Polacy nadal planują remonty, ale już na mniejszą skalę


Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Według danych PMR, w 2020 r. segment indywidualny artykułów DIY w Polsce wzrósł o rekordowe 9% i był motorem napędowym całego rynku, definiowanego jako suma sprzedaży segmentów detalicznego i instytucjonalnego. Wzrost napędziły remonty Polaków oraz wysoka liczba mieszkań oddanych do użytkowania.
Pandemia COVID-19 okazała się katalizatorem wzrostu rynku – sklepy DIY pozostawały otwarte przez cały rok, a brak możliwości wyjść do restauracji i podróży, czy też spędzanie znacznej ilości czasu w domu, skłoniły Polaków do przeprowadzania remontów.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PMR w lutym/marcu 2021 r., w ciągu minionego roku remont przeprowadziło aż 71% ankietowanych. Najczęściej deklarowanym pomieszczeniem, w którym przeprowadzono remont, był pokój dzienny. Z kolei w zakresie kompleksowości remontu, prym wiodły kuchnia i łazienka. Wśród respondentów, którzy przeprowadzili prace remontowe w 2020 i 2021 r. najczęściej deklarowane było odświeżanie ścian oraz wymiana mebli.
Chociaż pandemia COVID-19 spowodowała, że jedna piąta respondentów przeprowadziła remont wcześniej nieplanowany, ponad 60% badanych wciąż planuje wykonanie remontu w ciągu najbliższego roku. Co istotne, będą to już mniej kompleksowe prace niż miało to miejsce w 2020 r. Średnia cena planowanego remontu jest niższa o ponad 6 tys. zł od średniej zadeklarowanej ceny przeprowadzonego remontu. We wszystkich deklarowanych pomieszczeniach, Polacy planują wydać na remont mniej niż to miało miejsce w 2020 roku.
Wyjaśnienie metodologiczne
Instytucjonalny rynek asortymentu DIY – suma wartości sprzedaży produktów niezbędnych do budowy oraz remontu, produktów dekoracyjnych, artykułów ogrodowych oraz narzędzi, kupowanych przez klientów instytucjonalnych czy firmy lub dla takich klientów (firmy budowlane, deweloperów, instytucje państwowe oraz samorządowe i firmy, na potrzeby przeprowadzanych remontów i budów, a także przez same firmy przeprowadzające takie prace na zlecenie klientów instytucjonalnych).
Detaliczny (indywidualny) rynek asortymentu DIY – sumą wartości sprzedaży produktów niezbędnych do budowy oraz remontu, produktów dekoracyjnych, artykułów ogrodowych oraz narzędzi, kupowanych przez klientów indywidualnych oraz firmy działające na ich zlecenie, na potrzeby samodzielnej budowy domu, remontu mieszkania lub domu, prac dekoracyjnych lub ogrodowych.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.