Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia – Sika zabezpiecza i uszczelnia
Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia to jedno z największych przedsięwzięć budowlanych, z jakimi w 2021 r. stolica będzie musiała się zmierzyć. Hydroizolacja, a także wzmocnienie konstrukcji i ochrona jej przed korozją – to zadania, jakie powierzono produktom marki Sika, która przez 30 lat obecności na polskim rynku zaskarbiła sobie zaufanie specjalistów branży budowlanej.
Stawką jest usprawnienie komunikacji na stacji obsługującej najwięcej pociągów w Warszawie. W ramach projektu wybudowane zostaną przede wszystkim nowe perony oraz kładka łącząca dwie dzielnice – Wolę i Ochotę z peronami dworca. Modernizacji ulegnie także przejście podziemne, które ma zostać poszerzone. Generalnym wykonawcą robót budowlanych jest Budimex. Rozwiązania służące wzmocnieniu obiektu, zabezpieczeniu przez korozją i hydroizolację zapewniają produkty marki Sika – jednego ze światowych liderów na rynku chemii budowlanej, który dostarcza swoje rozwiązania na najbardziej wymagające przedsięwzięcia budowlane na świecie.
Zaprawy i taśmy dla bezpieczeństwa
Do antykorozyjnego zabezpieczenia zbrojenia i wykonania warstwy szczepnej wykorzystano przy tym kontrakcie jednoskładnikową zaprawę PCC na bazie cementu – Sika MonoTop-910N. Została ona zaaplikowana na beton, który wcześniej został wyczyszczony przez piaskowanie i mycie pod ciśnieniem. – Naszym celem jest zabezpieczenie podłoża przed korozją spowodowaną warunkami atmosferycznymi i środowiskiem miejskim. Po położeniu pierwszej warstwy wykonujemy jeszcze naprawę istniejącej konstrukcji żelbetowej zaprawą Sika MonoTop-412 NFG, w zależności od potrzeb warstwą o grubości od 6 do 50 mm. To produkt modyfikowany polimerami, z dodatkiem inhibitorów korozji, stosowany w celu wyrównania podłoża i zwiększenia trwałości napraw, a przy tym bardzo urabialny i łatwy w aplikacji. Zabezpieczone tymi dwoma produktami podłoże spełnia najwyższe standardy ochrony przed korozją i jest gotowe do dalszych prac. Szacujemy, że przy tym kontrakcie wykorzystamy od 50 do 80 ton zapraw, w zależności od ilości ubytków – mówi Piotr Ziętek, ekspert Sika Poland.
Następnym krokiem jest aplikacja taśm z włókien węglowych Sika CarboDur S, które spełniają funkcję zewnętrznego zbrojenia, wzmacniającego konstrukcję. Do ich przyklejenia stosuje się klej Sikadur-30.
– Taśmy Sika CarboDur S to produkt niemal stworzony do wykorzystania przy tym projekcie kolejowym. Dzięki nim konstrukcja staje się bardziej stabilna w obliczu ewentualnych drgań oraz zwiększa się jej nośność i wytrzymałość zmęczeniowa. Wszystko to jest gwarantem większego bezpieczeństwa przyszłych użytkowników stacji. Na sam wiadukt w ciągu komunikacyjnym Rondo Zesłańców Syberyjskich – Aleja Prymasa Tysiąclecia przewidzieliśmy ponad 35 km taśm – tłumaczy Piotr Ziętek.
Hydroizolacja na najwyższym poziomie
Płyta fundamentowa przejścia wymaga wykonania powłoki chroniącej przed niepożądanym wnikaniem i działaniem wody. To przedsięwzięcie jest jednym z największych projektów hydroizolacyjnych w Polsce w 2021 roku. Trudne warunki gruntowo – wodne w tym obszarze obligują specjalistów do zastosowania materiałów najwyższej jakości. Co więcej, tempo prac wymaga użycia rozwiązań dających się stosunkowo szybko, łatwo, ale jednocześnie dokładnie aplikować. Ze względu na te warunki zdecydowano się na zastosowanie przeciwwodnego systemu membranowego SikaProof A+ 12. Łączna powierzchnia izolacji tym produktem to ok. 30 tys. m2.
– To membrana nowej generacji, trwale zespalająca się z betonem i zapewniająca pełną szczelność obiektu. Połączenie z betonem jest unikalne, bo podwójne – mechaniczne i klejowe. Poza tym membrana SikaProof A+ 12 jest bardzo elastyczna, nawet w niskich temperaturach i charakteryzuje się bardzo dużym wydłużeniem – około 1100 proc. Ta cecha przekłada się na wysoką zdolność mostkowania rys, nawet pod działaniem wody pod dużym ciśnieniem – mówi Wojciech Szymula, ekspert Sika Poland.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.