Komunikaty PR

Pandemia nie wywróciła naszego modelu pracy do góry nogami - badanie Skanska

2021-07-07  |  15:30
Biuro prasowe

Pomimo ciągle trwającej pandemii koronawirusa, ponad połowa Polaków chciałaby przychodzić do biura codziennie lub przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Okazuje się, że w biurze szczególnie cenimy sobie możliwość pracy w osobnych pomieszczeniach czy dobrze wyposażoną kuchnię firmową. Z kolei dezynfekcja przestrzeni biurowych czy bezdotykowe rozwiązania zmniejszyłyby nasze obawy dotyczące potencjalnego zarażenia koronawirusem. To tylko niektóre wnioski płynące z badania przeprowadzonego na zlecenie spółki biurowej Skanska, w którym wzięli udział pracownicy biurowi z różnych firm z Polski, Rumunii, Czech i Węgier.

Jak pokazują wyniki badania, co drugi Polak pracuje obecnie w biurze codziennie, a 15% respondentów – trzy lub cztery dni w tygodniu. Jedynie 16% badanych przyznało, że wykonuje swoje obowiązki zawodowe tylko w domu.

Pomimo nieuniknionych zmian w modelu pracy, spowodowanych pandemią, zdecydowanej większości polskich pracowników biurowych nie odpowiada praca z domu w pełnym wymiarze. Polacy - zapytani o preferowany model pracy – najczęściej spośród wszystkich badanych nacji, wskazali wykonywanie swoich obowiązków właśnie z biura. Ponad połowa z nich docelowo chce pracować tam prawie codziennie: 27% przez cały tydzień, a 25% – trzy lub cztery dni w tygodniu.

Co zachęca nas do powrotu do biur?

Polacy zapytani o główne motywatory powrotu do pracy w biurze, wskazywali przede wszystkim na możliwość korzystania z potencjalnych benefitów oferowanych przez pracodawców w zakresie posiłków, np. w postaci zniżek w biurowych kantynach (39% wskazań). Bardzo ważną zaletą jest również możliwość pracy w zamkniętym pomieszczeniu (28%) czy odpowiednio wyposażona kuchnia firmowa z dobrą kawą, herbatą, owocami, jogurtami czy zdrowymi przekąskami (26%). Co czwarty respondent z Polski wskazał również dużą rolę standardu powierzchni biurowych, w tym jakość oświetlenia, cyrkulację powietrza, ekologiczne wyposażenie i materiały wykorzystane do urządzenia biura.

Uczestnicy badania wskazywali także elementy, które ich zdaniem tworzą idealne biuro, ułatwiają im pracę i czynią ją bardziej efektywną. Najwięcej osób wskazało na oświetlenie, które nie powoduje zmęczenia oczu (32% wskazań), oddzielne pomieszczenia do pracy oraz wysokiej jakości sprzęt IT (po 30% wskazań).

– Pandemia nakreśliła w pewien sposób przyszłość przestrzeni biurowych i skonkretyzowała ewoluujące potrzeby pracowników. Badanie pokazuje, że nadal chcemy przychodzić do biur – ponad połowa pracowników z Europy Środkowo-Wschodniej przyznaje, że chciałaby pracować w biurze niemal przez cały tydzień. Co ciekawe, spośród badanych to Polacy najczęściej wskazują na chęć przychodzenia do biura. Jednak po pandemii biura będą musiały zaoferować więcej, niż dotychczas – powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze niż to, co mamy w domu. Wiąże się to m.in. z zapewnieniem różnego rodzaju przestrzeni w zależności od potrzeb pracowników i rodzaju pracy przez nich wykonywanej, jak np. ciche miejsce, pozwalające na skupienie, powierzchnie do pracy kreatywnej czy spędzania czasu z zespołem – komentuje Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. sprzedaży i najmu w spółce biurowej Skanska na region CEE.

– Więcej niż co drugi pracownik chciałby spędzać w biurze przynajmniej 3 dni w tygodniu.  Gdybyśmy dali wszystkim pracownikom biurowym możliwość pracy w budynku o wysokim standardzie, to najbardziej doceniliby dostęp do wysokiej klasy sprzętu IT, profesjonalnego oświetlenia, które nie męczy wzroku oraz możliwość korzystania z restauracji ze zdrową żywnością. Wśród cech idealnego biura pracownicy wymieniają również pokoje do pracy na wyłączność oraz tereny zielone wokół biura umożliwiające zarówno pracę i odpoczynek – mówi Małgorzata Głos, partnerka w firmie analityczno-badawczej Zymetria, odpowiedzialnej za badanie.

Koronawirus wyzwaniem, ale jest na niego sposób

Spośród biorących udział w badaniu nacji to właśnie Polacy najbardziej obawiają się zarażenia koronawirusem w biurze. Uczestnicy ankiety wskazali jednocześnie, co pozwoliłoby zmniejszyć ich obawy. To przede wszystkim mniejsza liczba osób przebywających jednocześnie w biurze (43% wskazań), codzienna dezynfekcja (39%), a także bezdotykowe rozwiązania technologiczne (38%). Jednym z nich jest chociażby platforma Connected by Skanska, wykorzystywana w biurowcach szwedzkiego dewelopera.

Badanie Zymetrii i Skanska jednoznacznie potwierdza, że biura w postpandemicznej rzeczywistości powinny być bardziej elastyczne. – Co więcej, będziemy obserwować rosnące znaczenie dodatkowych rozwiązań, jak np. usługi concierge w budynkach, które choć jeszcze kilka lat temu były nowością i dużym wyróżnikiem na rynku, wkrótce staną się już standardem. Zmieni się sposób podejścia i z dużą dozą prawdopodobieństwa budynki i powierzchnie najemców będą zarządzane jak powierzchnie w hotelach. Tylko najlepsze budynki, czyli najwyższej jakości i najlepiej zarządzane, zdołają się obronić, bo tam ludzie będą chcieli pracować – dodaje Arkadiusz Rudzki.

O badaniu

Badanie przeprowadziła firma analityczno-badawcza Zymetria na zlecenie Skanska, największego dewelopera biurowego w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach ilościowego badania online metodą CAWI, zebrano odpowiedzi od 2000 pracowników biurowych w dużych ośrodkach miejskich w czterech krajach – Polsce, Rumunii, Czechach i na Węgrzech.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.