Komunikaty PR

Polska liderem jakości nowych dróg, szansa w zużytych oponach

2025-07-31  |  14:00
Biuro prasowe

Trwałe, o dużej przyczepności, odporne na temperatury, a przy budowie obciążone mniejszym śladem węglowym – takie są nowoczesne drogi. Technologie niezbędne do ich budowy wdrażają polscy inżynierowie, wykorzystując do tego surowce pochodzące z recyklingu opon. Zużyte opony, które wzbogacają mieszanki asfaltowe, mogą nadal służyć bezpieczeństwu kierowców, jednak niekompletny system zbiórek znacznie utrudnia ich pozyskanie i sprawia, że wciąż zalegają w lasach czy na dzikich wysypiskach. 

W Polsce każdego roku mogłoby powstawać nawet 250 kilometrów bezpieczniejszych, trwalszych i cichszych dróg, do których wykonania można by było wykorzystać nawet 100 tysięcy zbędnych opon. A to wszystko dzięki technologii Asfaltu Modyfikowanego Gumą (AMG), w której rozwijaniu nasz kraj jest światowym liderem. Brak regulacji prawnych dotyczących zarówno poziomów zbiórek i recyklingu, jak i właściwej hierarchii postępowania ze zużytymi oponami znacznie opóźnia upowszechnianie w Polsce tej technologii.

Jak wskazuje Monika Koszade-Rutkiewicz z Orzeł S.A. Polska ma potencjał by wykorzystać możliwości tej technologii w pełnej skali, tak jak już dziś dzieje się to za granicą. Polskie technologie zyskują dużą popularność w Indiach, Chinach czy obu Amerykach – są doceniane za podniesienie trwałości budowanych dróg, przy jednoczesnej poprawie ich jakości i bezpieczeństwa.

AMG powstaje w wyniku połączenia zwykłego asfaltu z pyłem gumowym pochodzącym ze zużytych opon metodą „na mokro” w specjalnych instalacjach rafinerii lub „na sucho” w tzw. Wytwórniach Mas Bitumicznych zlokalizowanych bezpośrednio na placach budowy dróg. Na rynku europejskim dostępnych jest kilka dodatków modyfikujących asfalt, aplikowanych metodą „na sucho", w tym jeden produkcji polskiej.  Powstała w ten sposób mieszanka łączy w sobie cechy zwykłego asfaltu z korzyściami, jakie niesie dodatek gumy: zwiększona elastyczność, przyczepność i wygłuszenie.

Nawet jeśli nie jesteśmy tego świadomi, już dziś korzystamy z dróg wzbogaconych AMG z wykorzystaniem opon z recyklingu. To między innymi fragmenty Trasy Nowohuckiej w Krakowie, np. drogi ekspresowej     S-7, obwodnicy Poznania w ciągu autostrady A-2, czy innych dróg ekspresowych S-6 oraz S-3, a także szereg dróg wojewódzkich, powiatowych i miejskich, między innymi w Małopolsce.

Jednak jest to zaledwie ułamek naszych możliwości i gdyby uszczelnić system, podnieść poziomy recyklingu i zlikwidować szarą strefę, Asfalt Modyfikowany Gumą mógłby stać się normą, a nie technologiczną ciekawostką - mówi Andrzej Kubik, Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Recyklerów Opon.

Bezpieczniejsza, cichsza i trwalsza nawierzchnia na lata – to możliwe dzięki AMG

Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z wartości zużytych opon. To, co dla właścicieli pojazdów jest kłopotliwym odpadem, w rzeczywistości stanowi cenny surowiec pracujący na rzecz naszego bezpieczeństwa na drogach – podkreśla Maciej Jesiewicz z Grupy Recykl S.A.

Wykorzystanie AMG ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w szczególności w połączeniu z mieszankami porowatymi lub pół-porowatymi, razem z którymi zapewnia dużo lepszą przyczepność pojazdów – to z kolei oznacza krótszą drogę hamowania i pozwala kierowcom zachować lepszą kontrolę nad pojazdem. Dzięki surowcom pozyskanym ze zużytych opon, asfalt staje się też bardziej odporny na uszkodzenia, odkształcenia i warunki atmosferyczne. AMG w niskich temperaturach nie pęka tak łatwo jak tradycyjny asfalt, z kolei w trakcie upałów jest mniej podatny na powstawanie kolein. Podwyższona trwałość przekłada się na zmniejszenie liczby remontów, w dłuższej perspektywie obniżając koszty utrzymania nawierzchni.

Co więcej użycie gumy w nawierzchniach dróg znacznie zmniejsza hałas powstający w ich pobliżu – jak pokazują badania spada on nawet o 5-6 dB. Wykorzystywanie asfaltu modyfikowanego gumą ma ogromne znaczenie dla środowiska, bo przede wszystkim pozwala na zagospodarowanie dużych ilości zużytych opon. Do wyprodukowania tego typu nawierzchni o długości 1 km, szerokości 6 m i grubości 4 cm potrzeba ich niemal 400 sztuk.

Opony czekają na wykorzystanie

Nie będziemy mogli budować nowoczesnych dróg przy wykorzystaniu zużytych opon, jeśli nie stworzymy skutecznego i szczelnego systemu ich zbiórek. Jako przedstawiciele branży widzimy wiele problemów, które na to wpływają. To między innymi zbyt niskie wymagane ustawowo poziomy recyklingu opon czy odwrócona hierarchia postępowania z nimi. Niewydolność systemu kosztuje nasz kraj miliony złotych rocznie – mówi Andrzej Kubik, Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Recyklerów Opon.

Jak wskazuje PSRO problem ma charakter systemowy. Obecne ustawowe wymogi recyklingu i odzysku opon wynoszą odpowiednio 15% i 75%. Nie podnoszono ich od 18 lat, co nie przystaje do nieustannie zwiększającej się liczby opon nowych i używanych wprowadzanych rocznie na polski rynek oraz do zmieniającej się w ostatnich latach polityki klimatycznej Europy. Przedstawiciele branży postulują, aby wymagane ustawowo poziomy zbiórek sięgały odpowiednio 50% i 100%, a do ich przestrzegania byli prawnie zobligowani producenci i importerzy opon, w ramach Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP). W praktyce polskie opłaty za niedotrzymanie wymaganych poziomów należą do najniższych w Europie, przez co nie stanowią dla producentów rzeczywistej motywacji do ich recyklingu.

Drugim kluczowym problemem, na który zwracają uwagę Recyklerzy Opon jest odwrócenie hierarchii postępowania ze zużytymi oponami, z jaką mamy do czynienia w Polsce.

W idealnym scenariuszu recykling mechaniczny, zawsze ma pierwszeństwo przed odzyskiem energetycznym, który polega na spalaniu, na przykład w piecach cementowych czy w ciepłowniach. Szacujemy, że każdego roku w ten sposób w Polsce płonie około 50 tysięcy ton opon – wyjaśnia Andrzej Kubik.

Takie podejście to nie tylko pozbawianie się możliwości ponownego wykorzystania cennych surowców gumowych, tekstylnych i stalowych, ale też konieczność zużycia ogromnych ilości wody i wyemitowania do atmosfery szeregu szkodliwych substancji. Zarówno jednego, jak i drugiego można by uniknąć, preferując recykling mechaniczny, który ma czterokrotnie niższy ślad środowiskowy (LCA) niż odzysk energetyczny.

Docenienie potencjału technologii, takich jak Asfalt Modyfikowany Gumą i dążenie do wprowadzenia ich w życie pozwoli Polsce stać się liderem zrównoważonego i bezpiecznego transportu zarówno drogowego jak i kolejowego. Każdego roku nowe życie może zyskać nawet sto tysięcy opon, które będą dalej „pracować” na rzecz trwalszych, bezpieczniejszych i cichszych nawierzchni. Producenci AMG potrzebują jednak surowca, a pozyskanie go zależy od wdrożenia nowych przepisów uwzględniających wyższy poziom recyklingu oraz zdjęcie z konsumentów wyłącznej odpowiedzialności finansowej za zużyte opony.

Polskie Stowarzyszenie Recyklerów Opon (PSRO) jest powstałą pod koniec 2021 roku organizacją non-profit zrzeszającą przedstawicieli większości krajowych firm posiadających instalacje do mechanicznego recyklingu opon. Są to małe i średnie przedsiębiorstwa przede wszystkim z polskim kapitałem. Ich potencjał przetwórczy (zdolność recyklingowa) wynosi łącznie ok. 400 000 ton opon rocznie. Celem działalności członków Stowarzyszenia jest zamknięcie cyklu życia opony w zgodzie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym, wykorzystanie potencjału zużytych opon jako źródła surowców wtórnych oraz dążenie do wyeliminowania problemu nielegalnego ich składowania, a także ograniczenie marnowania surowców (pochodzących z nieodnawialnych źródeł) poprzez ich spalanie.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Debata o podwójnych standardach w unijnej polityce handlowej: czy środki lustrzane to rozwiązanie? Biuro prasowe
2025-07-28 | 19:15

Debata o podwójnych standardach w unijnej polityce handlowej: czy środki lustrzane to rozwiązanie?

Debata o podwójnych standardach w unijnej polityce handlowej: czy środki lustrzane to rozwiązanie? Podczas debaty online zorganizowanej przez Fundację Instytut na rzecz
Opinie o Zlotovest: jak broker pomaga zarabiać?
2025-07-25 | 14:40

Opinie o Zlotovest: jak broker pomaga zarabiać?

Zlotovest to broker inwestycyjny, który przyciąga uwagę traderów nie tylko liczbą dostępnych instrumentów, ale również podejściem do budowania systemowej
To już 20 lat Kongresu Pożarnictwa FIRE | SECURITY EXPO – Świętuj z nami jubileusz na PGE NARODOWY
2025-07-16 | 14:00

To już 20 lat Kongresu Pożarnictwa FIRE | SECURITY EXPO – Świętuj z nami jubileusz na PGE NARODOWY

To nie jest zwykłe wydarzenie. To interaktywne centrum wiedzy, wymiany doświadczeń i testów technologicznych, miejsce, które łączy środowiska, osobistości

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.