Polska technologia magrail rozwinie się we Włoszech
Nevomo, spółka technologiczna rozwijająca opartą na lewitacji magnetycznej technologię kolei nowych generacji o nazwie magrail, nawiązała współpracę z Rete Ferroviaria Italiana (RFI). W jej ramach firmy dokonają technicznej i ekonomicznej weryfikacji wykonalności wdrożenia technologii magrail na włoskiej infrastrukturze kolejowej, a także będą ubiegać się o dofinansowanie z UE w celu przygotowania pełnowymiarowego pilotażu na torze testowym RFI w Bolonii San Donato. To istotny krok w stronę wprowadzenia magrail na europejski rynek. Oczekuje się, że technologia magrail będzie kompatybilna z konwencjonalnym systemem kolejowym i umożliwi modernizację kolei konwencjonalnej i dużych prędkości. Szacuje się 75% wzrost prędkości przejazdów pojazdów typu magrail w stosunku do klasycznych pociągów bez konieczności budowy nowej infrastruktury.
Polska firma technologiczna Nevomo nawiązała współpracę z Rete Ferroviaria Italiana, spółką należąca do grupy Ferrovie dello Stato Italiane odpowiedzialną za zarządzanie włoską infrastrukturą kolejową. W ramach rocznej umowy o współpracy (MoU) firmy dokonają analizy włoskiej sieci kolejowej pod kątem technicznej i ekonomicznej wykonalności wdrożenia magrail na wybranych trasach, a także akceleracji technologii w celu ułatwienia jej integracji z konwencjonalnym systemem kolejowym.
Równolegle do tych działań spółki będą wspólnie ubiegać się o środki z Unii Europejskiej potrzebne na sfinansowanie pilotażowego wdrożenia magrail na pełnoskalowym torze testowym należącym do RFI w Bolonii San Donato. Będzie to ostatni etap testów, który poprzedzi procesy certyfikacji i homologacji niezbędne do komercyjnego wdrożenia technologii.
- Opracowywana przez nas technologia pozwala na wdrożenie zrównoważonego rozwiązania poprzez przekształcenie analogowego systemu transportu w wydajny i bezemisyjny. Wstępne studium wykonalności magrail, przeprowadzone we współpracy z naszym partnerem IDOM, pokazuje, że korzyści z wdrożenia tej technologii byłyby znaczące – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i społecznym - mówi Przemek Pączek, CEO i współzałożyciel Nevomo. - Cieszymy się, że RFI, jeden z europejskich liderów we wdrażaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań kolejowych, nam zaufał. Razem mamy szansę zrewolucjonizować transport kolejowy - dodaje Pączek.
Magrail ma szasnę stać się podstawą nowego systemu szybkiego transportu. Technologia ma być zaimplementowana na istniejących korytarzach kolejowych oraz zintegrowana z nimi poprzez wprowadzenie silnika liniowego oraz lewitacji magnetycznej. Pozwoli to na wymienne funkcjonowanie na tej samej linii konwencjonalnego taboru kolejowego i nowych szybszych pojazdów lewitujących magnetycznie. Oczekiwany wzrost prędkości to nawet 75% w porównaniu do tradycyjnych kolei. W efekcie ma nastąpić poprawa wydajności i efektywności wykorzystania istniejących korytarzy kolejowych przy umiarkowanych nakładach inwestycyjnych i przy niższych kosztach operacyjnych.
Nevomo niedawno ogłosiło budowę pierwszego toru testowego w skali 1:1 w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu, która rozpocznie się latem tego roku. Spółka sukcesywnie zdobywa zaufanie inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Całkowite finansowanie zebrane przez firmę przekroczyło 7,9 mln euro, w tym prawie 1,3 mln euro w najnowszej kampanii equity crowdfundingowej na brytyjskiej platformie Seedrs, która do tej pory przyciągnęła ponad 950 inwestorów indywidualnych z ponad 45 krajów.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.