Nowoczesne technologie w sektorze MŚP –
Autorem artykułu jest Magdalena Dudek, Enterprise Team Leader w firmie Infobip
Nowoczesne technologie w sektorze MŚP – jak małe i średnie przedsiębiorstwa mogą podnieść swoją efektywność, wdrażając innowacyjne rozwiązania?
Cyfryzacja biznesu w ciągu ostatnich miesięcy gwałtownie przyspieszyła – nie jest to już domena wyłącznie największych firm, a coraz więcej sektora MSP ma aspiracje by wykorzystać najnowsze technologie w biężacym funkcjonowaniu do poprawy perspektyw biznesowych. Jednym z głównych kierunków ekspansji biznesu, niezależnie od jego wielkości, stają się obecnie technologie wspierające komunikację wielkonałaową tzw. omnichannel. Chodzi tu zwłaszcza o platformy typu contact center, działające w modelu CPaaS i pozwalające w wielu kanałach efektywnie zarządzać relacjami z klientami.
Kanały zdalne zyskują na znaczeniu biznesowym od dłuższego czasu, przed 2020 r. był to wynik boomu na media społecznościowe i postępującej smartfonizacji społeczeństw. W 2020 r. , w wyniku pandemii koronawirusa i obowiązkowych lockdownów, kanał zdalny był dla wielu branż jedyną alternatywa biznesową. Obszar ten miał jednak pewne ograniczenia, a presja pandemicznych obostrzeń wymogła jeszcze większą profesjonalizację narzędzi IT do komunikacji omnichannel.
Przede wszystkim w przypadku kanałów zdalnych końcowy klient oczekuje już nie tylko możliwości kontaktu o charakterze informacyjnym, ale i realnej możliwości zakupu produktów lub usług oraz sprawnej obsługi posprzedażowej. Dodatkowo, klienci w coraz większym stopniu widząc dużą aktywność reklamową poszczególnych marek w sieci, zakładają, że mogą skontaktować się z firmą w pełni zdalnie. Firmy, niezależnie od wielkości, by pozostać konkurencyjne muszą obecnie jak najbardziej profesjonalnie umieć sprostać temu wyzwaniu. Nawet w przypadku niewielkiej skali działności wydaje się to jednak trudne bez profesjonalnych narzędzi CPaaS – to efekt gruntownych zmian również po stronie nawyków i oczekiwań konsumentów, które, co warto sobie uzmysłowić, mają trwały charakter i nie sa jedynie incydentalną koniecznością wymuszoną pandemią. Pandemia pozwoliła im wybrzmieć ze zdwojoną siłą, ale te oczekiwania zaczęły pojawiły się już znacznie wcześniej.
Obecnie szereg popularnych aplikacji komunikacyjnych otwiera się na komunikację biznesową i pozwala wykorzystywać swoją infrastrukturę do komunikacji z klientem. Takie kanały jak np. Whatsapp, Facebook, Viber, Google’s Business Messeges, Instagram są na to doskanałym przykładem, nie tylko będac naturalnym środowiskiem aktywności konsumentow, ale i miejscem do kształotwania relacji z klientem. Co ważne szczególnie dla firm, z racji imponujących organicznych zasięgów tych kanałów, jest potencjał do efektywnej komunikacji zarówno z klientem lokalnym jak i zagranicznym. Warto tu dodatkowo zaznaczyć, że np. komunikacja poprzez WhatsApp czy Viber wykorzystuje format rich media, dając szerokie możliwości załączania nie tylko tekstu, ale także plików multimedialnych, kodów QR czy obrazów w wysokiej rozdzielczości, co znacznie rozszerza pole manewru w przypadku działalności biznesowej. Obecnie kluczowe z perspektywy biznesu staje się efektywne i profesjonalne zarzadzanie tym potencjałem. I tutaj w sukurs przychodzą właśnie profesjonalne platformy CPaaS, integrujące w ramach jednego organizmu wszystkie najpopularniejsze kanały i pozwalające skutecznie zarządzać i automatyzować komunikację z klientem.
Ważne by używana platforma pozwalała firmie korzystać z pełni potencjału jakie dają kanały zdalne. Wszelkie kampanie marketingowe powinny móc być realizowane na dużą skalę, analizowane i na bieżąco modyfikowane jeśli zachodzi taka potrzeba. Możliwość natychmiastowej reakcji na działania klientów związane z marką wraz ze zintegrowanymi narzędziami analitycznymi pozwalają na weryfikację, które komunikaty i kanały najbardziej angażują klientów, a także umożliwiają agregację danych otrzymywanych z wielu źródeł i tworzenie bogatszych profili klientów. Każdorazowo warto sprawdzić, czy platforma z jakiej chcemy korzystać jako firma zapewnia nam dostęp do kanału społecznościowego, który skupia i angażuje akurat naszych klientów. Przykładowo, jeśli firma działa w branży odzieżowej, a jej klientela skupia się wokół jej produktów na Instagramie, platforma powinna zapewnić dostęp do Instagram Messaging.
Modelowe contact center powinno zapewnić firmie jak najszerszy dostęp do klienta, zawierając przy tym pełnię dostępnych informacji o nim. Rozwija to bowiem możliwości w zakresie cross i upsellingu, a przy tym pomaga podnieść jakość obsługi. Jak widać, niezależnie od branży czy wielkości firmy, takie rozwiązania są sporą szansą na rozwój biznesowy zarówno sektora MSP jak i większych firm.
***
O firmie Infobip
Infobip umożliwia firmom dostarczanie wiadomości poprzez dowolny preferowany przez użytkownika końcowego kanał, dowolne urządzenie w dowolnym czasie i dowolnym miejscu na świecie. Technologia firmy Infobip tworzy płynne dwukierunkowe interakcje między przedsiębiorstwami i ludźmi, a także ułatwia integrację niemal wszystkich funkcji komunikacyjnych.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży, Infobip działa w oparciu o sieć ponad 65 biur na sześciu kontynentach, oferując wewnętrzną platformę komunikacyjną, z pośrednictwem której klienci mogą docierać do ponad sześciu miliardów urządzeń mobilnych w ponad 190 krajach połączonych z ponad 800 sieciami telekomunikacyjnymi. Firma współpracuje z wiodącymi operatorami telefonii komórkowej, aplikacjami do przesyłania wiadomości, bankami, serwisami społecznościowymi, firmami technologicznymi i agregatorami.
www.infobip.com
Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu
2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath
Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.