Komunikaty PR

Skąd Polacy czerpią wiedzę na temat zdrowia, medycyny i farmacji?

2021-07-23  |  01:11
Biuro prasowe

Na wspólnym koncie widnieją już dwa ogólnopolskie badania, które przerodziły się w dwie kampanie społeczne, promujące zdrowie i profilaktykę prozdrowotną, podniesienie świadomości społecznej w zakresie opieki farmaceutycznej, czy wsparcie autorytetu farmaceuty. Fundacja Aflofarm i niezależna agencja badawcza BioStat razem zrealizowały już kolejny projekt.

Z inicjatywy Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat w 2019 r. powstał raport „Farmaceuta w  Polsce”, stanowiący jeden z najważniejszych elementów szeroko zakrojonej kampanii wizerunkowej „Po pierwsze farmaceuta”. W 2021 r. w niemalże identycznej konfiguracji współpracy (Fundacja Aflofarm – BioStat) -  powstał raport „Polacy rok po wybuchu pandemii SARS-CoV-2” wskazujący na najistotniejsze zmiany w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego i relacji społeczno-rodzinnych Polaków w czasie pandemii.

Badania inicjujące obie kampanie były zakrojone na szeroką skalę, bo zarówno Fundacji Aflofarm, jak również agencji BioStat zależało na rzetelnym i holistycznym ukazaniu problemów i wyzwań w obrębie poruszanych zagadnień – opieki farmaceutycznej i skutków pandemii. Obie instytucje w maksymalnym stopniu wykorzystały swoje możliwości na rzecz promocji istotnych wartości w obrębie tych kampanii i przełożenia ich na podniesienie świadomości, czy propagowanie cennej wiedzy z zakresu zdrowia oraz medycyny.

Po pierwsze farmaceuta

Wśród pytań zadanych w ramach badań prowadzonych przez BioStat na rzecz kampanii „Po pierwsze farmaceuta” znalazły się m.in.: czy zadajesz pytania kontrolne, by sprawdzić, czy pacjenci rozumieją porady? czym kierujesz się przy wyborze apteki? czy uważasz, że apteka jest ważnym punktem konsultacji w sprawach zdrowotnych, niezależnym od wizyt lekarza? Udział w badaniu wzięło aż 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Był to pierwszy w Polsce tak kompleksowy zakres badań poświęconych wizerunkowi i pracy farmaceutów oraz opiece farmaceutycznej. Organizatorami akcji byli Naczelna Izba Aptekarska oraz Fundacja Aflofarm.

- Rola ok. 27 tys. farmaceutów w Polsce jest bardzo duża, lecz niedoceniana. Magistrzy farmacji w zakresie ochrony, profilaktyki i poprawy zdrowia pacjentów są niezbędni, choć wciąż w oczach wielu marginalizowani. Celem kampanii, którą prowadziliśmy wraz z Naczelną Izą Aptekarską było podkreślenie roli farmaceuty. Badania, które na nasze zlecenie przeprowadziła niezależna agencja BioStat były fundamentem tej akcji i dały nam podstawy do dalszej pracy nad szerzeniem wiedzy w zakresie opieki farmaceutycznej i wzmocnieniem autorytetu farmaceuty. Z racji podjęcia tak ważnego tematu swoim patronatem objął tę akcję Minister Zdrowia – komentuje Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji Aflofarm.

Polacy rok po wybuchu pandemii SARS-CoV-2

Po niezwykle owocnej kampanii „Po pierwsze farmaceuta”, która ewaluowała i rozszerzyła się o portal wiedzy dla farmaceutów „Po stronie farmaceuty”, Fundacja Aflofarm zainicjowała nową kampanię, którem zadaniem była rzetelna weryfikacja skutków pandemii w zakresie zdrowia i samopoczucia Polaków. Ponownie za badania stanowiące fundament akcji odpowiadała Agencja BioStat.

Badanie przeprowadzono za pośrednictwem metod badawczych CATI oraz CAWI na próbie 1000 respondentów, a wśród najważniejszych wniosków można wyszczególnić:

  • 58,3% zakażonych nadal odczuwa skutki choroby
  • 49,7% badanych przyznała, że ich relacje rodzinne podczas pandemii nie uległy zmianie, w przypadku 14,4% relacje te stały się bliższe
  • Badani w czasie pandemii zauważyli u siebie m.in. większą nerwowość (52,3%), bóle pleców (44,4%), głowy (36,4%) oraz na pogarszający się wzrok (36%), czy problemy psychiczne skłaniające do skorzystania z profesjonalnej pomocy psychologa bądź psychiatry (14,4%)
  • Ponad połowa Polaków źle ocenia dostęp do lekarzy ogólnych i specjalistów w czasie pandemii, ale aż 61% badanych dobrze ocenia e-recepty i teleporady.

- Nikogo nie trzeba przekonywać, że ostatni rok był szczególny i odcisnął swoje piętno na wszystkich sferach naszego życia. Skutki społeczne będziemy odczuwać zapewne jeszcze przez następne lata. Dla wielu z nas był to rok wyzwań, który zmusił nas do przeorganizowania i przewartościowania swojego życia. Okres pandemii przyniósł również rewolucję cyfrową w ochronie zdrowia. Polacy mieli okazję w przyśpieszonym tempie zapoznać się z telemedycyną i jej poszczególnymi składowymi. Wysoka ocena teleporad wskazuje na to, że dosyć szybko zaakceptowali tę formę korzystania z usług medycznych – komentuje Rafał Piszczek – prezes zarządu Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat.

Cenne partnerstwo, owocna współpraca, spektakularny efekt

- Wśród najistotniejszych czynników przy wyborze partnera, który miałby objąć pieczę nad badaniami było zaufanie. Zależało nam na podjęciu współpracy z rzetelnym, solidnym, doświadczonym i zaufanym partnerem, który wnikliwie zbada problem. Mając świadomość, że efekty prowadzonych badań i kampanii są cennym źródłem wiedzy dla lekarzy, farmaceutów, mediów i pacjentów, zadbaliśmy o szczególnie wysoką jakość raportu, jego dostępność, transparentność oraz czytelność, co jest wynikiem naszej ścisłej współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat – podsumowuje Katarzyna Liberska-Kinderman head of PR&communications Fundacji Aflofarm.

Fundacja Aflofarm stale podejmuje ważne zagadnienia z zakresu medycyny, zdrowia i farmacji, które mają istotny wpływ na promocję profilaktyki zdrowotnej, edukowanie społeczeństwa w istotnych kwestiach zdrowotnych. Takie działania podejmowane we współpracy z cenionymi i zaufanymi partnerami mają wielowymiarowe znaczenie dla rynku, rzucają światło na ważne społecznie problemy i wspierają poszukiwanie rozwiązań, które w niedalekiej perspektywie mogą odmienić system profilaktyki prozdrowotnej, medycyny czy farmacji.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Biznes z misją. Diagnostyka podsumowała działania w obszarze ESG Biuro prasowe
2025-05-08 | 08:30

Biznes z misją. Diagnostyka podsumowała działania w obszarze ESG

Diagnostyka od lat łączy działalność biznesową z misją społeczną, którą jest realizowanie badań, aby pomagać ludziom dbać o zdrowie i żyć dłużej. Lider rynku
Zdrowie Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy
2025-03-26 | 19:00

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Strach, bóle i skurcze mięśni nie dawały Monice spać. Zaczęła długą wędrówkę po lekarzach w poszukiwaniu diagnozy. – Nie zliczę, ile było tych wizyt,
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.