięcy roku stanowi – w obu przypadkach - ¼ wszystkich udzielanych w ciągu całego roku. Okazuje się jednak, że nie tylko kategorie, które postrzegać można jako „prezentowe”, budzą pod koniec roku duże zainteresowanie konsumentów.  Dowodem na to jest fakt, że w listopadzie i grudniu znaczący wzrost zainteresowania odnotowuje kategoria wyposażenia wnętrz, w której odpowiedzi wysyłane w tym czasie stanowią  łącznie 22%  wszystkich przesłanych w ciągu całego roku. 

 

- Racjonalne i przemyślane zakupy stają się drugą naturą Polaków. I jak widać, nie planujemy tego zmienić nawet w gorącym, zakupowym okresie poprzedzającym święta. W praktyce oznacza to, że poszukując odrobiny luksusu, na który zwyczajowo pozwalamy sobie w tym czasie, nie ulegamy nagłym pokusom. Ponadto bardzo często, dokonując ich, kierujemy się swoimi potrzebami, w takim samym stopniu co troską o środowisko naturalne. Dotyczy to zwłaszcza osób z pokolenia Z i millenialsów. Potwierdzają to badania Deloitte, z których wynika, że ponad połowa osób znajdujących się w tych grupach, definiuje siebie jako zrównoważonych konsumentów. Oni też są kołem zamachowym, napędzającym re-commerce. I nie mówimy tutaj tylko o kategorii moda, która zarówno w Polsce, jak i na całym świecie jest pod tym kątem najlepiej zbadana. Dzisiaj re-commerce dotyczy w zasadzie każdej kategorii produktów, które mogą być ponownie włączone do obiegu – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX. . 

 

Świąteczny podział wydatków

To, że w bieżącym roku wydamy na świąteczne zakupy więcej niż w roku ubiegłym, jest naturalną konsekwencją rosnących kosztów życia. Tym samym równie naturalne jest to, że będziemy poszukiwali oszczędności. Według badania zrealizowanego pod koniec października  przez GfK — an NIQ Company Current Consumer Mood, odbije się to głównie na naszych zakupach spożywczych — aż 33% konsumentów wskazuje je jako kategorię, na której zamierza oszczędzać najmocniej. Równocześnie Polacy deklarują, że na prezenty planują wydać więcej niż w 2023 roku i będzie to średnio ok. 750 zł. Spodziewać się można, że w wielu przypadkach będą to prezenty praktyczne, między innymi ubrania, kosmetyki, czy książki. Te też najczęściej mieszczą się w zaplanowanym budżecie. Kiedy jednak zechcemy sięgnąć, np. po elektronikę, wówczas zderzymy się z brutalną rzeczywistością – zakup nowego  sprzętu to wydatek co najmniej kilkuset złotych. Dlatego też, aby ograniczyć wydatki na te najdroższe prezenty, sięgamy po produkty z drugiej ręki. Potwierdzają to dane OLX – elektronika w okresie przedświątecznym jest najpopularniejszą kategorią w serwisie. Na początku listopada na 10 najpopularniejszych ogłoszeń (pod kątem liczby przesłanych odpowiedzi), aż 7 dotyczyło właśnie elektroniki. Nie tylko jednak ograniczanie wydatków decyduje o tym, że poszukujemy prezentów z drugiej ręki. W wielu przypadkach to troska o środowisko naturalne, ale też sposób na znalezienie oryginalnego upominku, np. biżuterii, planszówki, czy książki,  za którym stoi niepowtarzalna historia. 

 

- Prezenty z duszą, czyli takie, za którymi stoi historia, stają się coraz popularniejsze. Dzisiaj nie wstydzimy się wręczać drugiej osobie przedmiotu, który służył komuś wcześniej, zwłaszcza że jego znalezienie wiąże się z czasem, który na to poświęcamy. I wtedy ten nasz czas stanowi wartość dodaną do takiego prezentu. Doskonale widać to na OLX. Okres przedświąteczny, to czas wzmożonych poszukiwań okazji cenowych, ale też przedmiotów unikatowych. W tym pierwszym przypadku ilustruje to ogromne zainteresowanie elektroniką, w tym drugim: antykami, rękodziełem, czy pamiątkami i gadżetami z czasów PRL – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX. 

 

Re-commerce w natarciu

Popyt na artykuły z drugiej ręki nakręca podaż. Dowodzą tego dane OLX. Wynika z nich, że spośród około 20 milionów dodawanych każdego miesiąca ogłoszeń sprzedaży 2/3 dotyczą produktów ze statusem „używane”. Pozostałą część stanowią przedmioty oznaczone jako nowe, ale w wielu przypadkach to produkty w doskonałym stanie technicznym i wizualnym, nieużywane, ale np.: powystawowe, czy bez oryginalnego opakowania, czyli nadal mieszczące się w kategorii re-commerce. Najdynamiczniejsze wzrosty odnotowują kategorie: Dom i Ogród, Elektronika, Antyki i Kolekcje – około 20%, rok do roku. Przy czym ta ostatnia z nich rozwija się w ostatnim czasie w zawrotnym tempie. Obecnie na OLX znajduje się około miliona ogłoszeń z meblami, kolekcjami, rękodziełami, pamiątkami i gadżetami z PRL, co sprawia, że OLX jest największą w Polsce platformą, umożliwiającą transakcje tego typu przedmiotami.  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.