Komunikaty PR

73 lata temu powstał pierwszy Klub MPiK, a 23 lata temu uruchomiono Empik.com

2021-11-09  |  08:00

Empik to, od początku swojej historii, jeden z liderów polskiego rynku i jedna z najlepiej rozpoznawalnych i lubianych marek. Na przestrzeni lat sieć urosła do 300 salonów stacjonarnych, stała się prekursorem rozwiązań subskrypcyjnych (Empik Go z audio i e-bookami oraz program Empik Premium z długą listą benefitów, w tym darmową dostawą), produkuje własny oryginalny content (słuchowiska i seriale audio oraz podcasty), a Empik.com przeobraził się w platformę Marketplace z produktami od tysięcy sprzedawców. Oferta online obejmuje już 20 kategorii produktowych m.in. kosmetyki, zabawki, akcesoria sportowe, elektronikę czy dom i ogród ze Strefą Design. To już w sumie 7 milionów ofert produktów i średnio 230 mln wizyt rocznie oraz 2,5 mln użytkowników najlepiej ocenianej polskiej mobilnej aplikacji zakupowej. Pozycja Empiku na rynku została zbudowana na tradycjach, które stanowią ważny element historii polskiego handlu, e-commerce i dystrybucji dóbr kultury, wiedzy i rozrywki.

Czy wiecie, że Empik to pochodna akronimu nazwy, największej od końcówki lat 40., sieci klubów i czytelni? Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki, nazywane z czasem MPiK-ami, a później po prostu Empikami, stały się synonimem tradycji i są ważnym elementem polskiego krajobrazu kulturalnego.

Empik prekursorem polskiego e-commerce

Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. W sieci kupuje już 84% polskich internautów, o 27% więcej w porównaniu z rokiem 2019. To jednak niewielka zmiana, jeśli cofnąć się o 23 lata - do początku zakupów internetowych w Polsce.

Jest rok 1998. Z sieci korzysta zaledwie 17% Polaków. Rodzi się internet, jaki znamy. Powstaje spółka Google Inc. Globalna sieć zmienia się jednak nie tylko w Dolinie Krzemowej. Powstają pierwsze sklepy internetowe w naszym kraju. Wtedy też rusza Empik.com z pierwszą internetową telewizją (sic!).

Empik.com był jedną z pierwszych platform zakupowych online w Polsce. Można było w nim wybierać spośród 100 tys. pozycji z kategorii książki, muzyka, film, multimedia. W 2001 roku jest już największym i najpopularniejszym polskim sklepem internetowym.

Trendy i rozwój zakupów internetowych 

Wraz z rozwojem e-zakupów zmieniały się platformy sklepów internetowych, poprawiając ich wygodę, bezpieczeństwo i funkcjonalność. W 2007 roku odświeżona strona Empik.com daje dostęp do prawie 2,2 mln produktów, w ofercie własnej i „z importu” (sic!). Wśród nich kolejne kategorie: artykuły papiernicze, foto, a wkrótce po tym e-booki (premierowo na polskim rynku), podobnie jak książki tradycyjne, dostępne w różnych językach.

Zmianie ulegały również sposoby płatności za zakupy online. W 2010 roku większość klientów Empik.com preferowała płatność przelewem (63%), pozostali płacili gotówką przy odbiorze. W 2012 roku, jako jedyny w Polsce, Empik umożliwia podział płatności w ramach jednej transakcji na kilka różnych sposobów (jednocześnie płatność przelewem, kartą kredytową i kartą podarunkową).

Obecnie podczas zakupów internetowych zdecydowanie najczęściej Polacy płacą z wykorzystaniem szybkich przelewów (podobnie jak rok temu). Na kolejnych miejscach są BLIK i płatność przy odbiorze (raport e-Izby). Empik oferuje także m.in. BLIK One Click, raty i odroczone płatności.

Trzy lata temu sklep miał już w ofercie 2,5 mln produktów, a dzienna liczba zamówień sięgała 50 tysięcy. W samym tylko 2018 roku ruch na stronie wynosił tyle, co przez pierwsze 12 lat istnienia sklepu!

Zakupy zAPPlikowane

W minionej dekadzie duże znaczenie, poprzez rosnący udział w konwersji, zyskały mobilne aplikacje zakupowe. Stawiają one na funkcjonalności najważniejsze dla użytkownika: bardzo szybkie i sprawne działanie, błyskawiczną ścieżkę zakupową opartą na danych predefiniowanych i różnorodne sposoby płatności. Aplikacja Empik w sklepach Google Play i Appstore utrzymuje ocenę 4,9/5, co daje jej miano najlepiej ocenianej aplikacji zakupowej w Polsce.

W 2021 roku aplikacja Empik notuje trzycyfrowe wzrosty (ujęcie rok do roku) i już 4 na 10 zamówień online pochodzi z tej platformy. Również Empik.com odnotowuje ponad 32% wzrost wizyt, a średnia liczba sesji na rok to już ponad 230 mln. Rośnie też liczba dostępnych produktów. Obecnie to blisko 7 mln ofert różnych artykułów dostępnych również od sprzedawców zewnętrznych w ramach platformy Marketplace, 20 kategorii produktowych i 300 podkategorii. Empik.com wysyła obecnie nawet 85 tysięcy paczek dziennie.

W dobie eliminacji third party cookies, zmieniającej się polityki prywatności i sposobów gromadzenia danych coraz istotniejsza jest lojalność klienta i modele subskrypcyjne. Usługi Empik Premium, łączące światy offline, online i mobile, skupiają już 7 mln osób. Przystępując do programu użytkownik zyskuje jeden z najszerszych pakietów korzyści na rynku: m.in darmową dostawę, zniżki w salonach i na Empik.com czy dostęp do tysięcy audiobooków, e-booków i podcastów w Empik Go. Co istotne, klient nie potrzebuje plastikowej karty - wystarczy, że okaże w salonie konto Premium w aplikacji mobilnej, którą ma zawsze pod ręką.

Tydzień urodzinowych promocji

Empik zaprasza do wspólnego świętowania. W dniach 4-10 listopada na klientów czekają rabaty do -50% na zakupy z wybranych kategorii oraz oferty specjalne na tysiące produktów w salonach i online. Każdego dnia w ofercie pojawią się inne, limitowane okazje zakupowe. Promocje obejmą m.in. książki, płyty CD i winylowe, gry planszowe, zabawki, kosmetyki, elektronikę, akcesoria sportowe i dodatki do domu. Użytkownicy Empik Premium mogą liczyć na jeszcze szerszą ofertę rabatową. 

Więcej informacji i wszystkie oferty dostępne są na urodzinowej stronie: www.empik.com/urodziny.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Dlaczego przestrzeganie praw autorskich jest kluczowe dla biznesu Biuro prasowe
2025-08-14 | 14:15

Dlaczego przestrzeganie praw autorskich jest kluczowe dla biznesu

Współczesny biznes działa w świecie pełnym treści cyfrowych – zdjęć, filmów, muzyki, tekstów i grafik, które towarzyszą klientom na każdym
Media i PR Trwa 5. edycja konkursu PR Wings
2025-08-12 | 13:00

Trwa 5. edycja konkursu PR Wings

PR Wings to ogólnopolski konkurs wyróżniający najbardziej efektywne, kreatywne i etyczne kampanie public relations, organizowany przez Stowarzyszenie Agencji Public
Media i PR Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?
2025-06-11 | 09:00

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

Cyfrowa inżynieria wzrostu, gdzie każda decyzja opiera się na danych, a wszystkie złotówki pracują na Twoje wyniki? Właśnie tak można określić performance marketing! Coraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego

Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska​ proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.

Handel

Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.

Nauka

Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej​ odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.