Przygotować się na twarde lądowanie
Rosnąca inflacja, wojna w Ukrainie, szybujące ceny materiałów budowlanych i surowców energetycznych – to tylko niektóre z wyzwań, z jakimi muszą się obecnie mierzyć uczestnicy polskiego rynku nieruchomości. Jak długo potrwa spowolnienie tej branży i kto wyjdzie z niego obronną ręką?
Druga połowa 2022 r. to dla polskiego rynku nieruchomości czas wielkich niewiadomych. Po latach prosperity dla mieszkaniówki nastał trudny czas – wskutek podwyżek stóp procentowych duża grupa potencjalnych nabywców utraciła zdolność kredytową, przez co liczba transakcji w biurach sprzedaży deweloperów spadła o ponad 50 proc. Na spadek popytu deweloperzy odpowiedzieli stosowną obniżką podaży – według danych GUS, w połowie 2022 roku liczba rozpoczynanych budów była o 24 proc. mniejsza, niż 12 miesięcy temu. Nowych mieszkań powstaje mniej także z powodu wojny w Ukrainie – gwałtowne podwyżki cen surowców energetycznych i materiałów budowalnych wywindowały ceny generalnego wykonawstwa.
Drożejąca energia to również problem dla deweloperów i właścicieli obiektów biurowych. Wydawało się, że po blisko dwóch latach pandemicznych ograniczeń i częściowej pracy w domu najemcy powrócili do swoich biur na dobre. Jednak rosnące koszty eksploatacyjne mogą ich skłonić do szukania innych, bardziej ekonomicznych lokalizacji. Kolejnym problemem jest słabnąca złotówka – jako że w zdecydowanej większości przypadków czynsze biurowe są indeksowane w euro, wskutek dewaluacji polskiej waluty koszty najemców rosną.
Inflacja: zagrożenie czy szansa?
Pozytywnym czynnikiem dla deweloperów mieszkaniowych jest… rosnąca inflacja. Mimo całej serii podwyżek stóp procentowych, ich realna wysokość przy ponad 17-procentowej inflacji pozostaje głęboko ujemna. Nieruchomości mieszkaniowe, które w ostatnich latach drożały w zależności od lokalizacji w tempie 12-16 proc. są wciąż skuteczną i atrakcyjną formą ochrony kapitału przed utratą wartości. Obecnie nawet 50-70 proc. wszystkich transakcji na rynku mieszkaniowym to zakupy gotówkowe. Szczególnym wzięciem cieszą się nieruchomości luksusowe w najbardziej prestiżowych lokalizacjach miejskich i kurortach wakacyjnych – panuje przekonanie, ze nieruchomości z naprawdę najwyższej półki są najbardziej odporne na wahanie mieszkaniowej koniunktury.
Rozmowy na szczycie – dosłownie i w przenośni
W obecnej sytuacji rynkowej stawianie długofalowych prognoz może przypominać nieco wróżenie z kryształowej kuli. Tego niełatwego zadania podejmą się jednak uczestnicy drugiej edycji konferencji PRES Polish Real Estate Summit, którą firma Nowy Adres organizuje 22-23 listopada w hotelu Nosalowy Dwór Resort & Spa w Zakopanem. Swój udział w imprezie zapowiedziało kilkuset najważniejszych graczy na naszym rynku nieruchomości – przedstawicieli kadry zarządzającej firm deweloperskich, agencji doradczych, funduszy inwestycyjnych, organizacji branżowych, generalnych wykonawców, kancelarii prawnych, pracowni architektonicznych, producentów materiałów budowlanych, dostarczycieli usług, analityków, dziennikarzy nieruchomościowych i in.
Organizator, znany choćby z takich cykli konferencyjnych jak sopockie Forum Rynku Nieruchomości, gwarantuje wysoki poziom merytoryczny – program konferencji został ułożony tak, aby uwzględniać najbardziej palące problemy rodzimego rynku nieruchomości mieszkaniowych oraz biurowych i oferować ich optymalne rozwiązania. Państwa szczególnej uwadze polecamy otwierający konferencję panel pod wiele mówiącym tytułem „Inflacja na rynku budowlanym, czyli z kim i jak budować, żeby w ogóle zbudować?”, podczas którego deweloperzy, generalni wykonawcy i dystrybutorzy materiałów budowlanych będą dyskutować o tym, na jakich warunkach w obecnej sytuacji rynkowej ich wzajemna współpraca jest w ogóle możliwa. Warto też pochylić się nad panelami dyskusyjnymi o wpływie wojny na Ukrainie i napływu migrantów na nasz rynek nieruchomości oraz o atrakcyjności inwestowania w projekty typu condo, które obecnie ponownie odbierane są jako skuteczna opcja ochrony kapitału.
Zainwestuj z INRE
Ta ostatnia tematyka będzie obecna w Zakopanem także za sprawą premierowej edycji Targów Nieruchomości Inwestycyjnych INRE. To impreza dla wszystkich inwestorów indywidualnych, którzy na rynku nieruchomości poszukują atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych czy choćby w celach tezauryzacyjnych. W Nosalowym Dworze będą mieli oni możliwość zapoznania się z propozycjami blisko 30 wystawców oferujących condo- i aparthotele, domy całoroczne, apartamenty inwestycyjne czy grunty pod zabudowę w kraju i za granicą, m.in. na Półwyspie Iberyjskim.
Dodatkową korzyścią z uczestnictwa w PRES jest również możliwość skorzystania z systemu Match Maker, umożliwiającego umawianie spotkań z innymi uczestnikami konferencji w trakcie trwania wydarzenia. To skuteczne narzędzie do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, które nierzadko okazują się wartością samą w sobie.
UWAGA: Partner Wspierający konferencji Grupa MTP zaprasza do specjalnej strefy kibica, w której transmitowany na żywo będzie mecz Polska-Meksyk. Gorąco zapraszamy i trzymamy kciuki za Biało-Czerwonych!
PRES Polish Real Estate Summit, 22-23 listopada, Zakopane
Z pełnym programem konferencji można zapoznać się tu: https://www.biznesowi.pl/konferencje/pres-summit/#program
Partnerami Merytorycznymi konferencji są firmy Fortech Consulting, Geodetic, FlatForFlip oraz Sander System, Partnerami Wspierającymi: Grupa MTP oraz Grupa Mo, Srebrnymi Sponsorami: Equilis i INA Management, Brązowymi Sponsorami: Nieruchomości Orange oraz Olivia Center, honorowym patronatem PRES 22 objęli: Polski Związek Firm Deweloperskich, Polska Federacja Rynku Nieruchomości, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC, Stowarzyszenie Architektów RP, Warszawskie oraz Wielkopolskie Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami oraz Związek Banków Polskich. Patroni Medialni wydarzenia to: Dziennik Gazeta Prawna, GazetaPrawna.pl, magazyn Investor Real Estate Expert, InwestycjewKurortach.pl, KGM, KRN.pl, Property Insider, agencja Tauber Promotion oraz serwisy Subiektywnie o Finansach i ZainwestujwNieruchomosci.pl.
Więcej informacji:
Aneta Paździor
menedżer ds. marketingu i organizacji
apazdzior@nowyadres.pl
tel. 795 636 889

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.