Musimy stawić czoła największym wyzwaniom współczesnego świata – zmianom klimatu
Zmiany klimatyczne to globalna sytuacja kryzysowa, która wymaga pilnych działań. W roku, w którym ich skutki ponownie trafiły na pierwsze strony gazet – nie tylko w związku z bezprecedensowymi wyciekami chemicznych substancji z kontenerowców czy pożarami w Kalifornii – należy zauważyć, że problem zmian klimatycznych i jego negatywnych konsekwencji jest coraz powszechniejszy, a świadomość problemu oraz społeczny aktywizm wciąż rosną. Każda firma powinna pamiętać, że jest odpowiedzialna za minimalizowanie swojego negatywnego wpływu na klimat oraz zachowanie transparentności swoich działań, tak, aby partnerzy i klienci mogli podejmować świadome i zrównoważone środowiskowo decyzje.
Krok pierwszy – redukcja zużycia energii i emisji dwutlenku węgla
Ubiegły rok to również początek epoki, w której wirtualna komunikacja na stałe wpisała się w świadomość biznesu oraz konsumentów. Znacznie zyskała ona na popularności, gdy kraje na całym świecie wprowadziły blokady i ograniczenia w gromadzeniu się i przemieszczaniu. Przedsiębiorcy, chcąc dostosować się do nowych sanitarnych realiów, szukali metod na pozostanie w kontakcie i utrzymanie biznesu na rynku. Zmniejszenie śladu węglowego organizacji opiera się również na zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej zarówno biur, jak i zakładów produkcyjnych. Kluczem do sukcesu biznesu w tym aspekcie może okazać się korzystanie z odnawialnych źródeł energii i zrównoważone zarządzanie emisją.
„Zakład produkcyjny Poly w Tijuanie w Meksyku posiada jeden z największych projektów solarnych zainstalowanych na dachu w Ameryce Łacińskiej, z 4 284 panelami zajmującymi powierzchnię wielkości dwóch boisk piłkarskich. Wszystkie nasze trzy główne zakłady w San Jose, Santa Cruz i Hoofddorp posiadają instalacje solarne” – komentuje Jakub Abramczyk ekspert Poly. „Wdrożyliśmy w naszej organizacji dedykowany system, który zajmuje się zarządzeniem emisją dwutlenku węgla, co pozwoliło nam usprawnić procesy zbierania danych i skonsolidować wszystkie informacje w jednym miejscu” – dodaje ekspert Poly.
Należy jednak pamiętać, że przy wdrażaniu zrównoważonych ekologicznie rozwiązań w firmie, kluczem do sukcesu projektu jest zaangażowanie i przeszkolenie pracowników w zakresie korzystania z nowego systemu. Wprowadzenie do organizacji systemów i struktur umożliwi jej lepiej zarządzać zużyciem energii oraz emisjami operacyjnymi, które będą pod ich bezpośrednią kontrolą.
Krok drugi – postawa eco-frendly na każdym etapie
Zachowanie spójności organizacji w działaniach na rzecz środowiska jest bardzo ważne, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę, aby wszystkie procesy, w tym także produkcja, pakowanie, magazynowanie oraz cały łańcuch dostawy, były zoptymalizowane pod kątem środowiskowym. Nawet z pozoru nieistotne decyzje, jak wybór opakowań produktów, mają wpływ na zrównoważone ekologicznie działania firmy, które pozwalają na ograniczenie emisji szkodliwych substancji, zmniejszenie śladu węglowego i mniejsze zużycie surowców.
Krok trzeci – utrzymywanie wysokich standardów środowiskowych
Wdrożenie do organizacji polityki środowiskowej ma na celu ukierunkowanie działań, zrównoważenie produkcji produktów i świadczenia usług, tak, aby zredukować jej negatywny wpływ na środowisko. Kierowanie się takimi zasadami w biznesie pomaga zapobiegać potencjalnym szkodom, szczególnie w postaci zanieczyszczeń, szkodliwych emisji, odpadów czy szkodliwych substancji.
Na barkach organizacji leży zadbanie o spójność procesów i praktyk środowiskach w firmie. Stworzenie sztywnych zasad postępowania w organizacji pomaga w ograniczeniu negatywnego wpływu firmy na klimat i w realizowaniu założeń w szerszej perspektywie. Należy przyznać, że większość organizacji poważnie traktuje zrównoważony rozwój i często uważają, że jest on tak samo ważny, jak i korzystny biznesowo. Często znajduje to odzwierciedlenie w przyjęciu polityki zrównoważonego rozwoju. Warto jednak zwrócić uwagę, że znaczna liczba firm deklaruje, że chce podjąć działania na rzecz ochrony środowiska, jednak wiele jeszcze jest do zrobienia w tej materii.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.