Pandemia nie wywróciła naszego modelu pracy do góry nogami - badanie Skanska
Pomimo ciągle trwającej pandemii koronawirusa, ponad połowa Polaków chciałaby przychodzić do biura codziennie lub przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Okazuje się, że w biurze szczególnie cenimy sobie możliwość pracy w osobnych pomieszczeniach czy dobrze wyposażoną kuchnię firmową. Z kolei dezynfekcja przestrzeni biurowych czy bezdotykowe rozwiązania zmniejszyłyby nasze obawy dotyczące potencjalnego zarażenia koronawirusem. To tylko niektóre wnioski płynące z badania przeprowadzonego na zlecenie spółki biurowej Skanska, w którym wzięli udział pracownicy biurowi z różnych firm z Polski, Rumunii, Czech i Węgier.
Jak pokazują wyniki badania, co drugi Polak pracuje obecnie w biurze codziennie, a 15% respondentów – trzy lub cztery dni w tygodniu. Jedynie 16% badanych przyznało, że wykonuje swoje obowiązki zawodowe tylko w domu.
Pomimo nieuniknionych zmian w modelu pracy, spowodowanych pandemią, zdecydowanej większości polskich pracowników biurowych nie odpowiada praca z domu w pełnym wymiarze. Polacy - zapytani o preferowany model pracy – najczęściej spośród wszystkich badanych nacji, wskazali wykonywanie swoich obowiązków właśnie z biura. Ponad połowa z nich docelowo chce pracować tam prawie codziennie: 27% przez cały tydzień, a 25% – trzy lub cztery dni w tygodniu.
Co zachęca nas do powrotu do biur?
Polacy zapytani o główne motywatory powrotu do pracy w biurze, wskazywali przede wszystkim na możliwość korzystania z potencjalnych benefitów oferowanych przez pracodawców w zakresie posiłków, np. w postaci zniżek w biurowych kantynach (39% wskazań). Bardzo ważną zaletą jest również możliwość pracy w zamkniętym pomieszczeniu (28%) czy odpowiednio wyposażona kuchnia firmowa z dobrą kawą, herbatą, owocami, jogurtami czy zdrowymi przekąskami (26%). Co czwarty respondent z Polski wskazał również dużą rolę standardu powierzchni biurowych, w tym jakość oświetlenia, cyrkulację powietrza, ekologiczne wyposażenie i materiały wykorzystane do urządzenia biura.
Uczestnicy badania wskazywali także elementy, które ich zdaniem tworzą idealne biuro, ułatwiają im pracę i czynią ją bardziej efektywną. Najwięcej osób wskazało na oświetlenie, które nie powoduje zmęczenia oczu (32% wskazań), oddzielne pomieszczenia do pracy oraz wysokiej jakości sprzęt IT (po 30% wskazań).
– Pandemia nakreśliła w pewien sposób przyszłość przestrzeni biurowych i skonkretyzowała ewoluujące potrzeby pracowników. Badanie pokazuje, że nadal chcemy przychodzić do biur – ponad połowa pracowników z Europy Środkowo-Wschodniej przyznaje, że chciałaby pracować w biurze niemal przez cały tydzień. Co ciekawe, spośród badanych to Polacy najczęściej wskazują na chęć przychodzenia do biura. Jednak po pandemii biura będą musiały zaoferować więcej, niż dotychczas – powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze niż to, co mamy w domu. Wiąże się to m.in. z zapewnieniem różnego rodzaju przestrzeni w zależności od potrzeb pracowników i rodzaju pracy przez nich wykonywanej, jak np. ciche miejsce, pozwalające na skupienie, powierzchnie do pracy kreatywnej czy spędzania czasu z zespołem – komentuje Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. sprzedaży i najmu w spółce biurowej Skanska na region CEE.
– Więcej niż co drugi pracownik chciałby spędzać w biurze przynajmniej 3 dni w tygodniu. Gdybyśmy dali wszystkim pracownikom biurowym możliwość pracy w budynku o wysokim standardzie, to najbardziej doceniliby dostęp do wysokiej klasy sprzętu IT, profesjonalnego oświetlenia, które nie męczy wzroku oraz możliwość korzystania z restauracji ze zdrową żywnością. Wśród cech idealnego biura pracownicy wymieniają również pokoje do pracy na wyłączność oraz tereny zielone wokół biura umożliwiające zarówno pracę i odpoczynek – mówi Małgorzata Głos, partnerka w firmie analityczno-badawczej Zymetria, odpowiedzialnej za badanie.
Koronawirus wyzwaniem, ale jest na niego sposób
Spośród biorących udział w badaniu nacji to właśnie Polacy najbardziej obawiają się zarażenia koronawirusem w biurze. Uczestnicy ankiety wskazali jednocześnie, co pozwoliłoby zmniejszyć ich obawy. To przede wszystkim mniejsza liczba osób przebywających jednocześnie w biurze (43% wskazań), codzienna dezynfekcja (39%), a także bezdotykowe rozwiązania technologiczne (38%). Jednym z nich jest chociażby platforma Connected by Skanska, wykorzystywana w biurowcach szwedzkiego dewelopera.
Badanie Zymetrii i Skanska jednoznacznie potwierdza, że biura w postpandemicznej rzeczywistości powinny być bardziej elastyczne. – Co więcej, będziemy obserwować rosnące znaczenie dodatkowych rozwiązań, jak np. usługi concierge w budynkach, które choć jeszcze kilka lat temu były nowością i dużym wyróżnikiem na rynku, wkrótce staną się już standardem. Zmieni się sposób podejścia i z dużą dozą prawdopodobieństwa budynki i powierzchnie najemców będą zarządzane jak powierzchnie w hotelach. Tylko najlepsze budynki, czyli najwyższej jakości i najlepiej zarządzane, zdołają się obronić, bo tam ludzie będą chcieli pracować – dodaje Arkadiusz Rudzki.
O badaniu
Badanie przeprowadziła firma analityczno-badawcza Zymetria na zlecenie Skanska, największego dewelopera biurowego w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach ilościowego badania online metodą CAWI, zebrano odpowiedzi od 2000 pracowników biurowych w dużych ośrodkach miejskich w czterech krajach – Polsce, Rumunii, Czechach i na Węgrzech.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Możliwość pozyskiwania danych z ZUS i prowadzenia zdalnych kontroli. Państwową Inspekcję Pracy czeka szereg zmian
Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter na bardziej doradczy, informacyjny i edukacyjny – wskazuje Główny Inspektor Pracy. Ta zmiana odpowiada na potrzeby procesu deregulacji prowadzonego przez rząd, który zresztą w pierwszym pakiecie uwzględnił ograniczenie liczby kontroli i ich czasu. Jednocześnie trwają prace nad wzmocnieniem PIP w ramach kamieni milowych przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy, w tym nadaniu jej uprawnień do przekształcania pozornych umów cywilnoprawnych w umowy o pracę.
Prawo
Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego

Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.
Farmacja
E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek

Według danych UNICEF poziom wyszczepialności dzieci w Ukrainie wynosi 70 proc. i jest znacząco niższy niż w przypadku dzieci w Polsce. – Róbmy wszystko, żeby dzieci, które do nas przyjeżdżają, wchodziły w cykl kalendarza szczepień i pobierały szczepionki – mówi Ewa Kopacz. Jednocześnie dane Ministerstwa Zdrowia wskazują, że noworodki, które przychodzą na świat w Polsce, są szczepione w prawie 100 proc. Wciąż jest jednak pewien odsetek mam, które mimo obowiązku szczepień dla dzieci nie zamierzają tego robić. Duża w tym wina mitów krążących wokół szczepionek, podsycanych przez ruchy antyszczepionkowe.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.