73 lata temu powstał pierwszy Klub MPiK, a 23 lata temu uruchomiono Empik.com
Empik to, od początku swojej historii, jeden z liderów polskiego rynku i jedna z najlepiej rozpoznawalnych i lubianych marek. Na przestrzeni lat sieć urosła do 300 salonów stacjonarnych, stała się prekursorem rozwiązań subskrypcyjnych (Empik Go z audio i e-bookami oraz program Empik Premium z długą listą benefitów, w tym darmową dostawą), produkuje własny oryginalny content (słuchowiska i seriale audio oraz podcasty), a Empik.com przeobraził się w platformę Marketplace z produktami od tysięcy sprzedawców. Oferta online obejmuje już 20 kategorii produktowych m.in. kosmetyki, zabawki, akcesoria sportowe, elektronikę czy dom i ogród ze Strefą Design. To już w sumie 7 milionów ofert produktów i średnio 230 mln wizyt rocznie oraz 2,5 mln użytkowników najlepiej ocenianej polskiej mobilnej aplikacji zakupowej. Pozycja Empiku na rynku została zbudowana na tradycjach, które stanowią ważny element historii polskiego handlu, e-commerce i dystrybucji dóbr kultury, wiedzy i rozrywki.
Czy wiecie, że Empik to pochodna akronimu nazwy, największej od końcówki lat 40., sieci klubów i czytelni? Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki, nazywane z czasem MPiK-ami, a później po prostu Empikami, stały się synonimem tradycji i są ważnym elementem polskiego krajobrazu kulturalnego.
Empik prekursorem polskiego e-commerce
Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. W sieci kupuje już 84% polskich internautów, o 27% więcej w porównaniu z rokiem 2019. To jednak niewielka zmiana, jeśli cofnąć się o 23 lata - do początku zakupów internetowych w Polsce.
Jest rok 1998. Z sieci korzysta zaledwie 17% Polaków. Rodzi się internet, jaki znamy. Powstaje spółka Google Inc. Globalna sieć zmienia się jednak nie tylko w Dolinie Krzemowej. Powstają pierwsze sklepy internetowe w naszym kraju. Wtedy też rusza Empik.com z pierwszą internetową telewizją (sic!).
Empik.com był jedną z pierwszych platform zakupowych online w Polsce. Można było w nim wybierać spośród 100 tys. pozycji z kategorii książki, muzyka, film, multimedia. W 2001 roku jest już największym i najpopularniejszym polskim sklepem internetowym.
Trendy i rozwój zakupów internetowych
Wraz z rozwojem e-zakupów zmieniały się platformy sklepów internetowych, poprawiając ich wygodę, bezpieczeństwo i funkcjonalność. W 2007 roku odświeżona strona Empik.com daje dostęp do prawie 2,2 mln produktów, w ofercie własnej i „z importu” (sic!). Wśród nich kolejne kategorie: artykuły papiernicze, foto, a wkrótce po tym e-booki (premierowo na polskim rynku), podobnie jak książki tradycyjne, dostępne w różnych językach.
Zmianie ulegały również sposoby płatności za zakupy online. W 2010 roku większość klientów Empik.com preferowała płatność przelewem (63%), pozostali płacili gotówką przy odbiorze. W 2012 roku, jako jedyny w Polsce, Empik umożliwia podział płatności w ramach jednej transakcji na kilka różnych sposobów (jednocześnie płatność przelewem, kartą kredytową i kartą podarunkową).
Obecnie podczas zakupów internetowych zdecydowanie najczęściej Polacy płacą z wykorzystaniem szybkich przelewów (podobnie jak rok temu). Na kolejnych miejscach są BLIK i płatność przy odbiorze (raport e-Izby). Empik oferuje także m.in. BLIK One Click, raty i odroczone płatności.
Trzy lata temu sklep miał już w ofercie 2,5 mln produktów, a dzienna liczba zamówień sięgała 50 tysięcy. W samym tylko 2018 roku ruch na stronie wynosił tyle, co przez pierwsze 12 lat istnienia sklepu!
Zakupy zAPPlikowane
W minionej dekadzie duże znaczenie, poprzez rosnący udział w konwersji, zyskały mobilne aplikacje zakupowe. Stawiają one na funkcjonalności najważniejsze dla użytkownika: bardzo szybkie i sprawne działanie, błyskawiczną ścieżkę zakupową opartą na danych predefiniowanych i różnorodne sposoby płatności. Aplikacja Empik w sklepach Google Play i Appstore utrzymuje ocenę 4,9/5, co daje jej miano najlepiej ocenianej aplikacji zakupowej w Polsce.
W 2021 roku aplikacja Empik notuje trzycyfrowe wzrosty (ujęcie rok do roku) i już 4 na 10 zamówień online pochodzi z tej platformy. Również Empik.com odnotowuje ponad 32% wzrost wizyt, a średnia liczba sesji na rok to już ponad 230 mln. Rośnie też liczba dostępnych produktów. Obecnie to blisko 7 mln ofert różnych artykułów dostępnych również od sprzedawców zewnętrznych w ramach platformy Marketplace, 20 kategorii produktowych i 300 podkategorii. Empik.com wysyła obecnie nawet 85 tysięcy paczek dziennie.
W dobie eliminacji third party cookies, zmieniającej się polityki prywatności i sposobów gromadzenia danych coraz istotniejsza jest lojalność klienta i modele subskrypcyjne. Usługi Empik Premium, łączące światy offline, online i mobile, skupiają już 7 mln osób. Przystępując do programu użytkownik zyskuje jeden z najszerszych pakietów korzyści na rynku: m.in darmową dostawę, zniżki w salonach i na Empik.com czy dostęp do tysięcy audiobooków, e-booków i podcastów w Empik Go. Co istotne, klient nie potrzebuje plastikowej karty - wystarczy, że okaże w salonie konto Premium w aplikacji mobilnej, którą ma zawsze pod ręką.
Tydzień urodzinowych promocji
Empik zaprasza do wspólnego świętowania. W dniach 4-10 listopada na klientów czekają rabaty do -50% na zakupy z wybranych kategorii oraz oferty specjalne na tysiące produktów w salonach i online. Każdego dnia w ofercie pojawią się inne, limitowane okazje zakupowe. Promocje obejmą m.in. książki, płyty CD i winylowe, gry planszowe, zabawki, kosmetyki, elektronikę, akcesoria sportowe i dodatki do domu. Użytkownicy Empik Premium mogą liczyć na jeszcze szerszą ofertę rabatową.
Więcej informacji i wszystkie oferty dostępne są na urodzinowej stronie: www.empik.com/urodziny.
Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy
Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?
Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.