73 lata temu powstał pierwszy Klub MPiK, a 23 lata temu uruchomiono Empik.com
Empik to, od początku swojej historii, jeden z liderów polskiego rynku i jedna z najlepiej rozpoznawalnych i lubianych marek. Na przestrzeni lat sieć urosła do 300 salonów stacjonarnych, stała się prekursorem rozwiązań subskrypcyjnych (Empik Go z audio i e-bookami oraz program Empik Premium z długą listą benefitów, w tym darmową dostawą), produkuje własny oryginalny content (słuchowiska i seriale audio oraz podcasty), a Empik.com przeobraził się w platformę Marketplace z produktami od tysięcy sprzedawców. Oferta online obejmuje już 20 kategorii produktowych m.in. kosmetyki, zabawki, akcesoria sportowe, elektronikę czy dom i ogród ze Strefą Design. To już w sumie 7 milionów ofert produktów i średnio 230 mln wizyt rocznie oraz 2,5 mln użytkowników najlepiej ocenianej polskiej mobilnej aplikacji zakupowej. Pozycja Empiku na rynku została zbudowana na tradycjach, które stanowią ważny element historii polskiego handlu, e-commerce i dystrybucji dóbr kultury, wiedzy i rozrywki.
Czy wiecie, że Empik to pochodna akronimu nazwy, największej od końcówki lat 40., sieci klubów i czytelni? Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki, nazywane z czasem MPiK-ami, a później po prostu Empikami, stały się synonimem tradycji i są ważnym elementem polskiego krajobrazu kulturalnego.
Empik prekursorem polskiego e-commerce
Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. W sieci kupuje już 84% polskich internautów, o 27% więcej w porównaniu z rokiem 2019. To jednak niewielka zmiana, jeśli cofnąć się o 23 lata - do początku zakupów internetowych w Polsce.
Jest rok 1998. Z sieci korzysta zaledwie 17% Polaków. Rodzi się internet, jaki znamy. Powstaje spółka Google Inc. Globalna sieć zmienia się jednak nie tylko w Dolinie Krzemowej. Powstają pierwsze sklepy internetowe w naszym kraju. Wtedy też rusza Empik.com z pierwszą internetową telewizją (sic!).
Empik.com był jedną z pierwszych platform zakupowych online w Polsce. Można było w nim wybierać spośród 100 tys. pozycji z kategorii książki, muzyka, film, multimedia. W 2001 roku jest już największym i najpopularniejszym polskim sklepem internetowym.
Trendy i rozwój zakupów internetowych
Wraz z rozwojem e-zakupów zmieniały się platformy sklepów internetowych, poprawiając ich wygodę, bezpieczeństwo i funkcjonalność. W 2007 roku odświeżona strona Empik.com daje dostęp do prawie 2,2 mln produktów, w ofercie własnej i „z importu” (sic!). Wśród nich kolejne kategorie: artykuły papiernicze, foto, a wkrótce po tym e-booki (premierowo na polskim rynku), podobnie jak książki tradycyjne, dostępne w różnych językach.
Zmianie ulegały również sposoby płatności za zakupy online. W 2010 roku większość klientów Empik.com preferowała płatność przelewem (63%), pozostali płacili gotówką przy odbiorze. W 2012 roku, jako jedyny w Polsce, Empik umożliwia podział płatności w ramach jednej transakcji na kilka różnych sposobów (jednocześnie płatność przelewem, kartą kredytową i kartą podarunkową).
Obecnie podczas zakupów internetowych zdecydowanie najczęściej Polacy płacą z wykorzystaniem szybkich przelewów (podobnie jak rok temu). Na kolejnych miejscach są BLIK i płatność przy odbiorze (raport e-Izby). Empik oferuje także m.in. BLIK One Click, raty i odroczone płatności.
Trzy lata temu sklep miał już w ofercie 2,5 mln produktów, a dzienna liczba zamówień sięgała 50 tysięcy. W samym tylko 2018 roku ruch na stronie wynosił tyle, co przez pierwsze 12 lat istnienia sklepu!
Zakupy zAPPlikowane
W minionej dekadzie duże znaczenie, poprzez rosnący udział w konwersji, zyskały mobilne aplikacje zakupowe. Stawiają one na funkcjonalności najważniejsze dla użytkownika: bardzo szybkie i sprawne działanie, błyskawiczną ścieżkę zakupową opartą na danych predefiniowanych i różnorodne sposoby płatności. Aplikacja Empik w sklepach Google Play i Appstore utrzymuje ocenę 4,9/5, co daje jej miano najlepiej ocenianej aplikacji zakupowej w Polsce.
W 2021 roku aplikacja Empik notuje trzycyfrowe wzrosty (ujęcie rok do roku) i już 4 na 10 zamówień online pochodzi z tej platformy. Również Empik.com odnotowuje ponad 32% wzrost wizyt, a średnia liczba sesji na rok to już ponad 230 mln. Rośnie też liczba dostępnych produktów. Obecnie to blisko 7 mln ofert różnych artykułów dostępnych również od sprzedawców zewnętrznych w ramach platformy Marketplace, 20 kategorii produktowych i 300 podkategorii. Empik.com wysyła obecnie nawet 85 tysięcy paczek dziennie.
W dobie eliminacji third party cookies, zmieniającej się polityki prywatności i sposobów gromadzenia danych coraz istotniejsza jest lojalność klienta i modele subskrypcyjne. Usługi Empik Premium, łączące światy offline, online i mobile, skupiają już 7 mln osób. Przystępując do programu użytkownik zyskuje jeden z najszerszych pakietów korzyści na rynku: m.in darmową dostawę, zniżki w salonach i na Empik.com czy dostęp do tysięcy audiobooków, e-booków i podcastów w Empik Go. Co istotne, klient nie potrzebuje plastikowej karty - wystarczy, że okaże w salonie konto Premium w aplikacji mobilnej, którą ma zawsze pod ręką.
Tydzień urodzinowych promocji
Empik zaprasza do wspólnego świętowania. W dniach 4-10 listopada na klientów czekają rabaty do -50% na zakupy z wybranych kategorii oraz oferty specjalne na tysiące produktów w salonach i online. Każdego dnia w ofercie pojawią się inne, limitowane okazje zakupowe. Promocje obejmą m.in. książki, płyty CD i winylowe, gry planszowe, zabawki, kosmetyki, elektronikę, akcesoria sportowe i dodatki do domu. Użytkownicy Empik Premium mogą liczyć na jeszcze szerszą ofertę rabatową.
Więcej informacji i wszystkie oferty dostępne są na urodzinowej stronie: www.empik.com/urodziny.

Dlaczego przestrzeganie praw autorskich jest kluczowe dla biznesu

Trwa 5. edycja konkursu PR Wings

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.