Mixed-use – trend, który wymaga nowego spojrzenia na nieruchomości

Budynki wielofunkcyjne to trend zyskujący popularność na rynku nieruchomości. Dając możliwość tworzenia tętniących życiem społeczności i zaspokajania zmieniających się potrzeb najemców, cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Mają jednak swoje szczególne wymagania, których nie należy ignorować myśląc o sukcesie takich inwestycji. O specyfice obiektów mixed-use, opowiada Agata Stańkowska, Head of Leasing Sierra Balmain.
Sierra Balmain w tym roku obchodzi jubileusz 20-lecia firmy. Przez minione dwie dekady firma ugruntowała swoją pozycję na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce i CEE świadcząc kompleksowe usługi zarządcze oraz strategiczne doradztwo. W portfolio spółki znajdują się również obiekty mixed-use, czyli łączące w sobie funkcje mieszkalne, biurowe oraz handlowo-usługowe.
„Elastyczność, umiejętność dostrzegania trendów i chęć podążania za ewoluującymi potrzebami rynku, to coś, co cechuje Sierra Balmain od samego początku funkcjonowania. Rozszerzenie działalności o projekty wielofunkcyjne jest naszym wyjściem poza standardowe działania komercjalizacyjne centrów handlowych i ukłonem w kierunku tego rozwijającego się sektora nieruchomości” - mówi Agata Stańkowska, Head of Leasing Sierra Balmain, zarządzająca również nowymi projektami.
Komercjalizując projekty mixed-use na rynku warszawskim, Sierra Balmain dostrzega kilka istotnych i interesujących wniosków na temat tworzenia oraz zarządzania takimi obiektami.
„Wiemy już z całą pewnością, że projekty typu mixed-use różnią się od innych obiektów handlowych czy biurowych
i wymagają nowego podejścia oraz spojrzenia już od samego początku podejmowania inwestycji. Ich główną cechą jest połączenie wielu funkcji, a więc i grup docelowych, co rodzi konieczność rozpoznania poszczególnych grup, a także dostosowania do potrzeb każdej z nich” – zauważa Agata Stańkowska
Jak przekonuje dyrektor ds. leasingu Sierra Balmain, w tworzeniu kompleksów wielofunkcyjnych przemyślana wizja, jasno określona strategia i odpowiednie wcześniejsze zaplanowanie przestrzeni, z koncentracją na części komercyjnej, to czynniki determinujące ich sukces.
„Przestrzeń w budynkach mixed-use powinna być szyta na miarę ich docelowych użytkowników jak i najemców oraz dostosowana do ich potrzeb, nie odwrotnie. Mowa tu nie tylko o oczywistym dla każdego obiektu wcześniejszym przygotowaniu technicznym projektu, ale również o takich szczegółach jak np. odpowiedni metraż, dostęp do światła dziennego lub możliwość stworzenia części ogrodowej, która jest bardzo istotna w przypadku lokali gastronomicznych. Aspekty te mogą być decydujące, dlatego powinny zostać określone już na etapie planowania przestrzeni. W tym celu ważne są konsultacje przedprojektowe z działami najmu. Z naszych obserwacji w pracy przy projektach wielofunkcyjnych wynika jasno, że odpowiednio wcześnie obrana wizja i czytelna strategia marketingowa otwierają większe możliwości na pozyskiwanie odpowiednich najemców” – mówi Agata Stańkowska.
Wizja to jedno, ale jak się okazuje przy projektach mixed-use konieczne jest również wejście na wyższy poziom koordynacji oraz komunikacji.
„Projekty te będące często na etapie developmentu skupiają różne grupy interesariuszy - inwestora, zespół assetowy, wykonawcę generalnego, zewnętrznych doradców itp. Aby usprawnić działanie całej machiny i ułatwić pracę na każdym możliwym poziomie, szczególną rolę odgrywa płynny, skuteczny system komunikacji. Nie należy zapominać również o stałym podtrzymywaniu kontaktu z najemcami na etapie zapytań, gdyż nierzadko procesują oni kilka lokalizacji na raz” - zaznacza dyrektor ds. leasingu Sierra Balmain.
Jeśli o najemcach mowa warto zwrócić uwagę na ich specyfikę w budynkach wielofunkcyjnych. W przeciwieństwie do centrów handlowych, gdzie najczęściej występują sieciowi najemcy obecni w szeregu innych projektów handlowych, obiekty mixed-use bazują na unikalnej ofercie, o charakterze lokalnym.
„Z wyjątkiem znanych sieciowych food operatorów czy drogerii, takich jak np. Żabka, Rossmann czy Hebe,
w kompleksach wielofunkcyjnych na próżno szukać sieciowych najemców. Zdecydowaną większość stanowią lokalni przedsiębiorcy najczęściej posiadający jedną lub dwie lokalizacje, a lokale gastronomiczne koncentrują się głównie na unikalnych streetowych konceptach” – podkreśla Stańkowska.
Rozwój i popularność nieruchomości mixed-use jest niewątpliwie pokłosiem wielu zmian socjologicznych czy ekonomicznych. Jak zapewnia przedstawicielka Sierra Balmain nieustanne obserwowanie trendów i stale kształtującej się rzeczywistości jest nieodzowne w efektywnym budowaniu oraz zarządzaniu obiektami wielofunkcyjnymi.
„Doskonałym przykładem trendu, który kreuje nowe potrzeby, jest praca hybrydowa. Wynikające z niej zmienne obłożenie pracowników w budynkach biurowych, oznacza dla dostępnych tam lokali komercyjnych, konieczność otwarcia się na klientów z zewnątrz. Ważne jest wyjście dalej, patrzenie nie tylko przez pryzmat najemców biurowych czy mieszkaniowych, ale oferowanie kompleksowych usług i udogodnień dla lokalnych społeczności” – zauważa Agata Stańkowska i dodaje, że obecnie widocznym trendem jest również wyraźna rejonizacja.
„Ludzie w zasięgu jednego krótkiego spaceru od domu chcą mieć dostępne pod ręką wszystkie potrzebne im usługi, na przykład piekarnię, fryzjera, opiekę zdrowotną, ofertę gastronomiczną, modową, a także miejsce pracy wraz ze strefą rekreacyjną. Biorąc pod uwagę te potrzeby, budynki mogą obsługiwać mocno zróżnicowaną grupę klientów i tworzyć tętniącą życiem społeczność. A to właśnie zbudowane wokół obiektów społeczności będą ich siłą i gwarantem sukcesu”.
Projekty wielofunkcyjne otwierają wiele nowych możliwości zarówno przed najemcami jak i klientami. Oferując szereg usług i udogodnień oraz mając spójną strategię, projekty te mogą odnosić sukcesy. Z pewnością fascynującym będzie obserwowanie rozwoju tego rynku w nadchodzących latach.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.