Na rynku budowlanym czas dynamicznych wzrostów już minął. Jak poszczególne regi
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Po niespełna 6% wzroście odnotowanym w 2019 r., w 2020 r. rynek budowlany utrzyma dotychczasowy kierunek, chociaż dynamika ulegnie dalszemu osłabieniu. Z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR „Sektor budowlany w Polsce 2020 – analiza regionalna” wynika jednak, że w poszczególnych województwach sytuacja będzie mocno zróżnicowana.
Główną przyczyną wolniejszego tempa wzrostu rynku budowlanego w 2020 r. będzie wysoka baza odniesienia będąca efektem silnych wzrostów notowanych w poprzednich latach. W ujęciu rodzajowym każdy z trzech segmentów budownictwa będzie mógł jeszcze wykazać się poprawą w relacji do 2019 r. Relatywnie najmniejszego progresu spodziewamy się w przypadku najważniejszego ze względu na swoją wagę (ponad 41% całego rynku budowlanego) segmentu budownictwa niemieszkaniowego. Dużo lepiej wyglądają za to perspektywy wzrostu produkcji budowlano-montażowej w wypadku budownictwa inżynieryjnego, które również nie dotarło jeszcze do szczytu swoich możliwości. Rozpędzone inwestycje infrastrukturalne będą kontynuowane i dodatkowo zasilane kolejnymi nowymi projektami wchodzącymi w fazę rzeczowej realizacji. Budownictwo mieszkaniowe w dalszym ciągu ma szansę wykazywać się bardzo dobrymi statystykami, co w połączeniu z obecnie trwającymi budowami przełoży się na umiarkowany wzrost zrealizowanej produkcji budowlano-montażowej w tym segmencie rynku budowlanego.
Rynek budowlany w regionach – perspektywy są umiarkowanie optymistyczne
Pozytywną informacją jest fakt, że w 2020 r. w każdym z województw wartość produkcji budowlano-montażowej (w ujęciu ze względu na miejsce wykonywania robót) wzrośnie względem 2019 r. Dynamika tego wzrostu będzie przyjmować różne natężenie. Tylko w trzech województwach dynamika wzrostu będzie minimalna i nie przekroczy nawet 1% r/r. Najczęściej spotykany powinien być umiarkowany wzrost, mieszczący się w przedziale 1-5% r/r. Taki scenariusz prognozujemy dla dziewięciu województw. W dwóch województwach dynamika produkcji budowlano-montażowej według naszych prognoz znajdzie się w granicach 5-10%. W pozostałych dwóch województwach rynek budowlany ma szansę osiągnąć nawet kilkunastoprocentową dynamikę.
Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że dynamika wzrostu w poszczególnych regionach uzależniona jest nie tylko od faktycznej zmiany aktywności inwestycyjnej. W dużym stopniu jest ona uwarunkowana obecną skalą rynku budowlanego. W województwach o największej wartości produkcji budowlano-montażowej osiągniecie wysokiej dynamiki wzrostu jest realnie nieporównywalnie trudniejsze niż w regionach o kilkukrotnie mniejszej wartości rynku budowlanego.
<infografika w zał.>
Utrwalona pozycja, ale zróżnicowany potencjał rozwoju poszczególnych województw na budowlanej mapie Polski
Pozycja poszczególnych regionów, jeśli chodzi o wielkość realizowanej na ich terenie produkcji budowlano-montażowej, generalnie jest dosyć stabilna, gdyż jest wypadkową wieloletnich procesów zachodzących w sferze ekonomii, demografii, itd. Część regionów dysponuje ogromną przewagą nad pozostałymi w wielu aspektach, w tym bezpośrednio i pośrednio wpływających na możliwości inwestycyjne oraz stopień aktywności inwestorów. Z tego też powodu nie należy spodziewać się większych przesunięć pod względem wartości zrealizowanej na ich terenie produkcji budowlano-montażowej. W najbliższych latach dojdzie do niewielu przetasowań na budowlanej mapie regionów. Nie znaczy to bynajmniej, że budowlany potencjał rozwoju poszczególnych województw będzie zbliżony. Część z nich przyspieszy i zmniejszy dystans do większych rynków budowlanych. Część z kolei utraci dotychczasowe tempo wzrostu.
Budownictwo inżynieryjne – segment najmocniej różnicujący ocenę potencjału województw, ale i najbardziej narażony na istotne różnice między aktualnymi planami, a faktyczną realizacją
Ocena potencjału budowlanego w poszczególnych województwach będzie się różnić także w zależności od tego, czy interesującym nas segmentem jest budownictwo mieszkaniowe, niemieszkaniowe, czy inżynieryjne. Ze względu na swoją charakterystykę (najbardziej czasochłonne i kosztochłonne) najmocniej różnicować ocenę potencjału poszczególnych województw będą inwestycje w segmencie inżynieryjnym. Niektóre województwa stoją wciąż przed kumulacją prac w tym segmencie, w innych już mają one miejsce i w kolejnych latach nastąpi pewne uspokojenie. Należy jednak pamiętać, że prognozy dotyczące tego segmentu budownictwa obarczone są największym ryzykiem, wynikającym z opóźnień, zmiany terminów i realnych kosztów, a czasem nawet całkowitym porzuceniem wcześniejszych planów. Dlatego ocena potencjału rozwoju poszczególnych województw może w przyszłości ulec pewnym zmianom. W tym kontekście niezwykle istotna będzie późniejsza systematyczna weryfikacja faktycznych rezultatów i ewentualna aktualizacja planów inwestycyjnych (terminów i spodziewanych nakładów). W takim ujęciu pozytywnie wyróżniają się szczególnie województwa zachodniopomorskie i lubelskie.
Więcej szczegółowych informacji oraz prognozy rozwoju rynku w poszczególnych regionach są przedstawione w raporcie
PMR „Sektor budowlany w Polsce 2020 – analiza regionalna. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025” -> https://mypmr.pro/products/sektor-budowlany-w-polsce-2020--analiza-regionalna
KONTAKT DLA MEDIÓW:
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135
Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Transport
Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
Trwają prace nad przepisami, które ułatwią testowanie w Polsce pojazdów pół- i autonomicznych. Zmienią się m.in. definicje zawarte w ustawie z 2018 roku, by możliwe było wykorzystanie do testów pojazdów o pełnej autonomii. Do wprowadzenia takich aut na drogi jeszcze daleka droga, choć eksperci widzą w nich remedium na wiele bolączek, m.in. na niedobór zawodowych kierowców czy wykluczenie transportowe konkretnych grup społecznych i obszarów. Wiele wątpliwości wciąż budzą kwestie bezpieczeństwa i przygotowania kierowców.
Ochrona środowiska
OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w najnowszym raporcie poświęconym Polsce podtrzymuje prognozy wzrostu gospodarczego na obecny i kolejny rok na poziomie 3 proc. i więcej. Jeszcze szybciej będzie jednak rosła inflacja, co sprawi, że Rada Polityki Pieniężnej będzie prowadziła restrykcyjną politykę pieniężną. Mimo sukcesów gospodarczych OECD dostrzega zagrożenia wynikające z rosnącego zadłużenia naszego kraju. Proponuje m.in. progresywny podatek od nieruchomości według jej wartości.
Ochrona środowiska
Od przyrody zależy połowa światowego PKB. Za mało się mówi o jej roli i konieczności odbudowy ekosystemów
– W narracji dotyczącej bezpieczeństwa w czasie polskiej prezydencji za mało mówi się o przyrodzie, a to od niej zależy połowa światowego PKB oraz bezpieczeństwo żywnościowe i społeczne – ocenia dr Paulina Sobiesiak-Penszko z Instytutu Spraw Publicznych. O tym, jak ważna jest komunikacja tego aspektu, świadczy sytuacja z unijnym rozporządzeniem dotyczącym odbudowy ekosystemów, które spotyka się z dużą niechęcią m.in. ze strony rolników obawiających się zalewania pól. Nowe prawo będzie mieć jednak szereg korzyści dla rolnictwa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.