Loconi Intermodal inwestuje w rozwój autorskiego systemu informatycznego
Loconi Intermodal SA, lider na polskim rynku operatorów intermodalnych, wykorzystuje innowacyjne technologie i rozwija własny zintegrowany system informatyczny. W przygotowanie narzędzi oraz modułów wspierających procesy zarządzania i operacji firma zainwestowała już ponad 4,5 mln zł. Teraz operator planuje wdrożenie nowych rozwiązań dla klientów i kontrahentów. Wśród nich będą unikalne na rynku transportów intermodalnych platformy rezerwacyjne czy listy przewozowe smart.
Prace nad autorskim, zintegrowanym systemem informatycznym Loconi Intermodal rozpoczęło w 2017 roku, powołaniem zespołu projektowego składającego się z programistów firmy piszącej oprogramowanie oraz członków zespołu Loconi. Przed rozpoczęciem prac opracowano kompleksowy Program Optymalizacyjny oparty o rozwiązania IT. W sumie program obejmował redukcję czasu pracy o ponad 2 tys. godzin roboczych, czyli 60 tys. zł miesięcznie (720 tys. zł rocznie) w przeliczeniu na koszty etatów. Pierwszy moduł został wdrożony w styczniu 2019, kolejne w trakcie 2019 roku, a teraz przygotowywane są kolejne rozwiązania. Jego celem jest efektywne wsparcie rozwoju firmy w kluczowych obszarach jej działalności – strategiczna analiza biznesu Business Intelligence (BI), zarządzanie procesem intermodalnym (operacyjny system IT) oraz księgowym.
- Nasza docelowa wizja na nowoczesny intermodalny system informatyczny jest wciąż w toku realizacji, ale pierwsze innowacyjne rozwiązania już teraz przynoszą nam wymierne korzyści. W ciągu dwóch lat BI stał się kluczowym narzędziem wspierającym funkcjonowanie firmy i kontrolę biznesową, dzięki której nasza marża operacyjna wzrosła o 5 p.p. Jeśli chodzi o operacyjny system IT to, jak wynika z przeprowadzonych pomiarów efektywności, do końca grudnia 2019, dzięki wprowadzonym optymalizacjom, zrealizowaliśmy ponad 60 proc. celu, co przełożyło się na oszczędności 40 tys. zł miesięcznie tj. ok 500 tys. zł rocznie w przeliczeniu na etaty. Duże korzyści wiążą się przede wszystkim ze wzrostem wydajności pracy, w poszczególnych działach zanotowaliśmy wzrost nawet o 60 proc. – mówi Barbara Dziewierska, dyrektor ds. operacyjnych, Loconi Intermodal.
Innowacje w operacjach intermodalnych
W ramach operacyjnego systemu do zarządzania operacjami intermodalnymi Loconi Intermodal wdrożyło do tej pory 5 modułów dla poszczególnych działów operacyjnych – moduł ofert, zleceń, kolejowy, drogowy, depotowy (w trakcie). W każdym z modułów postawiono na rozwiązania ułatwiające i przyśpieszające pracownikom przeprowadzenie procesów logistycznych tj. automatyczne fakturowanie zleceń, masowa edycja danych, algorytmy wyliczające koszty i marże, integracje międzysystemowe, automatyczne raportowanie, rozpoznawanie dokumentów OCR i wiele innych rozwiązań.
W tym roku Loconi Intermodal planuje rozpoczęcie pracy nad kolejnymi rozwiązaniami, które mają tworzyć wartość dodaną dla partnerów biznesowych firmy – klientów, portów, przewoźników drogowych i kolejowych. Operator ma w planie rozpocząć działania od usprawnienia komunikacji elektronicznej z portami morskimi, wdrażając rozwiązanie „Integracja z portami morskimi”. Integracja umożliwi m.in. automatyczne pobieranie danych z systemu portowego i dzięki temu ograniczy nakład pracy klientów współpracujących z Loconi. Jako jedna z pierwszych firm Loconi planuje wprowadzenie listu przewozowego smart, działającego w oparciu o kody QR. Potwierdzenie dostawy przez smartfon ma ograniczyć konieczność wydruków i tym samym oszczędzić papier. W planach są również różnego typu platformy rezerwacyjne online, np. „Bookowanie slotów na pociągu online’’ czyli nowy, elastyczny sposób składania zamówień, w którym klienci będą mogli wybrać z kalendarza najbardziej odpowiadające im wyjazdy pociągów i dostępnych aut lub ‘’Portal Klienta i Dostawcy’’, który pozwoli na samodzielne sprawdzenie takich danych jak historia zleceń, statusy dostaw, faktury i rozliczenia, itp. Platforma umożliwi także generowanie raportów terminowości dostaw czy czas przestojów.
- W tym roku skończymy wdrażać moduły usprawniające proces intermodalny oraz skupimy się na przygotowaniu, nowych, innowacyjnych rozwiązań dla klientów i kontrahentów. W styczniu 2020, czyli po roku pracy na nowym systemie, widzimy jak dobrą decyzję podjęliśmy. Budowa systemu to dobra inwestycja, która przyśpiesza rozwój naszej firmy. Dzięki temu, że mamy tak nowoczesne i elastyczne rozwiązania informatyczne, możemy przenieść pozytywne efekty pracy na naszych partnerów biznesowych. W strategii Loconi kierunek informatyzacji ma kluczowe znaczenie i nadal będzie kontynuowany – podsumowuje Barbara Dziewierska.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.