Kształtowanie doświadczeń pracowników a systemy HRM
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG[i] 60% z ponad 1 300 HR managerów uważa, że działy HR stracą na znaczeniu, jeśli nie będą w stanie zidentyfikować oraz zrozumieć wyzwań, przed jakimi stoi branża i przygotować na nie swoich pracowników. Dziś wiele firm zdaje sobie już sprawę z ich strategicznego znaczenia. Autorzy badania prognozują, że jednym z kluczowych zadań HR jest kształtowanie pozytywnych doświadczeń pracowników. Co trzeba zrobić, by być o krok przed konkurencją i jak mogą w tym pomóc nowe technologie?
Employee experience (EX) to suma wszystkich doświadczeń pracownika związanych z pracą w danym miejscu. Na EX składają się zatem nie tylko takie czynniki jak wysokość wynagrodzenia czy możliwości awansu. Pracownicy równie często zwracają uwagę na atmosferę, kulturę organizacji oraz relacje w zespole i z managerami. Podczas pandemii na znaczeniu zyskały zaś takie aspekty jak elastyczność czasu pracy czy wykorzystanie technologii usprawniających pracę zdalną oraz komunikację w zespole. Respondenci, którzy wzięli udział w najnowszej edycji Employee Experience Survey[ii], wskazywali, że doświadczenie pracownika ma ogromny wpływ na jego zaangażowanie (81%), wydajność w pracy (79%) oraz ogólne wyniki biznesowe (78%). A te czynniki, w dłuższej perspektywie, mogą przełożyć się również na lepsze osiągnięcia finansowe firmy. Kompleksowe podejście do zarządzania EX oraz wykorzystanie do tego odpowiedniego oprogramowania, może się zatem opłacić.
Współpraca i komunikacja
Skuteczna komunikacja wewnątrz firmy to jeden z kluczowych czynników wpływających na doświadczenie pracownika. Zapewnienie sprawnego obiegu informacji może być wyzwaniem szczególnie w większych przedsiębiorstwach, z rozbudowaną strukturą organizacyjną. Skrojony na miarę system HRM dostarczy firmie narzędzi, dzięki którym cała komunikacja wewnętrzna będzie mogła odbywać się w ramach jednego, dedykowanego programu. – Umożliwia to też sprawne informowanie pracowników o wszystkich sprawach firmy, np. publikowanie komunikatów dotyczących planowanych zmian czy wyników kwartalnych i nagrodach finansowych. Każdy pracownik jest więc dobrze poinformowany, a w poszukiwaniu konkretnej informacji nie musi przekopywać się przez sterty maili. Przy wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania biznesowego wszystkie wiadomości, dokumenty oraz dane dotyczące poszczególnych projektów znajdują się w jednym miejscu, co znacznie ułatwia też pracę zespołową. Jedną z ciekawszych funkcjonalności systemów HRM jest możliwość kolportowania wśród pracowników ankiet, np. dotyczących zadowolenia z pracy. Tego typu działania dają pracownikom poczucie, że pracodawca liczy się z ich zdaniem, a managerom możliwość wpływu na doświadczenia swoich podwładnych – dodaje Filip Fludra, Sales Manager w Exact Software Poland.
Rozwój na pierwszym miejscu
W wielu firmach coraz popularniejszą strategią staje się zarządzanie przez cele: motywowanie do osiągania określonych wyników oraz zachęcanie do rozwoju kompetencji. W małych zespołach pracownicy swoje cele kwartalne czy oczekiwania mogą przedyskutować z managerem. Wraz z rozwojem firmy, taki bezpośredni kontakt może być utrudniony. Wówczas warto skorzystać z dedykowanych do tego narzędzi. Nowoczesne systemy HRM umożliwiają tworzenie profili osobowych. Z panelu aplikacji managerowie HR mogą monitorować rozwój podwładnych oraz kompleksowo zarządzać ich talentami. Wgląd w takie profile mają również pracownicy. Mogą dzięki temu m.in. samodzielnie sprawdzać swoje postępy, planować karierę oraz przeglądać kalendarz dostępnych w firmie szkoleń i zdalnie zgłaszać chęć udziału w tych, które uznają za najciekawsze i najbardziej rozwojowe. Obsługa systemów HRM jest prosta i intuicyjna, a dzięki pulpitom nawigacyjnym poszczególne dane prezentowane są w klarowny i atrakcyjny wizualnie sposób.
Employee experience w pracy zdalnej
Szczególnym sprawdzianem dla działów HR był okres pandemii i nagłe przejście na pracę zdalną. Ta nadzwyczajna sytuacja zmusiła wiele firm do poszukiwania rozwiązań, ułatwiających zarządzanie sprawami kadrowymi oraz eliminujących uciążliwą dla pracowników konieczność stawiania się w biurze za każdym razem, gdy np. trzeba podpisać dokumenty. Niektóre firmy wdrożyły elektroniczne podpisy, a dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu pracownicy mogą online zgłaszać wnioski urlopowe, rozliczać delegacje czy aktualizować dane osobowe. Portal pracowniczy jest świetną platformą do komunikacji z działem HR bez wychodzenia z domu. Takie rozwiązanie oszczędza pracownikom żmudnego, wypełniania papierowych druczków i pozwala skupić się na ciekawszych zadaniach. Zarządzać swoimi sprawami kadrowymi mogą o dowolnej porze, z dowolnego miejsca na świecie.
Systemy HRM mogą skutecznie wspierać rozwój pracowników oraz wpływać na pozytywne doświadczenia związane z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Szczególnie istotne jest to w przypadku branż, w których mamy do czynienia z tzw. rynkiem pracownika. W IT czy marketingu, gdzie specjaliści mogą przebierać w ofertach pracy i trudno zatrzymać ich w jednej firmie na dłużej, niejednokrotnie decydują takie czynniki jak subiektywne poczucie zadowolenia z pracy i wszelkie dodatkowe świadczenia. W niedalekiej przyszłości kluczowe może okazać się również wykorzystanie oprogramowania opartego na technologii sztucznej inteligencji. Eksperci prognozują, że w wielu powtarzalnych i czasochłonnych czynnościach, np. raportowaniu, pracowników już niebawem wyręczą algorytmy. Przygotowanie do współpracy ze sztuczną inteligencją to zatem kolejne wyzwanie, przed którym staną działy HR.
[i] KPMG, Future of HR 2020: Which path are you taking?, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2019/11/future-of-hr-2020.pdf
[ii] Willis Towers Watson, 2021 Employee Experience Survey,
https://www.willistowerswatson.com/en-GB/Insights/2021/07/2021-employee-experience-survey

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.