Millenialsi nie chcą dojeżdżać do pracy
Młodzi ludzie coraz częściej wybierają takie miejsce zamieszkania, które da im możliwość szybkiego dojazdu do pracy. To pokolenie, które wyżej ceni sobie „być” niż „mieć”. W dobie, gdy czas staje się walutą, jak nigdy wcześniej doceniamy jego wartość i poszukujemy sposobów, które pozwolą nam go realnie zaoszczędzić.
Jak wskazuje badanie CBRE Global Overview – Millenials: myths and realities, pokolenie Y, urodzone na przełomie lat 80. i 90., bardzo wysoko ceni sobie mieszkanie w pobliżu miejsca pracy. Górna granica tolerancji długości czasu jazdy do biura to dla większości z nich 30 minut, a co więcej – wielu przyznaje, że optymalna długość to 15 minut. Z kolei podróż trwająca powyżej 60 minut jest akceptowalna dla bardzo wąskiej grupy.
Efektywnie korzystać z czasu
Traktują oni przemieszczanie się jako konieczność, którą najlepiej albo minimalizować, albo efektywnie wykorzystywać na inne czynności – takie jak czytanie czy słuchanie muzyki i podcastów. Z jednej strony można mówić o niecierpliwości, z drugiej – o korzystaniu z każdej chwili. Millenialsi bardzo wysoko cenią sobie możliwość rozwoju. W pracy poszukują przede wszystkim nowych wyzwań, bieżącej informacji zwrotnej i poczucia sensu. Jednocześnie zależy im na zachowaniu work-life balance. Chcą móc spotykać się z przyjaciółmi, uprawiać sport i poświęcać się swoim pasjom. By wygospodarować na to jak najwięcej czasu, przy wyborze mieszkania kierują się lokalizacją w pobliżu miejsca pracy.
Trzy kryteria wyboru
Millenialsi mają przeważnie mocno sprecyzowane oczekiwania i są świadomi tego, na czym im zależy. Instytut Badawczy Mands przeprowadził badanie preferencji najemców we Wrocławiu. Jednym z ważniejszych czynników wyboru przyszłego „M” jest właśnie umiejscowienie: jak podają, najchętniej w pobliżu miejsca pracy czy uczelni. Respondenci wskazywali na połączenie trzech aspektów – wspomnianego położenia względem miejsca pracy czy uczelni, metrażu i bezproblemowych relacji z właścicielem – jako niezbędnych do znalezienia wymarzonego lokum.
Wynajem w biznesowym centrum
Potrzebę młodych ludzi dostrzegają deweloperzy, którzy w ostatnich latach stawiają na inwestycje mieszkaniowe w okolicach największych biurowców. Nie chcą dopuścić do tego, by niektóre dzielnice stały się wyłącznie ośrodkiem biznesowym, bo tylko zapewnienie równowagi pomoże rozładować ruch na ulicach, a co więcej – sprawić, że przestrzenie miejskie będą efektywnie wykorzystywane o różnych porach dnia. Wrocławska dzielnica biznesowa, w której siedziby mają między innymi Nokia, IBM czy Capgemini, wciąż się rozbudowuje. Powstają kolejne biura, a wraz z nimi kolejne miejsca pracy. Tak duży potencjał dostrzegł wrocławski deweloper Inwestgrupa, który wszedł na rynek z nową inwestycją przy ulicy Jaworskiej. W B Urban znajdzie się 419 kawalerek i 33 dwupokojowe mieszkania. Wszystkie zaprojektowane z myślą o tych, którzy chcą wynajmować lokum, nie martwić się jego wyposażeniem, ale przede wszystkim – mieć blisko do pracy. W tej okolicy to pierwsza tego typu inwestycja w tak niewielkiej odległości od biurowców.
– Młodzi ludzie chcą mieszkać tam, gdzie wszystkie niezbędne punkty mają w najbliższej okolicy – dzięki czemu nie muszą korzystać nawet ze środków komunikacji miejskiej. Do pracy dojdą pieszo lub dojadą rowerem – mówi Piotr Borowy z biura sprzedaży dewelopera Inwestgrupa. – Wielu z nich wynajmuje lokum, bo dopiero rozpoczynają samodzielne życie w większym mieście. Inni z kolei nie mogą sobie jeszcze pozwolić na własne mieszkanie. Ten model staje się coraz popularniejszy – zwłaszcza że pokolenie Y wysoko ceni sobie możliwość oszczędzania czasu.
10 dni rocznie
Kalkulacja jest prosta. Nawet poświęcając jedynie pół godziny na dojazd w jedną stronę, w skali miesiąca spędzamy w środkach transportu już niemal dobę, a w perspektywie roku – 10 dni. Wizja ta jest mocnym argumentem dla tych, którzy zastanawiają się nad wyborem lokalizacji swojego przyszłego „M”. Pozwala to sądzić, że popyt na lokum w sąsiedztwie biurowców będzie tylko przybierał na sile.
Jest wykonawca, rusza budowa kolejnych etapów popularnego osiedla
Unii Lubelskiej Vita – nowa inwestycja Develii w poznańskim Nowym Mieście
Hotel Radisson Blu w Krakowie po zmianach – wnętrza zaprojektował Iliard
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.
Problemy społeczne
Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.
Regionalne - Śląskie
Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji
Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.