Przechodząc przez tory – rozejrzyj się. MPK Wrocław apeluje o uważność
Bartosz Naskręski
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. we Wrocławiu
Bolesława Prusa 75-79
50-316 Wrocław
rzecznik|mpk.wroc.pl| |rzecznik|mpk.wroc.pl
+48 71 325 08 07
mpk.wroc.pl
Wejście lub wjechanie na rowerze przed jadący tramwaj może mieć tragiczne skutki. Nie tylko dla pieszego lub cyklisty, który usiłuje wymusić pierwszeństwo, ale także dla pasażerów znajdujących się w wagonie. Wrocławskie MPK apeluje o uważne pokonywanie torów.
Motorniczy, który zauważy osobę wkraczającą pod tramwaj, ma ułamek sekundy na podjęcie decyzji o awaryjnym hamowaniu pojazdu. Jednak ratowanie osoby, która lekkomyślnie wymusza pierwszeństwo na pojeździe szynowym, może być tragiczna w skutkach dla podróżnych. Zdarza się, że nagłe hamowanie prowadzi do upadku pasażera tramwaju na podłogę, albo do uderzenia jego głową o poręcz lub siedzenie.
– Bycie pieszą lub rowerową świętą krową może być brzemienne w skutki – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Nawet, jeżeli motorniczy ocali jej życie i zdrowie, to i tak musi wezwać pogotowie ratunkowe do osoby, która została poszkodowana w tramwaju z powodu nagłego hamowania. To oczywiście oznacza również zatrzymanie ruchu i objazdy – dodaje.
Stąd apel, by przed przejściem czy przejechaniem przez tory zawsze skupić się na panującej na nich sytuacji. Tak naprawdę wystarczy zatrzymać się, odłożyć telefon i po prostu się rozejrzeć – duży tramwaj naprawdę trudno będzie w takiej sytuacji przeoczyć. Przewoźnik przypomina, że mimo zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym, piesi wchodzący na przejście nie mają pierwszeństwa przed pojazdami szynowi.
Czterodniowy tydzień pracy w transporcie
Dzień Kuriera – święto branży logistycznej i otwarcie szczytu paczkowego
CEVA Logistics rozwija przewozy multimodalne w Afryce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.