Komunikaty PR

Studenci z Politechniki Śląskiej nagrodzeni Grand Prix międzynarodowego konkursu

2021-06-29  |  14:00
Biuro prasowe

23 czerwca 2021 roku jury, złożone ze światowej sławy architektów, wyłoniło głównych zwycięzców konkursu International VELUX Award 2020. Wśród nich znalazł się projekt „Teatr światła” młodych architektów z Politechniki Śląskiej. To ogromy sukces polskich studentów, których projekt wygrał rywalizację z blisko 600 pracami z całego świata.

W ubiegłym tygodniu dziesięciu regionalnych zwycięzców konkursu International VELUX Award 2020 dla studentów architektury zaprezentowało swoje projekty online przed międzynarodowym jury, które następnie wyłoniło laureatów nagród Grand Prix w dwóch kategoriach. W pierwszej „Badania nad światłem naturalnym” zwyciężył projekt „Teatr światła” Julii Giżewskiej, Dominika Kowalskiego i Pawła Białasa – studentów architektury z Politechniki Śląskiej. Ich opiekunem naukowym był dr inż. arch. Jerzy Wojewódka. Natomiast w drugiej „Światło naturalne w budynkach” laureatem został projekt „Solar Desalination Skylight” (Świetlik odsalający na energię słoneczną) autorstwa Henry’ego Glogau – studenta architektury z Duńskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego opiekunem naukowym był David Garcia.

W 2020 roku do konkursu International VELUX Award 2020 zgłoszono 579 projektów na temat światła naturalnego, z 250 różnych uczelni architektonicznych z 60 krajów. Członkowie jury podkreślali, że w tej edycji autorzy projektów położyli wyjątkowy nacisk na rozwiązania skomplikowanych środowiskowych, społeczno-kulturowych i geopolitycznych problemów naszych czasów. Z powodu pandemii finalna faza konkursu, która zazwyczaj miała miejsce podczas Światowego Festiwalu Architektury (WAF), tym razem odbyła się w nietypowej formule prezentacji online.

Opis polskiego zwycięskiego projektu „Teatr światła”

Problem zanieczyszczenia współczesnego świata sztucznym światłem staje się coraz bardziej wyraźny. Technologia sprawia, że noc staje się dniem, i dochodzi do zaburzenia naszego cyklu dobowego. Ludzie, zwierzęta i rośliny  nie mogą zaspokoić naturalnej potrzeby przebywania w ciemności po zachodzie słońca. Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości zanieczyszczenia sztucznym światłem. Na jego lokalizację wybrano jedno z nielicznych, kompletnie ciemnych miejsc w Europie – Izerski Park Ciemnego Nieba w Polsce. Pomysł polega na stworzeniu rozległego land artu, dającego odwiedzającym możliwość obserwowania fragmentu nieba niczym spektaklu — spektaklu światła. Ma on symboliczny kształt koła, często stosowany w planetariach, i nawiązuje do cykliczności, ziemi, nieba i ich odwiecznego połączenia.

Jury zostało zaangażowane w bardzo wrażliwe badania i dialog między światłem naturalnym a przyrodą oraz współczesny problem braku ciemności na nocnym niebie. Projekt to przekonujący przykład tego, że nie trzeba tworzyć wielkich konstrukcji, aby dać wyraźny architektoniczny przekaz. To również elegancki projekt, spójny pod względem grafiki i przekazu.

 „Byliśmy pod wrażeniem tego bardzo wrażliwego i poetyckiego projektu, który wziął pod uwagę ludzi, światło i przyrodę. To rozwiązanie bardzo uwrażliwiające na problem, a zarazem w bardzo przyjemny sposób pokazuje relację człowieka ze światłem, z dala od zabudowy, ale w naszym miejscu na ziemi” – powiedziała o projekcie polskich studentów Nóra Demeter, przewodnicząca jury. „Ten projekt pokazał nam wartość bliskości z naturą, co bardzo mocno do nas przemówiło” – dodał Martin Pors Jepsen, członek jury.

 „Bardzo dziękujemy za to, że jury doceniło nasz projekt. To dla nas naprawdę ważne, że wybrano tak minimalistyczny pomysł.  Dla nas jako studentów i ludzi to znak, że czasami warto jest stworzyć coś innego, spokojnego, ale mocnego w przekazie. Mamy nadzieję, że nasze przesłanie pomoże zwiększyć świadomość na temat światła naturalnego, ciemności i światła sztucznego. Jesteśmy tak bardzo szczęśliwi, że brak nam słów, to pewnie z emocji...” – komentowali ogłoszenie werdyktu studenci – Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas.

O konkursie

Temat ogólny konkursu International VELUX Award dla studentów architektury to „Light of Tomorrow” (Światło przyszłości). Konkurs, który odbywa się co dwa lata, od czasu pierwszej edycji w 2004 roku zajmuje się zagadnieniami związanymi z rolą światła naturalnego w budynkach, a także inspirując kreatywne badania w kategoriach „Światło naturalne w budynkach” oraz „Badania nad światłem naturalnym” wśród najlepszych na świecie młodych architektów. Projekty zgłoszone do konkursu International VELUX Award 2020 oceniało jury, w skład którego weszli uznani na świecie architekci: Odile Decq, Sebastián Adamo, Nóra Demeter, Juri Troy i Martin Pors Jepsen. Jury, we współpracy z Międzynarodową Unią Architektów (International Union of Architects, UIA), wybrało dziesięciu laureatów regionalnych spośród ponad 580 zgłoszonych projektów z 60 krajów, a następnie dwóch głównych zwycięzców w kategorii: badanie nad światłem naturalnym oraz światło naturalne w budynkach. Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć pod adresem daylightandarchitecture.com/iva/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja BRAK ZDJĘCIA
2024-05-14 | 01:00

Czy nauka języka angielskiego może być prosta i przyjemna?

Możliwości na rynku jest wiele – od standardowych zajęć szkolnych, dodatkowych zajęć stacjonarnych, po zajęcia online. Trudność jednak pojawia się w momencie wyboru – skąd wiedzieć, które zajęcia będą
Edukacja MBA – nie dla akademickości, tak dla biznesowego doświadczenia
2024-05-09 | 12:15

MBA – nie dla akademickości, tak dla biznesowego doświadczenia

Tylko 39 proc. menedżerów uważa, że wykładowcami w programach MBA powinna być kadra naukowa polskich uczelni. Zdecydowana większość widzi w tej roli konsultantów i
Edukacja Lęk i smutek - jak pomóc dziecku osiągnąć spokój?
2024-05-07 | 15:52

Lęk i smutek - jak pomóc dziecku osiągnąć spokój?

Nie daje wytchnienia nawet nocy, zaburzając sen i powodując ciągłe niewyspanie. A dziecko staje się coraz bardziej wycofane i nieobecne.   - Wiemy, jak ważne jest wsparcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.