Ranking - jedzenie na wynos i jedzenie na mieście w Polsce
Ranking: jedzenie na wynos i jedzenie na mieście – Nowe badanie pokazuje najpopularniejsze kuchnie oraz trendy kulinarne w Polsce
- Osiem pozycji w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kuchni w Polsce należy do kuchni europejskiej lub paneuropejskiej,
- Azjatyckie i japońskie dania na wynos są tak samo popularne jak polskie dania na wynos,
- Sosnowiec można uznać za gastronomiczną stolicę Polski, ponieważ oferuje największy wybór i największą różnorodność popularnych kuchni na km2,
- Stolica, Warszawa, uplasowała się dopiero na 7. miejscu, a w rankingu prym wiodą znacznie mniejsze miasta.
Warszawa, 15 sierpnia – Nowe badanie przeprowadzone przez platformę umożliwiającą oszczędzanie online, BravoKupony, prezentuje ranking jedzenia na wynos i jedzenia na mieście w Polsce oparty na analizie danych z serwisu Tripadvisor w 25 największych miastach Polski, a także zmiany w popycie online na poszczególne typy kuchni w ciągu ostatnich 12 miesięcy na podstawie danych wyszukiwania w Google.
Według nowych danych Polacy preferują dania pochodzące z bliższych regionów, zarówno przy zamawianiu dań na wynos, jak również jedząc na mieście, przy czym kuchnie polska, europejska i środkowoeuropejska stanowią ponad połowę (55%) pierwszej dziesiątki najpopularniejszych kuchni. Zamiłowanie do kuchni włoskiej i jej popularność są w Polsce nadal bardzo duże, a kuchnia włoska i pizza stanowią blisko jedną piątą (17,9%) pierwszej dziesiątki rankingu.
10 najpopularniejszych kuchni w Polsce – jedzenie na mieście i na wynos | |||
Pozycja | Kuchnia | Łączna liczba miejsc | % w top 10 |
1 | Europejska | 4925 | 28,14% |
2 | Polska | 3851 | 22,00% |
3 | Włoska | 1899 | 10,85% |
4 | Pizza | 1241 | 7,09% |
5 | Dania barowe | 1115 | 6,37% |
6 | Kawiarnie | 993 | 5,67% |
7 | Dania w pubach | 929 | 5,31% |
8 | Azjatycka | 872 | 4,98% |
9 | Środkowoeuropejska | 872 | 4,98% |
10 | Amerykańska | 805 | 4,60% |
Kuchnie domowe dominują w konkursie popularności kuchni
W konkursie popularności w Polsce dominują kuchnie europejskie i paneuropejskie, zajmując w badaniu osiem miejsc w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych kuchni. Pozostałe dwa miejsca przypadły kuchni amerykańskiej i azjatyckiej, które łącznie mają mniej niż 10% udziału w pierwszej dziesiątce.
Niezależnie od tego, czy mowa o jedzeniu na wynos czy na mieście, kuchnie europejska, polska i włoska plasują się w pierwszej trójce, jeśli chodzi o wybór Polaków, i stanowią łącznie dwie trzecie (66%) wyborów w najpopularniejszej dziesiątce.
Polacy patrzą dalej na wschód w poszukiwaniu opcji na wynos i nowych trendów kulinarnych
Gdy mowa o jedzeniu na wynos, kuchnia azjatycka i japońska są bardziej popularną opcją wśród Polaków niż w przypadku jedzenia na mieście, stanowiąc blisko jedną piątą (17,9%) pierwszej dziesiątki rankingu kuchni na wynos, choć w ogóle nie pojawiają się one w pierwszej dziesiątce w rankingu jedzenia na mieście. Dane pokazują, że lokale z daniami na wynos oferujące te bardziej odważne opcje są tak samo popularne, jak te, które serwują polskie dania na wynos, i mają ponad 800 wyników na stronie Tripadvisor.
Z drugiej jednak strony, mimo że w badaniu liczba restauracji oferujących dania kuchni uzbeckiej była bardzo niewielka, w ciągu ostatniego roku wzrosło zainteresowanie potrawami z tego regionu. Liczba miesięcznych wyszukiwań online w kwietniu 2022 r. osiągnęła najwyższy poziom, 720, w porównaniu do zaledwie 110 wyszukiwań rok wcześniej. Według liczby wyszukiwań w Google między czerwcem 2021 a kwietniem 2022 była to najszybciej zdobywająca popularność kuchnia w Polsce ze średnim miesięcznym wzrostem na poziomie 13% i rywalizująca jedynie z kuchnią Fusion, która w tym samym okresie odnotowała średni miesięczny wzrost o 12% .
Król jest tylko jeden - znamy gastronomiczną stolicę Polski!
Top 10 kulinarnych miast | ||
Pozycja | Miasto | Łączna ilość lokali/ km2 |
1 | Sosnowiec | 16.27 |
2 | Kraków | 8.89 |
3 | Katowice | 7.98 |
4 | Białystok | 7.29 |
5 | Lublin | 7.10 |
6 | Gdynia | 7.09 |
7 | Warszawa | 6.08 |
8 | Wrocław | 5.71 |
9 | Poznań | 5.68 |
10 | Gdańsk | 5.36 |
Sosnowiec to bezkonkurencyjna gastronomiczna stolica Polski, dzięki największej liczbie restauracji i lokali z daniami na wynos na km2. Pomimo swojej niewielkiej powierzchni (91,6 km2) w porównaniu ze stolicą, Warszawą (517,2 km2), Sosnowiec stał się liderem rankingu z ponad 16 lokalami przypadającymi na każdy kilometr kwadratowy – to prawie dwa razy więcej niż w przypadku wicemistrza, Krakowa. Niezależnie od tego, czy chodzi o trzy ulubione typy kuchni - europejską, polską i włoską - czy też o bardziej odważne wschodnioazjatyckie dania na wynos, to niewielkie miasto ma wiele opcji dla polskich smakoszy.
Aby uzyskać więcej informacji na temat badania, odwiedź:
https://www.bravokupony.pl/najpopularniejsze-kuchnie
Źródła danych w badaniu: Tripadvisor.pl dla restauracji i lokali z daniami na wynos, dane wyszukiwań w Google między czerwcem 2021 a kwietniem 2022 dla trendów kulinarnych, Wikipedia dla powierzchni każdego miasta w km2
O BravoKupony
BravoKupony jest częścią Bravo Savings Network, międzynarodowej firmy, która powstała w 2016 roku, aby pomóc konsumentom podejmować świadome decyzje i oszczędzać na zakupach oraz promować najlepsze oferty i zniżki dostępne online. Podążając za szybkim rozwojem zakupów internetowych, firma działa w Polsce oraz ośmiu innych krajach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych. Celem BravoKupony jest stworzenie przyjaznej dla użytkownika platformy zakupowej online z wykorzystaniem najnowszych technik marketingowych oraz wsparciem doświadczonego zespołu w zakresie transakcji i ofert sprzedażowych online.
Gdy to nastąpi, co drugi z nas zaciśnie pasa
Kalendarz Grudniowych Okazji od KFC – codziennie nowe promocje!
Świąteczne zakupy Polaków!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.