Pokolenie Z jest samotne i nie ma z kim rozmawiać o swoich problemach

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Aż 60 proc. młodych Polaków często czuje się samotnie, a 17 proc. nie ma nikogo, z kim mogliby podzielić się swoimi problemami, wynika z badania przeprowadzonego w ramach projektu społecznego MindGenic AI. Większość tylko czasami ma poczucie więzi z innymi ludźmi. Najczęściej wskazywaną przez nich samych przyczyną tego stanu są Internet oraz media społecznościowe. We współpracy z polską młodzieżą powstaje bot, który udzieli im wsparcia i pomoże nabrać odwagi do wyjścia z cyfrowego świata.
We współpracy z polską młodzieżą powstaje bot, który udzieli im wsparcia i pomoże nabrać odwagi do wyjścia z cyfrowego świata.
Zaledwie 3 proc. młodych Polaków pomiędzy 12. a 24. rokiem życia nigdy nie czuje się samotnie, a ponad 60 proc. deklaruje, że samotność doskwiera im często, jak wynika z pierwszego w Polsce badania samotności pokolenia Z (osób urodzonych po 1995 r.), przeprowadzonego przez twórców projektu MindGenic AI, polskiej aplikacji wspierającej młodych ludzi w radzeniu sobie z ich problemami przy pomocy sztucznej inteligencji.
Jako przyczynę swojej samotności sami młodzi ludzie najczęściej wskazują social media, które coraz częściej zastępują realne kontakty, a prezentowane w nich wyidealizowane treści wpędzają ich w kompleksy i poczucie niższości. Na drugim miejscu wskazują brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia. Niemal 14 proc. nie wie, co jest przyczyną ich samotności.
Social media same w sobie nie są winne, winny jest model ich użytkowania i konieczność przyjmowania przez młodych ludzi póz, świadomość bycia nieustannie ocenianym. Internet powstał po to, by łączyć ludzi, ułatwiać im komunikację. To problem dużo bardziej złożony, w którym niewątpliwie dużą rolę odgrywa również pandemia i to, że my, dorośli, zapomnieliśmy podczas niej o młodzieży - mówi Paweł Walecki, dyrektor Programu „Równać Szanse" z Fundacji Civis Polonus - Brak jasnych komunikatów, przedłużająca się nauka zdalna, zamknięcie w domach - założyliśmy, że to nie jest dla nich problem, że mają Internet i powinni sobie poradzić. Poczucie osamotnienia młodych ludzi to więc w dużym stopniu nasza wina, wina dorosłych. To zresztą widać w wynikach badania - social media jako przyczynę samotności wskazują głównie młodsze nastolatki, starsi natomiast najczęściej mówią o kwestiach związanych z relacjami.
Najbardziej samotni są młodzi dorośli z małych miast
Najtrudniejsza jest sytuacja młodych ludzi z miast do 200 tys. mieszkańców - aż 80 proc. często czuje się samotnie, niemal 60 proc. towarzyszy poczucie wykluczenia. Aż ¾ z nich uważa, że nie otrzymują również potrzebnego wsparcia w szkołach i na uczelniach. Analizując dane pod kątem korelacji wieku i miejsca zamieszkania można zauważyć, że najbardziej samotni są młodzi dorośli w wieku 21-22 lat z miast do 50 tys. mieszkańców - problem dotyczy 82,5 proc. z nich.
Samotność nieco częściej dotyka dziewcząt - często lub bardzo często odczuwa ją 63,5 proc. z nich, natomiast w przypadku chłopców jest to 54,6 proc. Spośród wszystkich grup wiekowych najbardziej samotne są 13- i 14-latki (69 proc. dziewcząt i 65 proc. chłopców), a wśród starszej młodzieży i młodych dorosłych - kobiety w wieku powyżej 21 lat (69,4 proc.) oraz 17- i 18-letnie chłopcy (64,8 proc.).
Aż 56 proc. badanych młodych ludzi nie ma z kim dzielić swoich pasji i zainteresowań, ¾ rzadko lub tylko czasami ma poczucie więzi z innymi ludźmi. Samotne Zetki nie mają też gdzie szukać wsparcia - 17 proc. deklaruje, że nie ma żadnej osoby, z którą mogłoby podzielić się swoimi problemami, 30 proc. jest w stanie wskazać tylko jedną taką osobę.
Technologia - przyczyna i rozwiązanie problemu?
Mimo że technologia jest istotną przyczyną problemów pokolenia Z, może też stanowić pomoc w walce z nimi. W ramach projektu MindGenic AI trwają prace nad wyposażonym w sztuczną inteligencję chatbotem, który wesprze młodych ludzi zmagających się z samotnością, nudą i niskim poczuciem akceptacji. Pierwsza wersja chatbota będzie gotowa w drugim kwartale tego roku. Użytkownicy będą mogli z nim porozmawiać, ale też skorzystać z jego pomocy w poszukiwaniu rówieśników o podobnych zainteresowaniach. Bot będzie też udzielał rad związanych z bezpiecznym funkcjonowaniem w sieci i zachęcał do aktywności pozacyfrowych.
Ta technologia nie zastąpi kontaktu z ludźmi, ma natomiast być wsparciem dostępnym 24 godziny na dobę, posiadającym mechanizmy, które w razie potrzeby przekierują młodego człowieka do odpowiedniej instytucji czy do grupy rówieśników - tłumaczy Wojciech Majeran, współtwórca MindGenic AI - Ma również wyposażyć go w pewne kompetencje, jak umiejętność krytycznego myślenia, kreatywność oraz odwagę do wyjścia poza cyfrowy świat.
Elementem projektu jest Akademia MindGenic, oferująca darmowe kursy dla młodych osób, które chcą nabyć nowe umiejętności w zakresie technologii sztucznej inteligencji, uczenia botów i konstruowania zaawansowanych dialogów z wykorzystaniem elementów psychologicznych. Kursanci pod okiem psychologów i pedagogów mają możliwość współtworzenia wspomnianego bota. Na zakończenie zajęć otrzymują certyfikat trenera botów / designera komunikacji AI. Najbliższa edycja Akademii startuje pod koniec marca i będzie trwać 2 tygodnie.
Z pełną treścią pierwszego w Polsce raportu na temat samotności pokolenia Z można zapoznać się tutaj.
Badanie metodą anonimowej ankiety internetowej zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2022 na grupie 1171 osób w wieku od 12 do 24 lat.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
Do 2030 roku z gospodarki o obiegu zamkniętym ma pochodzić co czwarty surowiec. Aby przyspieszyć ten proces, w Polsce potrzeba nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym – wskazywali eksperci w trakcie Polish Circular Forum. Obecny dokument nie spełnia już swojej roli i wymaga aktualizacji. Na braku jasnych przepisów i systemu wsparcia najbardziej cierpią przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa. – Z naszych badań wynika, że tylko 3–3,5 proc. firm z sektora MŚP jest świadomych i przygotowanych do transformacji – ocenia Agnieszka Zdanowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu.
Prawo
Wspólna polityka rolna do deregulacji. Trwają prace nad uproszczeniami dla rolników

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po uproszczeniu wspólnej polityki rolnej. Zaproponowany w maju przez Komisję Europejską pakiet zmian zakłada redukcję części obowiązków administracyjnych, które dziś spoczywają na rolnikach ubiegających się o unijne wsparcie. Szczególnie dotyczy to płatności dla drobnych rolników. Jak podkreślają eksperci, wszelkie zmiany, które będą działać na rzecz konkurencyjności unijnego rolnictwa, są wskazane, ale przy uwzględnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa żywności.
Polityka
W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji

W rosyjskiej niewoli przebywa około 10 tys. obywateli Ukrainy, z czego ponad 8 tys. to żołnierze. Łącznie jednak może ich być nawet kilkukrotnie więcej. ONZ podaje, że ponad 95 proc. ukraińskich jeńców wojennych jest poddawanych torturom. – Pogarszająca się sytuacja międzynarodowego bezpieczeństwa i wzrost wpływów do budżetu Federacji Rosyjskiej ze względu na wzrost cen ropy mogą się negatywnie odbić na planowanych wymianach jeńców – ocenia Michał Dworczyk, wiceprzewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Obrony w Parlamencie Europejskim.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.