Komunikaty PR

Jak ograniczyć marnowanie żywności w domowym zaciszu

2023-07-06  |  15:00
Biuro prasowe
Do pobrania Barbora ( 0.07 MB )

Wyrzucanie żywności przez konsumentów jest istotnym problemem, którego znaczenie wciąż rośnie. Badacze, praktycy i politycy zwracają uwagę nie tylko na konieczność identyfikacji czynników napędzających to zjawisko, ale również opracowania sposobów na jego zapobieganie. Wśród nich coraz częściej wymienia się zakupy spożywcze online.


Według danych zebranych przez Banki Żywności w ramach Programu Racjonalizacji i Ograniczania Marnotrawstwa Żywności, w Polsce wyrzucamy rocznie prawie 5 milionów ton jedzenia,[1] z czego znaczna część ląduje w przydomowych śmietnikach. Choć problem ten może wydawać nam się odległy, marnowanie żywności ma wiele negatywnych konsekwencji środowiskowych, ekonomicznych i społecznych. Wyrzucając produkty, które mogłyby zostać zjedzone, niszczymy jednocześnie zasoby naturalne i ludzką pracę. 

Do głównych powodów marnowania  jedzenia zalicza się przede wszystkim jego zepsucie lub przeterminowanie, wynikające często ze złych decyzji konsumenckich i nieefektywnego planowania zakupów oraz nieodpowiedniego przechowywania.

Do marnowania żywności w ogromnym stopniu przyczyniają się spontaniczne zakupy, robione w momencie, kiedy jesteśmy głodni. To często popełniany błąd. Takie działania mogą skutkować choćby przekroczeniem pierwotnego budżetu na zakupy, pominięciem ważnych informacji, jak np. data ważności produktu czy też sięganiem po zbyt wiele składników, których później nie wykorzystujemy – wyjaśnia Sylwia Lenartowicz-Wojciechowska, dietetyk, ekspert internetowego sklepu spożywczego Barbora Polska.

Jak ograniczyć marnowanie żywności w domu?

Zapobieganie marnowaniu żywności jest jednym z najłatwiejszych i zarazem najważniejszych działań, jakie możemy podjąć, nie tylko żeby zaoszczędzić pieniądze, ale również by ograniczyć zwiększanie śladu klimatycznego poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych i ochronę zasobów naturalnych.

Istnieje kilka prostych wskazówek by ograniczyć marnowanie jedzenia, które z łatwością możemy wdrożyć. Pierwszą z nich  jest przygotowywanie planów posiłków na kolejne dni i opieranie na nich listy zakupów – dzięki temu łatwiej dobrać odpowiednią ilość niezbędnych składników. Ważne jest również prawidłowe przechowywanie i zarządzanie resztkami, które możemy wykorzystać w kolejnych przepisach. Ogromną różnicę stanowi  także  sposób w jaki robimy zakupy. Choć w sklepie czasem trudno nam powstrzymać się przed chwyceniem zbędnego produktu, kupując artykuły spożywcze przez internet znacznie łatwiej jest hamować impulsywne zachcianki. Mamy też więcej czasu na przemyślenie naszego wyboru – nie musimy pospiesznie wrzucać do koszyka losowych produktówradzi ekspert Barbora Polska.

Do zakupów spożywczych online zachęcają również promocje oferowane przez sklepy internetowe – na przykład klienci Barbory mogą liczyć m.in. na darmową dostawę czy okolicznościowe rabaty. Dzięki temu nie tylko są oni w stanie zaoszczędzić czas normalnie przeznaczany na wycieczkę do sklepu, ale również sporą część swojego zakupowego budżetu, nie rezygnując jednocześnie z doskonałej jakości i świeżości produktów.

 

Materiał powstał we współpracy marki Barbora Polska z dietetykiem i specjalistą ds. żywienia człowieka – Sylwią Lenartowicz-Wojciechowską.

Więcej informacji: www.barbora.pl

 


[1] https://projektprom.pl/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom ERLI dla Twojego domu: od elektroniki po wystrój wnętrz – kompleksowy przewodnik zakupowy Biuro prasowe
2025-08-06 | 13:45

ERLI dla Twojego domu: od elektroniki po wystrój wnętrz – kompleksowy przewodnik zakupowy

Urządzanie domu daje możliwość stworzenia przestrzeni, w której po prostu dobrze się żyje. Niezależnie od tego, czy właśnie wprowadzasz się do nowego mieszkania, robisz
Dom Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek
2025-07-23 | 13:15

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Dom Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.