Raport TCO Development pozwala firmom unikać ryzyka podczas zakupu sprzętu IT
Branża IT, ze względu na zaawansowanie technologiczne dostarczanych urządzeń i materiały wykorzystywane do ich produkcji, powinna zwracać szczególną uwagę na politykę odpowiedzialności społecznej i środowiskowej. Najnowszy raport1 pt. Zrównoważona Rewolucja IT, kluczowa rola niezależnej weryfikacji opracowany przez TCO Development – autora normy certyfikacyjnej TCO Certified. Publikacja wskazuje nabywcom na całym świecie, jak dokładnie i skutecznie weryfikować niezbędne informacje podczas zakupu sprzętu IT.
Tegoroczna edycja raportu TCO Development zawiera ważne wskazówki, jak uniknąć ryzyka związanego z zakupem niecertyfikowanych, lub niewłaściwie certyfikowanych urządzeń IT, skierowane do wszystkich potencjalnych nabywców. Wskazuje też dostępne narzędzia, które pomagają to ryzyko skutecznie ograniczyć. Publikacja, będąca sumą doświadczeń TCO Certified w tym zakresie, została uzupełniona o głosy ekspertów reprezentujących instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, środowisko akademickie, firmy zajmujące się audytem i logistyką.
- Celem najnowszej edycji raportu TCO Development jest udostępnienie nabywcom narzędzi, które pozwolą uniknąć powszechnego ryzyka związanego ze zjawiskami „greenwash” i „bluewash” – w skrócie, fałszywymi oświadczeniami producentów bądź dostawców na temat ich oferty lub produktów. Zadbanie o odpowiednie certyfikacje daje każdej organizacji pewność, że zakupione urządzenia, takie jak komputery, monitory, drukarki czy urządzenia mobilne są nie tylko zgodne z deklaracjami producenta, ale też spełniają normy zrównoważonego rozwoju – mówi Clare Hobby, Dyrektor w TCO Development.
Eko certyfikacje a TCO Certified
Eko Etykiety to narzędzie, które w procesie decyzyjnym pomaga uwzględnić czynnik zrównoważonego rozwoju. Oznakowanie ekologiczne gwarantuje, że dany produkt spełnia wszystkie kryteria w tym zakresie, przeszedł obowiązkową niezależną weryfikację i jest zgodny z polityką odpowiedzialności społecznej i środowiskowej. Pozwala to organizacji na uniknięcie wielu ryzyk, także tych zawartych w umowach z dostawcą.
W przypadku sprzętu IT problem jest bardziej złożony ze względu na zaawansowanie technologiczne, zastosowane materiały i podzespoły. Istnieje powszechne, błędne przekonanie, że większość uznanych ekoznaków obejmuje obowiązkową, niezależną weryfikację zgodności z kryteriami. Tak nie jest. Najlepszą praktyką jest niezależna weryfikacja wszystkich kryteriów dla każdego produktu, ale też fabryki montażu końcowego i właściciela marki – przed i po certyfikacji produktu. Bez żadnych wyjątków. Takim certyfikatem jest TCO Certified.
- Bazowanie jedynie na dostarczonych przez sprzedawcę informacjach i brak możliwości niezależnej ich weryfikacji może narażać nabywców na większe ryzyko finansowe i w konsekwencji utratę reputacji – mówi Felice Alfieri, specjalista ds. polityki zgodności (Policy Officer) w Komisji Europejskiej.
TCO na rzecz zrównoważonego środowiska pracy
Po latach pracy nad wprowadzeniem zasad odpowiedzialności społecznej i środowiskowej w branży IT, organizacja TCO dążyła do tego, by zwiększyć tempo zrównoważonej produkcji. Egzekwowanie nowych praktyk w gigantycznym sektorze technologicznym rozsianym na kilku kontynentach wymagało bardziej efektywnych metod niż te, które dotychczas wdrożono. Dlatego w 2018 roku spółka uruchomiła Listę Akceptowalnych Fabryk certyfikowanych normą TCO Certified (TCO Certified Accepted Factory List). Od momentu jej uruchomienia w 2018 roku, 32 fabryki zostały usunięte z listy, większość z powodu braku zaangażowania w kryteria TCO Certified. Niemniej, w ogólnym ujęciu standard zakładów pracy znacznie się poprawił – są bardziej bezpieczne. Coraz więcej fabryk stara się również spełnić bardziej rygorystyczne wymagania w zakresie audytów, aby poprawić swój marker ryzyka na liście zaakceptowanych zakładów produkcyjnych certyfikowanych przez TCO.
- Jest niezwykle ważne, aby w trakcie procesu zamówień organizacje miały możliwość otrzymywania certyfikacji związanych z wpływem zamawianych produktów na ochronę środowiska i społeczeństwo, włączając w to łańcuch dostaw i jego pracowników – mówi Clare Hobby, Dyrektor w TCO Development.
Jak wynika z raportu, fabryki dążące do uzyskania zgodności z normą TCO Certified będą musiały poprawić kwestie związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem pracowników, godzinami pracy oraz świadomością kierownictwa w zakresie wymogów odpowiedzialności społecznej. Jednak nawet w regularnie audytowanych fabrykach często występują pewne odstępstwa od kryteriów TCO Certified, tzw. niezgodności. Ważne jest to, aby właściciel marki czy zakładu produkcyjnego byli zaangażowani i zobowiązani do wdrożenia działań naprawczych. Tylko taki system odpowiedzialności i dialogu zapewnia długotrwałą poprawę warunków w fabryce. W przypadku stwierdzenia niezgodności, ustala się plan działań korygujących z jasno określonym terminem ich usunięcia. Fabryki, które nie wdrożą tych działań naprawczych na czas, nie będą mogły produkować certyfikowanych produktów.
- Miliony pracowników w łańcuchu dostaw często borykają się z niskimi płacami, niebezpiecznymi warunkami pracy, są też nierzadko pozbawieni ochrony socjalnej. Jest to wyraźnie widoczne w branży IT – mówi Parul Sharma, Dyrektor Generalny (CEO) w Academy for Human Rights in Business.
Autorzy Raportu wyodrębnili 3 kluczowe kwestie do zweryfikowania podczas wyboru dostawcy sprzętu IT:
- Czy oznaczenie zawiera aktualne kryteria w zakresie społecznej i środowiskowej odpowiedzialności zrównoważonego rozwoju łańcucha dostaw?
- Czy oznaczenie zawiera obowiązkową, niezależną weryfikację zgodności?
- Czy oznaczenie zawiera informację o odpowiedzialności producenta/branży i ewentualnych konsekwencjach wynikających z niezgodności?
Pełna wersja raportu: „Impacts & Insights 2021: Navigating the Sustainable IT Revolution”
https://tcocertified.com/2021-impact-and-insights/
* * *
TCO Certified (norma wprowadzona przez organizację TCO Development) jest wiodącym na świecie certyfikatem zrównoważonego rozwoju dla produktów IT. Kompleksowe kryteria zostały opracowane z myślą o odpowiedzialności społecznej i środowiskowej podczas całego cyklu życia produktu. Obejmując 11 kategorii produktowych, w tym m.in. komputery, urządzenia mobilne, monitory i rozwiązania dla centrów danych, ich zgodność jest niezależnie weryfikowana zarówno przed, jak i po certyfikacji.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.