Komunikaty PR

Przygotować się na twarde lądowanie

2022-10-17  |  14:00

Rosnąca inflacja, wojna w Ukrainie, szybujące ceny materiałów budowlanych i surowców energetycznych – to tylko niektóre z wyzwań, z jakimi muszą się obecnie mierzyć uczestnicy polskiego rynku nieruchomości. Jak długo potrwa spowolnienie tej branży i kto wyjdzie z niego obronną ręką?

Druga połowa 2022 r. to dla polskiego rynku nieruchomości czas wielkich niewiadomych. Po latach prosperity dla mieszkaniówki nastał trudny czas – wskutek podwyżek stóp procentowych duża grupa potencjalnych nabywców utraciła zdolność kredytową, przez co liczba transakcji w biurach sprzedaży deweloperów spadła o ponad 50 proc. Na spadek popytu deweloperzy odpowiedzieli stosowną obniżką podaży – według danych GUS, w połowie 2022 roku liczba rozpoczynanych budów była o 24 proc. mniejsza, niż 12 miesięcy temu. Nowych mieszkań powstaje mniej także z powodu wojny w Ukrainie – gwałtowne podwyżki cen surowców energetycznych i materiałów budowalnych wywindowały ceny generalnego wykonawstwa.

Drożejąca energia to również problem dla deweloperów i właścicieli obiektów biurowych. Wydawało się, że po blisko dwóch latach pandemicznych ograniczeń i częściowej pracy w domu najemcy powrócili do swoich biur na dobre. Jednak rosnące koszty eksploatacyjne mogą ich skłonić do szukania innych, bardziej ekonomicznych lokalizacji. Kolejnym problemem jest słabnąca złotówka – jako że w zdecydowanej większości przypadków czynsze biurowe są indeksowane w euro, wskutek dewaluacji polskiej waluty koszty najemców rosną.

Inflacja: zagrożenie czy szansa?

Pozytywnym czynnikiem dla deweloperów mieszkaniowych jest… rosnąca inflacja. Mimo całej serii podwyżek stóp procentowych, ich realna wysokość przy ponad 17-procentowej inflacji pozostaje głęboko ujemna. Nieruchomości mieszkaniowe, które w ostatnich latach drożały w zależności od lokalizacji w tempie 12-16 proc. są wciąż skuteczną i atrakcyjną formą ochrony kapitału przed utratą wartości. Obecnie nawet 50-70 proc. wszystkich transakcji na rynku mieszkaniowym to zakupy gotówkowe. Szczególnym wzięciem cieszą się nieruchomości luksusowe w najbardziej prestiżowych lokalizacjach miejskich i kurortach wakacyjnych – panuje przekonanie, ze nieruchomości z naprawdę najwyższej półki są najbardziej odporne na wahanie mieszkaniowej koniunktury.

Rozmowy na szczycie – dosłownie i w przenośni

W obecnej sytuacji rynkowej stawianie długofalowych prognoz może przypominać nieco wróżenie z kryształowej kuli. Tego niełatwego zadania podejmą się jednak uczestnicy drugiej edycji konferencji PRES Polish Real Estate Summit, którą firma Nowy Adres organizuje 22-23 listopada w hotelu Nosalowy Dwór Resort & Spa w Zakopanem. Swój udział w imprezie zapowiedziało kilkuset najważniejszych graczy na naszym rynku nieruchomości – przedstawicieli kadry zarządzającej firm deweloperskich, agencji doradczych, funduszy inwestycyjnych, organizacji branżowych, generalnych wykonawców, kancelarii prawnych, pracowni architektonicznych, producentów materiałów budowlanych, dostarczycieli usług, analityków, dziennikarzy nieruchomościowych i in.  

Organizator, znany choćby z takich cykli konferencyjnych jak sopockie Forum Rynku Nieruchomości, gwarantuje wysoki poziom merytoryczny – program konferencji został ułożony tak, aby uwzględniać najbardziej palące problemy rodzimego rynku nieruchomości mieszkaniowych oraz biurowych i oferować ich optymalne rozwiązania. Państwa szczególnej uwadze polecamy otwierający konferencję panel pod wiele mówiącym tytułem „Inflacja na rynku budowlanym, czyli z kim i jak budować, żeby w ogóle zbudować?”, podczas którego deweloperzy, generalni wykonawcy i dystrybutorzy materiałów budowlanych będą dyskutować o tym, na jakich warunkach w obecnej sytuacji rynkowej ich wzajemna współpraca jest w ogóle możliwa.  Warto też pochylić się nad panelami dyskusyjnymi o wpływie wojny na Ukrainie i napływu migrantów na nasz rynek nieruchomości oraz o atrakcyjności inwestowania w projekty typu condo, które obecnie ponownie odbierane są jako skuteczna opcja ochrony kapitału.

Zainwestuj z INRE

Ta ostatnia tematyka będzie obecna w Zakopanem także za sprawą premierowej edycji Targów Nieruchomości Inwestycyjnych INRE. To impreza dla wszystkich inwestorów indywidualnych, którzy na rynku nieruchomości poszukują atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych czy choćby w celach tezauryzacyjnych. W Nosalowym Dworze będą mieli oni możliwość zapoznania się z propozycjami blisko 30 wystawców oferujących condo- i aparthotele, domy całoroczne, apartamenty inwestycyjne czy grunty pod zabudowę w kraju i za granicą, m.in. na Półwyspie Iberyjskim.

Dodatkową korzyścią z uczestnictwa w PRES jest również możliwość skorzystania z systemu Match Maker, umożliwiającego umawianie spotkań z innymi uczestnikami konferencji w trakcie trwania wydarzenia. To skuteczne narzędzie do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, które nierzadko okazują się wartością samą w sobie.

UWAGA: Partner Wspierający konferencji Grupa MTP zaprasza do specjalnej strefy kibica, w której transmitowany na żywo będzie mecz Polska-Meksyk. Gorąco zapraszamy i trzymamy kciuki za Biało-Czerwonych!

PRES Polish Real Estate Summit, 22-23 listopada, Zakopane
Z pełnym programem konferencji można zapoznać się tu: https://www.biznesowi.pl/konferencje/pres-summit/#program

Partnerami Merytorycznymi konferencji są firmy Fortech Consulting, Geodetic, FlatForFlip oraz Sander System, Partnerami Wspierającymi: Grupa MTP oraz Grupa Mo, Srebrnymi Sponsorami: Equilis i INA Management, Brązowymi Sponsorami: Nieruchomości Orange oraz Olivia Center, honorowym patronatem PRES 22 objęli: Polski Związek Firm Deweloperskich, Polska Federacja Rynku Nieruchomości, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC, Stowarzyszenie Architektów RP, Warszawskie oraz Wielkopolskie Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami oraz Związek Banków Polskich. Patroni Medialni wydarzenia to: Dziennik Gazeta Prawna, GazetaPrawna.pl, magazyn Investor Real Estate Expert, InwestycjewKurortach.pl, KGM, KRN.pl, Property Insider, agencja Tauber Promotion oraz serwisy Subiektywnie o Finansach i ZainwestujwNieruchomosci.pl. 

 

Więcej informacji:

Aneta Paździor

menedżer ds. marketingu i organizacji

apazdzior@nowyadres.pl

tel. 795 636 889

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Lark Promotion
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek Biuro prasowe
2025-07-23 | 13:10

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.