Polska technologia magrail rozwinie się we Włoszech
Nevomo, spółka technologiczna rozwijająca opartą na lewitacji magnetycznej technologię kolei nowych generacji o nazwie magrail, nawiązała współpracę z Rete Ferroviaria Italiana (RFI). W jej ramach firmy dokonają technicznej i ekonomicznej weryfikacji wykonalności wdrożenia technologii magrail na włoskiej infrastrukturze kolejowej, a także będą ubiegać się o dofinansowanie z UE w celu przygotowania pełnowymiarowego pilotażu na torze testowym RFI w Bolonii San Donato. To istotny krok w stronę wprowadzenia magrail na europejski rynek. Oczekuje się, że technologia magrail będzie kompatybilna z konwencjonalnym systemem kolejowym i umożliwi modernizację kolei konwencjonalnej i dużych prędkości. Szacuje się 75% wzrost prędkości przejazdów pojazdów typu magrail w stosunku do klasycznych pociągów bez konieczności budowy nowej infrastruktury.
Polska firma technologiczna Nevomo nawiązała współpracę z Rete Ferroviaria Italiana, spółką należąca do grupy Ferrovie dello Stato Italiane odpowiedzialną za zarządzanie włoską infrastrukturą kolejową. W ramach rocznej umowy o współpracy (MoU) firmy dokonają analizy włoskiej sieci kolejowej pod kątem technicznej i ekonomicznej wykonalności wdrożenia magrail na wybranych trasach, a także akceleracji technologii w celu ułatwienia jej integracji z konwencjonalnym systemem kolejowym.
Równolegle do tych działań spółki będą wspólnie ubiegać się o środki z Unii Europejskiej potrzebne na sfinansowanie pilotażowego wdrożenia magrail na pełnoskalowym torze testowym należącym do RFI w Bolonii San Donato. Będzie to ostatni etap testów, który poprzedzi procesy certyfikacji i homologacji niezbędne do komercyjnego wdrożenia technologii.
- Opracowywana przez nas technologia pozwala na wdrożenie zrównoważonego rozwiązania poprzez przekształcenie analogowego systemu transportu w wydajny i bezemisyjny. Wstępne studium wykonalności magrail, przeprowadzone we współpracy z naszym partnerem IDOM, pokazuje, że korzyści z wdrożenia tej technologii byłyby znaczące – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i społecznym - mówi Przemek Pączek, CEO i współzałożyciel Nevomo. - Cieszymy się, że RFI, jeden z europejskich liderów we wdrażaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań kolejowych, nam zaufał. Razem mamy szansę zrewolucjonizować transport kolejowy - dodaje Pączek.
Magrail ma szasnę stać się podstawą nowego systemu szybkiego transportu. Technologia ma być zaimplementowana na istniejących korytarzach kolejowych oraz zintegrowana z nimi poprzez wprowadzenie silnika liniowego oraz lewitacji magnetycznej. Pozwoli to na wymienne funkcjonowanie na tej samej linii konwencjonalnego taboru kolejowego i nowych szybszych pojazdów lewitujących magnetycznie. Oczekiwany wzrost prędkości to nawet 75% w porównaniu do tradycyjnych kolei. W efekcie ma nastąpić poprawa wydajności i efektywności wykorzystania istniejących korytarzy kolejowych przy umiarkowanych nakładach inwestycyjnych i przy niższych kosztach operacyjnych.
Nevomo niedawno ogłosiło budowę pierwszego toru testowego w skali 1:1 w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu, która rozpocznie się latem tego roku. Spółka sukcesywnie zdobywa zaufanie inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Całkowite finansowanie zebrane przez firmę przekroczyło 7,9 mln euro, w tym prawie 1,3 mln euro w najnowszej kampanii equity crowdfundingowej na brytyjskiej platformie Seedrs, która do tej pory przyciągnęła ponad 950 inwestorów indywidualnych z ponad 45 krajów.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.