Rośnie zainteresowanie outsourcingiem procesów
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Pandemia to czas niepewności i braku stabilizacji dla wielu firm. Jeśli dodamy do tego trudność z pozyskaniem wykwalifikowanej kadry do pracy na produkcji, to pojawia się możliwość niepomyślnego scenariusza dla działalności biznesowej. Możemy temu przeciwdziałać decydując się na outsourcing procesów przemysłowych.
Odmrażanie gospodarki to dobry moment do poszukiwania nowych rozwiązań biznesowych i form wsparcia prowadzenia produkcji. Jak wynika z obserwacji firmy Sanpro Synergy z Grupy Impel, firmy przemysłowe zaczęły szukać sposobów na zapewnienie ciągłości procesów poprzez odciążenie ich od kwestii związanych z gwarancją utrzymania terminowości i jakości produkcji oraz pozyskaniem i obsługą pracowników do realizacji powierzonych zadań. W takich sytuacjach rozwiązaniem jest usługa outsourcingu procesów przemysłowych, czyli przekazanie zewnętrznemu dostawcy określonego procesu lub jego części do realizacji.
Zdaniem Karoliny Wolskiej-Szczepankowskiej, pełnomocnika zarządu ds. optymalizacji, zainteresowanie outsourcingiem procesów rośnie z dwóch powodów: zwiększającej się świadomości osiąganych korzyści oraz pandemii. Obie przyczyny są ze sobą powiązane. – Dla przemysłu i logistyki kluczowe jest zachowanie ciągłości procesów produkcji i dystrybucji, a także utrzymanie ich wysokiej jakości i terminowości. W takiej sytuacji warto zdecydować się na współpracę z firmą outsourcingową, która dysponuje zespołem wykwalifikowanych pracowników. Można mieć pewność, że zadanie zostanie zrealizowane w terminie i z zachowaniem ustalonych standardów – wyjaśnia Karolina Wolska-Szczepankowska. Firmy decydują się przekazywać procesy także z innych powodów. Korzyści są bowiem wielowymiarowe.
Sztuka zamiast godziny
Okres pandemii udowodnił i nagłośnił, jak dotkliwie można odczuwać braki kadrowe, jednak ten problem występuje także w innych warunkach. Outsourcing uzupełnia niedobory personelu także w przypadku problemów ze znalezieniem osób z odpowiednimi kompetencjami lub w momencie, kiedy pojawiają się nowe zlecenia, a obecne możliwości produkcyjne nie są wystarczające, – Co ważne, rozliczamy się za wyprodukowaną liczbę sztuk towaru, nie za przepracowane godziny. Decydując się na outsourcing, można wyeliminować stały koszt zatrudnienia albo oddelegować pracowników liniowych do innych zadań, co może zaprocentować wyższą produktywnością w pozostałych obszarach działalności firmy – zauważa Karolina Wolska-Szczepankowska.
Outsourcing otwiera dostęp do wykwalifikowanych pracowników liniowych, inżynierów procesu oraz brygadzistów (liderów), którzy sprawują nadzór nad załogą i realizacją procesu. Do ich zadań należy także raportowanie do zleceniodawcy. Duże korzyści wynikają również z przejęcia przez firmę outsourcingową odpowiedzialności za wydajność i terminowość. – Klient korzysta, bo po oddaniu procesu nie musi się martwić, ile osób go zrealizuje i w jakim czasie. Liczy się efekt, nie sposób wykonania. Zlecenie realizowane jest z zachowaniem jakości, według ustalonych z klientem wytycznych, pod ścisłym nadzorem – mówi Sebastian Łamasz, inżynier procesu w Sanpro Synergy.
Przejęcie odpowiedzialności
Przekazanie nadzoru, jako części procesu, samo w sobie może okazać się korzystne. – Firma zewnętrzna często bardziej wnikliwie i kategorycznie sprawdza efektywność czasu pracy. Możliwe jest wtedy wyodrębnienie czynności obligatoryjnych i opcjonalnych, zidentyfikowanie marnotrawstw i czynności nieefektywnych, które można wyeliminować i dzięki temu zwiększyć wydajność produkcji – wyjaśnia Sebastian Łamasz.
Przekazanie procesu może dotyczyć całości lub tylko jego części, może także dotyczyć nawet zupełnie nowego procesu. W tym przypadku też cała odpowiedzialność za jego wykonanie w terminie, za ilość i za jakość produktu końcowego spoczywa na firmie outsourcingowej. Niezależnie od tego, czy przedmiotem outsourcingu jest proces stary, czy też zupełnie nowy, jego zewnętrzny wykonawca powinien dostarczyć bieżące dane wraz z precyzyjną analizą statystyczną danego procesu oraz wnioskami i rekomendacjami działań usprawniających. Oto kolejna korzyść: stosowanie narzędzi adekwatnych do danego procesu, wspomagających analizy, takich jak SWCS i FMEA. – Jest jeszcze jedna korzyść, wydawać by się mogło, że banalna, ale bynajmniej tak nie jest. Otóż zdarza się, że w proces wkrada się rutyna, powtarzalność, brak motywacji, w wyniku czego spada jakość i produktywność. Oddanie procesu firmie zewnętrznej pozwala spojrzeć na niego z innej perspektywy. Łatwiej wtedy o obiektywną ocenę i usprawnienia – przekonuje Sebastian Łamasz.
Ludzie i znacznie więcej
Pozornie – outsourcing procesów to tylko ludzie: pracownicy liniowi, inżynierowie, liderzy. W praktyce to jednak znacznie więcej: przejęcie odpowiedzialności, nadzór, know-how, analiza i rekomendacje. To podstawowa różnica między outsourcingiem procesów a outsourcingiem personalnym czy pracą tymczasową, gdzie przedmiotem umowy jest zapewnienie pracowników. W outsourcingu procesów klient zyskuje wsparcie również w innych obszarach, takich jak: usprawnienia produkcji i logistyki, kontroli jakości, zarządzanie efektywnością pracowników przejętego procesu. Dzięki temu klient może skupić się na innych zadaniach.

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.