Komunikaty PR

Walentynki w zaciszu domowym – na co decydują się Polacy?

2024-02-07  |  12:00
Biuro prasowe

Dzień zakochanych Polacy najczęściej celebrują we dwójkę, choć nie zawsze na mieście. W zeszłoroczne walentynki co trzecia osoba planowała samodzielnie przygotować uroczystą kolację w domu*. Co więcej, dane platformy logistycznej Stuart pokazują, że był to też rekordowy dzień pod kątem zainteresowania posiłkami z dowozem. Co zamawialiśmy? Podczas gdy na europejskim rynku królowało sushi, Polacy sięgnęli po dania kuchni włoskiej i amerykańskiej. Na co branża gastronomiczna musi być gotowa w tym roku? 

Z badań wynika, że połowa kobiet preferuje przygotowanie uroczystej kolacji w domu (49 proc). Z kolei dla prawie co trzeciego mężczyzny (28 proc.) popularnym sposobem obchodzenia walentynek jest wyjście do restauracji. Ponieważ w 2024 roku dzień zakochanych wypada jednak w środku tygodnia, wiele par chcących świętować w domu nie będzie miało dużo czasu na przygotowanie posiłku. 

Jak pokazują nowe dane platformy szybkich dostaw Stuart, to właśnie tego dnia w zeszłym roku dostarczono do domów klientów najwięcej posiłków z restauracji. W porównaniu ze „zwykłym dniem” liczba walentynkowych zamówień wzrosła aż o 22%. Preferencje co do wyboru kuchni mogą jednak zaskakiwać. 

Król wśród zamówień okazjonalnych  

Analizując rynek Europejski, zauważyć można, że największym wzrostem zamówień w Walentynki cieszą się dania z kuchni japońskiej. Liczba zrealizowanych dostaw z takich restauracji zwiększyła się w 2023 roku o 120% w stosunku do „zwykłego dnia”. Sushi jest dla klientów jednym z najpopularniejszych wyborów, oferując szeroką gamę smaków, od świeżych ryb, słodkich sosów po pikantność wasabi. 

Wyrazistych potraw szukają także Polacy. Największy wzrost liczby zamówień posiłków z szybką dostawą zaobserwowano z restauracji serwujących pizzę i dania kuchni amerykańskiej. Porównując liczbę dostaw z tych segmentów widać rokroczny skok aż o 53%. Czy i tak będzie w tym roku? 

Tego dnia mamy do czynienia nawet z 20 procentowym wzrostem zamówień na szybki dowóz posiłków z restauracji, pod drzwi klienta. W szczególne okazje jak ta, restauratorom z pewnością zależy na tym, żeby „gwóźdź programu” dotarł na stół o czasie i zgodnie z oczekiwaniami. Naturalnie, to dla nich niemałe wyzwanie logistyczne – komentuje Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart.   

Walentynkowe wyzwanie   

W związku z Świętem Zakochanych restauratorzy i właściciele sklepów oferujących zakupy z dostawą powinni przygotować się na wzmożony popyt, a co za tym idzie, zarówno zwiększone obroty jak i wyzwania logistyczne. Dobrze dobrana na tę okazję strategia zakłada oczywiście przygotowanie specjalnej oferty, dodatków w menu, czy promocji marketingowej, ale także zadbanie o sprawność „od zaplecza”. Aby sprostać wyzwaniom, restauratorzy muszą zadbać o odpowiednią przepustowość obsługi – od pracy kuchni po realizację dostaw. Niewystarczająca liczba dostawców, brak odpowiedniej floty pojazdów czy wreszcie problemy z koordynacją zleceń z wielu różnych kanałów mogą skutkować niezadowoleniem klientów z obsługi i doprowadzić do wielotysięcznych strat. Myśląc o rozwoju własnego kanału, właściciele sieci coraz częściej zwracają się w kierunku wsparcia logistycznego od niezależnej floty kurierów. Całościowy lub częściowy outsourcing dostaw to pomysł wart rozwagi, szczególnie gdy zatrudnienie dodatkowych dostawców na jeden z kilku takich dni w roku mija się z celem. 

Czy piętno inflacji nie odciśnie się w tym roku jednak na dodatkowych przyjemnościach, takich jak celebrowanie Walentynek?

Nie ma tutaj najmniejszych wątpliwości. Polacy już w pierwszym miesiącu tego roku pokazali, że specjalne okazje kalendarzowe wymagają specjalnych dań. Podobny pik dostaw obserwowaliśmy tuż po Nowym Roku oraz w święto Trzech Króli. Jestem pewna, że restauratorzy będą mieć pełne ręce roboty i w kolejną środę – dodaje ekspertka.

Przy tak dużym zainteresowaniu zamówieniami online, restauratorzy i segment e-grocery powinni się zatem baczniej przyjrzeć rynkowym danym z ostatnich lat i wyciągnąć wnioski na nadchodzące dni. Szybka i sprawna realizacja zamówień może tego dnia upiększyć niejeden wspólnie spędzony w domu wieczór. W Walentynki czas jest na wagę złota, czy raczej satysfakcji klienta. Dla świadomego przedsiębiorcy będzie to o tyle cenniejsze, że może przełożyć się na solidną, długofalową relację, która udała się „od pierwszego wejrzenia”. 

 

* - Badanie Providenta

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.