Na ile ważny jest klient? Customer experience w centrum uwagi Nagel Polska
Obsługa klienta to obecnie jeden z najistotniejszych obszarów działalności firm. Branża logistyczna nie jest tu wyjątkiem. Żaden produkt, nawet najlepszy i najbardziej potrzebny, nie zadowoli klientów, jeśli firma nie dba o kontakt ze swoimi kontrahentami. Światowy trend dobrze wyczuła Nagel Polska. Firma inwestuje w sprawne działanie customer service: od szkoleń wewnętrznych dla pracowników, przez konsekwentne budowanie zaufania w relacji klient – firma, aż po przemyślane badania satysfakcji klientów i wdrażanie nowych rozwiązań.
Klientocentryzm naprawdę działa
Już w 2019 roku w jednym z najważniejszych raportów w świecie biznesu Salesforce: State of Service wyraźnie rysował się globalny trend: obsługa klienta to obszar, w który należy inwestować. Rok później Bill Patterson z Salesforce potwierdził: „W oparciu o nasze wcześniejsze badania wiedzieliśmy, że firmy nie postrzegają już działań w obrębie customer service jako cost center [miejsce powstawania kosztów], ale jako strategiczne aktywa, które zwiększają przychody i utrzymanie w miarę wzrostu oczekiwań klientów”. Dla 88% klientów doświadczenie, które zapewnia firma, jej środowisko obsługi, jest równie ważne, jak oferowane produkty lub usługi – wynika z tegorocznego raportu Salesforce: State of the Connected Customer, na potrzeby którego przebadano 13 tys. klientów indywidualnych i niemal 4 tys. biznesowych z całego świata. Znaczenie poziomu obsługi klienta osiągnęło rekordowy poziom.
Troska o jak najlepsze doświadczenia klienta w kontakcie z firmą – na różnych etapach kupna – stała się priorytetem nowoczesnych przedsiębiorstw. Warto więc satysfakcję klientów śledzić i mierzyć. Wyniki zawsze dostarczają wniosków niezbędnych dla usprawnienia działalności wielu obszarów.
Nagel Polska weszła w buty klienta
Kontakt z klientem powinien przede wszystkim opierać się na zaufaniu. A to zdobywa się ciężko. Żadna akcja promocyjna nie zastąpi pracy nad solidną relacją. Jak ją tworzyć?
Firma Nagel Polska wyznaczyła kilka kroków: szkolenie pracowników z zakresu obsługi klienta (już na etapie onboardingu), stworzenie mapy podróży klienta, badanie satysfakcji klienta z usług oraz wdrażanie nowych standardów obsługi.
Krokiem, który pozwala zrozumieć potrzeby, a tym samym zaprojektować najlepsze dla nich rozwiązanie, jest „mapa podróży klienta”. – To narzędzie wywodzące się z koncepcji dotyczącej projektowania doświadczeń użytkownika (User Experience). Ma na celu zbadanie, co czuje klient na każdym etapie współpracy z naszą firmą. Wprowadziliśmy je w 2019 r. i korzystamy do dziś. Ma to być projekt długofalowy, który pozwala na bieżąco dopracowywać naszą strategię działania – komentuje Anna Pakuła-Duka, Manager Działu Obsługi Klienta Nagel Polska. To właśnie ta mapa była dla firmy Nagel punktem wyjściowym do stworzenia formularza dla badania satysfakcji klienta.
– Wyniki badania traktujemy jako drogowskaz, a nie metę – to motywacja do dalszego rozwoju obszarów, z których klienci byli zadowoleni oraz wartościowa informacja, co należy jeszcze poprawić – zwraca uwagę Karolina Sekuła, Head of Business Service Nagel Polska.
Jak przebiegało badanie?
Nagel Polska postawił na indywidualne wywiady z klientami i formularz stworzony na podstawie mapowania klienta. Całkowicie zrezygnowano z anonimowych ankiet. – Wybrani pracownicy firmy uczestniczyli w naszych szkoleniach i webinarach. Edukowali się na temat customer experience, na temat tego, jak dobrze słuchać i rozumieć głos klienta. Wszystko po to, aby profesjonalnie przeprowadzić badania – mówi Tomasz Kras, CEO ProOptima. Do badań wytypowano 81 klientów (pracowników operacyjnych, korzystających z usług Nagel Polska), a cały proces trwał ponad 2 miesiące.
– Zebrano kluczowe informacje na temat interakcji z firmą w różnych punktach styku. Przez punkty styku rozumiemy m.in. rozmowy telefoniczne, kontakt zdalny (strony www, chaty, maile), spotkania bezpośrednie z pracownikami firmy, ale też otrzymywanie faktur, czy dostęp do potwierdzonych dokumentów po realizacji usługi – komentuje Kras.
Co jest najważniejsze dla klienta w logistyce?
Badania prowadzone przez Nagel Polska pokazują, że usługodawca godny polecenia musi być: elastyczny, dostępny, profesjonalny, aktywny i mieć partnerskie podejście w relacji z klientem. Bez względu na dział, liczą się komunikatywność i czas reakcji na wiadomości otrzymane drogą mailową i telefoniczną. Klienci zawsze cenią gotowość firmy do szukania indywidualnych rozwiązań.
W przypadku branży logistycznej, klienci zwracają szczególną uwagę na kontakt z kierowcami. Tutaj liczą się: wysoka kultura osobista, chęć pomocy, ale też stosowanie się kierowców do przepisów obowiązujących w magazynie (np. noszenie butów ochronnych, kamizelek).
Nagel Polska wypadł w badaniach bardzo dobrze. – 95,2% naszych klientów jest skłonnych polecić skorzystanie z naszych usług swoim znajomym lub parterom biznesowym, a nieco ponad 87% jest zadowolonych lub bardzo zadowolonych ze współpracy z naszym zespołem. Nie spoczywamy jednak na laurach – podsumowuje Anna Pakuła-Duka.
Osobisty kontakt przede wszystkim
Pracownicy Nagel Polska lubią mówić o sobie, że są długodystansowcami. Przekłada się to nie tylko na niską rotację w firmie, ale też na sposób budowania relacji z klientami. Nagel stawia na wieloletnie relacje, których stara się nie ograniczać do rozmów o realizowanych usługach. – Przed pandemią, co najmniej raz w roku, organizowaliśmy event dla ok. 80 klientów. Była to dla nas świetna okazja, aby bliżej się poznać. Myślę, że nasza prokliencka filozofia zaważyła na wynikach ostatnich badań – ankietowani zwrócili uwagę na poczucie bezpieczeństwa w kontakcie z naszym zespołem – mówi Karolina Sekuła.
Nagel dąży oczywiście do automatyzacji procesów, ale tylko tych back office’owych. Nie chcą zastąpić kontaktu z klientem sztuczną inteligencją. – Nowoczesne technologie mają poprawić jakość i szybkość przesyłania danych, ale nie mogą oddalić nas od klienta – zwraca uwagę Anna Pakuła-Duka.
To dopiero początek
Pozytywne wyniki badania customer experience były w przypadku Nagel Polska efektem zintegrowanych działań (szkolenia, mapowanie ścieżki klienta) oraz przyjętego wiele lat temu stylu pracy z usługobiorcą. Kolejnym krokiem jest wdrożenie nowych rozwiązań. Nagel chce bowiem utrzymać wypracowaną pozycję usługodawcy, eksperta i konsultanta, któremu można zaufać.
Badanie satysfakcji klienta to doskonały test dla wszystkich firm logistycznych. Realizacja usług w tym segmencie oznacza miliony interakcji firmy z klientem. Odczucia klienta nabierają więc szczególnego znaczenia. – Świadome firmy inwestują w sprawne działanie customer service. To właśnie lepsze doświadczenia przekładają się na lojalność wobec marki. A ta jest niezwykle cenna w naszych czasach – podsumowuje Kras.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.