Przepis na sukces polskiego producenta ogrodzeń
Orchidea Creative Group
ul. Ruska 51B
50-079 Wrocław
s.makowska|grupaorchidea.pl| |s.makowska|grupaorchidea.pl
517 412 466
https://grupaorchidea.pl/
- Największą wartością każdej organizacji są pracownicy. To oni tworzą idee, odpowiadają za rozwój, wizerunek marki i osiągnięcia – o swojej filozofii prowadzenia biznesu i pomysłach na przyszłość opowiada Marian Przybylski, prezes firmy Plast-Met Systemy Ogrodzeniowe.
Plast-Met to jeden z wiodących, polskich producentów nowoczesnych i trwałych systemów ogrodzeniowych z Trzebnicy koło Wrocławia. Firma powstała w 1988 roku i dostarcza do domów, posesji oraz zakładów szeroki wybór ogrodzeń, bram, furtek oraz słupków. W jej ofercie są też lampy LED przeznaczone do użytkowego lub dekoracyjnego doświetlania ogrodzeń, ogrodów, tarasów czy parkingów oraz rozwiązania inteligentne. Wszystkie produkty powstają z pasją i świadomością współczesnych trendów i stylistyk. Plast-Met znany jest też z proekologicznego podejścia do procesu produkcji i dbałości o zdrowie swoich pracowników. Ponad trzy dekady działalności pozwoliły na zdobycie dużej wiedzy oraz doświadczenia, a przedsiębiorstwo wciąż intensywnie się rozwija w trzech sektorach – organizacji, produktu i rynku.
Najważniejsze ogniwo w firmie – człowiek
- Z pewnością wielu przedsiębiorców często zadaje sobie kluczowe pytania o to jakie decyzje i działania pozwalają osiągnąć sukces – mówi prezes Marian Przybylski. – Decyzje te są niezwykle istotne, ponieważ dotyczą zarówno osób zatrudnionych w strukturach przedsiębiorstwa, jak i samej jego organizacji. Jeszcze niedawno oddalałem myśl o zmianach w odniesieniu do firmy – kontynuuje prezes. – Skoro wszystko dobrze funkcjonuje, to po co wprowadzać zmiany? Kiedy jednak nadeszły trudniejsze chwile uznałem, że należy przeprojektować nasz sposób działania i wdrożyć nowe rozwiązania, które pozwolą podnieść efektywność organizacji. Stabilne podstawy, wykorzystanie wiedzy w praktyce, ulepszenie technologii produkcji, jasny podział kompetencji i zaufanie kosztem uciążliwej kontroli to według mnie klucze do zmian.
Plast-Met od początku swej działalności stawia na trwałe relacje z pracownikami. Niektórzy współpracują z trzebnickim producentem ogrodzeń prawie od początku jego istnienia, a relacje można określić jako rodzinne. - Od firmy rodzinnej, funkcjonującej w skromnych warunkach ewoluowaliśmy do przedsiębiorstwa, w którym zatrudnionych jest około 200 osób. Zależało mi na tym, żeby ludzie pracowali efektywnie, wydajnie i nie tracili czasu. Postrzegam swoich pracowników jako kapitał, który zaowocuje w przyszłości – mówi prezes Przybylski. – Dlatego nowa organizacja pracy przede wszystkim skupiała się na tym, żeby dopasować wynagrodzenia do efektywności. I mogę z dumą powiedzieć, że pracownicy intuicyjnie sami dali sobie podwyżki, przeorganizowali się, zrozumieli, że są grupą ludzi zebranych wokół wspólnych wartości i przekonań prowadzących do osiągnięcia konkretnych celów. Dziś w zespołach nie ma liderów, odeszliśmy od dawnych podziałów, że kierownik czy brygadzista, z racji piastowanego stanowiska, mieli najwięcej do powiedzenia czyli de facto decydowali. Obecnie liczą się wiedza i umiejętności, kto ich nie posiada musi się uczyć – każdy zespół dba, aby kompetentnych ludzi było jak najwięcej, a członkowie zespołów wzajemnie się w tym wspierają. Taki poziom motywacji
i wewnętrznego doskonalenia prowadzi do sytuacji, w której pracownicy wiedzą jaki sens ma ich praca i mają poczucie znaczenia tego, co robią.
Stawiamy na innowacyjność
Następnym etapem zmian w firmie była praca nad rozwojem i ulepszeniem produktu. - W tym aspekcie postawiłem na dwie ważne kwestie – opowiada prezes. – Po pierwsze wyróżniający się efekt finalny, a po drugie sam proces produkcji i wykorzystywane w nim technologie. Aby osiągnąć cel zatrudniliśmy konstruktorów i kupiliśmy nowoczesne maszyny, w tym dwa roboty. Innowacyjny park maszynowy przyciąga do nas młodych ludzi, którzy pracują z satysfakcją na najnowszym oprogramowaniu. Obserwuję ich na co dzień i widzę, że są bardzo kreatywni, mają mnóstwo pomysłów i aż przyjemnie jest z nimi porozmawiać. Taki zapał przekłada się na produkty, na konkurencyjność, na jakość.
Firma z Trzebnicy za jeden z niezwykle istotnych celów uznała też konieczność wyeliminowania szkodliwych środków produkcyjnych z myślą o zdrowiu swoich pracowników, ale też w celu zmniejszenia śladu węglowego. Całkowicie odeszła przy produkcji od szkodliwych chemikaliów o trujących właściwościach. Został zmieniony lakier i sięgnięto po bezpieczną farbę proszkową. Odpady są zbierane i oddawane do producentów z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania. Przy odtłuszczaniu wykorzystywane są środki bez soli czy kwasów. Nie są stosowane żadne półprodukty, które trzeba utylizować specjalnymi preparatami. Kolejnymi działaniami związanymi z ochroną środowiska było wprowadzenie na rynek pionierskiego produktu - Lampy czystości powietrza. - Pragniemy, aby nasz nowy produkt i idea, która za nim podąża stały się inspiracją do zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności społecznej i postaw proekologicznych wpływających na bezpieczeństwo i komfort życia – mówi prezes Marian Przybylski. - Zgodnie z hasłem ,,Zmieniamy postawy, a nie ustawy”.
W drodze ku nowemu
Trzecim sektorem, na którym obecnie skupia się Plast-Met jest rynek. - Pragniemy znacznie poszerzyć grupę odbiorców naszych ogrodzeń systemowych i wzmocnić pozycję marki – mówi Marian Przybylski. – W tym celu zaplanowaliśmy szeroko zakrojone działania marketingowe obejmujące kampanie prowadzone m.in. w prasie regionalnej i ogólnopolskiej. Chcemy też docierać do młodego pokolenia, dlatego rozwijamy nasz profil na Facebooku. Będziemy komunikować, że tworzymy innowacyjne produkty wysokiej jakości i dzielić się doświadczeniem. Fakt, że klienci doceniają nasze produkty jest dla nas dużym wyróżnieniem i daje siłę do dalszej pracy nad rozwojem. Obecna pozycja i status firmy są bez wątpienia największym sukcesem i zasługą nie tylko właściciela, ale również jego współpracowników. Potwierdzają to dobre wyniki finansowe, a plany na przyszłe lata obejmują dalszy rozwój organizacji, produktu i rynku. - Co decyduje o sukcesie? Moje doświadczenie pokazuje, że wynik nie jest najważniejszy, a liczą się też środki, którymi został osiągnięty – podsumowuje prezes Przybylski. – Słucham ludzi, rozmawiam z nimi, ale mam też swoją wizję funkcjonowania firmy. Muszę się pochwalić, że moi współpracownicy reprezentują takie same poglądy i wiedzą za pomocą jakich narzędzi zrealizować wspólne cele. Kiedy słyszę od nich, że coś nie działa tak jak powinno – wtedy mówię: zmieńmy to. Nie obawiam się już zmian, ponieważ rozumiem, że to one pozwalają nam iść do przodu, ku nowym i ciekawym wyzwaniom.

Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.