Komunikaty PR

73 lata temu powstał pierwszy Klub MPiK, a 23 lata temu uruchomiono Empik.com

2021-11-09  |  08:00

Empik to, od początku swojej historii, jeden z liderów polskiego rynku i jedna z najlepiej rozpoznawalnych i lubianych marek. Na przestrzeni lat sieć urosła do 300 salonów stacjonarnych, stała się prekursorem rozwiązań subskrypcyjnych (Empik Go z audio i e-bookami oraz program Empik Premium z długą listą benefitów, w tym darmową dostawą), produkuje własny oryginalny content (słuchowiska i seriale audio oraz podcasty), a Empik.com przeobraził się w platformę Marketplace z produktami od tysięcy sprzedawców. Oferta online obejmuje już 20 kategorii produktowych m.in. kosmetyki, zabawki, akcesoria sportowe, elektronikę czy dom i ogród ze Strefą Design. To już w sumie 7 milionów ofert produktów i średnio 230 mln wizyt rocznie oraz 2,5 mln użytkowników najlepiej ocenianej polskiej mobilnej aplikacji zakupowej. Pozycja Empiku na rynku została zbudowana na tradycjach, które stanowią ważny element historii polskiego handlu, e-commerce i dystrybucji dóbr kultury, wiedzy i rozrywki.

Czy wiecie, że Empik to pochodna akronimu nazwy, największej od końcówki lat 40., sieci klubów i czytelni? Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki, nazywane z czasem MPiK-ami, a później po prostu Empikami, stały się synonimem tradycji i są ważnym elementem polskiego krajobrazu kulturalnego.

Empik prekursorem polskiego e-commerce

Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. W sieci kupuje już 84% polskich internautów, o 27% więcej w porównaniu z rokiem 2019. To jednak niewielka zmiana, jeśli cofnąć się o 23 lata - do początku zakupów internetowych w Polsce.

Jest rok 1998. Z sieci korzysta zaledwie 17% Polaków. Rodzi się internet, jaki znamy. Powstaje spółka Google Inc. Globalna sieć zmienia się jednak nie tylko w Dolinie Krzemowej. Powstają pierwsze sklepy internetowe w naszym kraju. Wtedy też rusza Empik.com z pierwszą internetową telewizją (sic!).

Empik.com był jedną z pierwszych platform zakupowych online w Polsce. Można było w nim wybierać spośród 100 tys. pozycji z kategorii książki, muzyka, film, multimedia. W 2001 roku jest już największym i najpopularniejszym polskim sklepem internetowym.

Trendy i rozwój zakupów internetowych 

Wraz z rozwojem e-zakupów zmieniały się platformy sklepów internetowych, poprawiając ich wygodę, bezpieczeństwo i funkcjonalność. W 2007 roku odświeżona strona Empik.com daje dostęp do prawie 2,2 mln produktów, w ofercie własnej i „z importu” (sic!). Wśród nich kolejne kategorie: artykuły papiernicze, foto, a wkrótce po tym e-booki (premierowo na polskim rynku), podobnie jak książki tradycyjne, dostępne w różnych językach.

Zmianie ulegały również sposoby płatności za zakupy online. W 2010 roku większość klientów Empik.com preferowała płatność przelewem (63%), pozostali płacili gotówką przy odbiorze. W 2012 roku, jako jedyny w Polsce, Empik umożliwia podział płatności w ramach jednej transakcji na kilka różnych sposobów (jednocześnie płatność przelewem, kartą kredytową i kartą podarunkową).

Obecnie podczas zakupów internetowych zdecydowanie najczęściej Polacy płacą z wykorzystaniem szybkich przelewów (podobnie jak rok temu). Na kolejnych miejscach są BLIK i płatność przy odbiorze (raport e-Izby). Empik oferuje także m.in. BLIK One Click, raty i odroczone płatności.

Trzy lata temu sklep miał już w ofercie 2,5 mln produktów, a dzienna liczba zamówień sięgała 50 tysięcy. W samym tylko 2018 roku ruch na stronie wynosił tyle, co przez pierwsze 12 lat istnienia sklepu!

Zakupy zAPPlikowane

W minionej dekadzie duże znaczenie, poprzez rosnący udział w konwersji, zyskały mobilne aplikacje zakupowe. Stawiają one na funkcjonalności najważniejsze dla użytkownika: bardzo szybkie i sprawne działanie, błyskawiczną ścieżkę zakupową opartą na danych predefiniowanych i różnorodne sposoby płatności. Aplikacja Empik w sklepach Google Play i Appstore utrzymuje ocenę 4,9/5, co daje jej miano najlepiej ocenianej aplikacji zakupowej w Polsce.

W 2021 roku aplikacja Empik notuje trzycyfrowe wzrosty (ujęcie rok do roku) i już 4 na 10 zamówień online pochodzi z tej platformy. Również Empik.com odnotowuje ponad 32% wzrost wizyt, a średnia liczba sesji na rok to już ponad 230 mln. Rośnie też liczba dostępnych produktów. Obecnie to blisko 7 mln ofert różnych artykułów dostępnych również od sprzedawców zewnętrznych w ramach platformy Marketplace, 20 kategorii produktowych i 300 podkategorii. Empik.com wysyła obecnie nawet 85 tysięcy paczek dziennie.

W dobie eliminacji third party cookies, zmieniającej się polityki prywatności i sposobów gromadzenia danych coraz istotniejsza jest lojalność klienta i modele subskrypcyjne. Usługi Empik Premium, łączące światy offline, online i mobile, skupiają już 7 mln osób. Przystępując do programu użytkownik zyskuje jeden z najszerszych pakietów korzyści na rynku: m.in darmową dostawę, zniżki w salonach i na Empik.com czy dostęp do tysięcy audiobooków, e-booków i podcastów w Empik Go. Co istotne, klient nie potrzebuje plastikowej karty - wystarczy, że okaże w salonie konto Premium w aplikacji mobilnej, którą ma zawsze pod ręką.

Tydzień urodzinowych promocji

Empik zaprasza do wspólnego świętowania. W dniach 4-10 listopada na klientów czekają rabaty do -50% na zakupy z wybranych kategorii oraz oferty specjalne na tysiące produktów w salonach i online. Każdego dnia w ofercie pojawią się inne, limitowane okazje zakupowe. Promocje obejmą m.in. książki, płyty CD i winylowe, gry planszowe, zabawki, kosmetyki, elektronikę, akcesoria sportowe i dodatki do domu. Użytkownicy Empik Premium mogą liczyć na jeszcze szerszą ofertę rabatową. 

Więcej informacji i wszystkie oferty dostępne są na urodzinowej stronie: www.empik.com/urodziny.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów Biuro prasowe
2025-04-10 | 17:00

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Aż 87% Polaków jest zmęczonych polaryzacją społeczną i polityczną widoczną zarówno w przestrzeni publicznej, jak i prywatnej. Z kolei prawie 80% polskich
Media i PR Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations
2025-04-10 | 10:20

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

W świecie fake newsów, dezinformacji oraz globalnych problemów profesjonalne zarządzanie komunikacją przestało być wyborem – stało się koniecznością. O tym, jak
Media i PR Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
2025-03-27 | 09:30

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na ignorowanie nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Rozwój technologii mobilnych sprawił, że firmy mają dostęp do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.