Studenci z Politechniki Śląskiej nagrodzeni Grand Prix międzynarodowego konkursu
23 czerwca 2021 roku jury, złożone ze światowej sławy architektów, wyłoniło głównych zwycięzców konkursu International VELUX Award 2020. Wśród nich znalazł się projekt „Teatr światła” młodych architektów z Politechniki Śląskiej. To ogromy sukces polskich studentów, których projekt wygrał rywalizację z blisko 600 pracami z całego świata.
W ubiegłym tygodniu dziesięciu regionalnych zwycięzców konkursu International VELUX Award 2020 dla studentów architektury zaprezentowało swoje projekty online przed międzynarodowym jury, które następnie wyłoniło laureatów nagród Grand Prix w dwóch kategoriach. W pierwszej „Badania nad światłem naturalnym” zwyciężył projekt „Teatr światła” Julii Giżewskiej, Dominika Kowalskiego i Pawła Białasa – studentów architektury z Politechniki Śląskiej. Ich opiekunem naukowym był dr inż. arch. Jerzy Wojewódka. Natomiast w drugiej „Światło naturalne w budynkach” laureatem został projekt „Solar Desalination Skylight” (Świetlik odsalający na energię słoneczną) autorstwa Henry’ego Glogau – studenta architektury z Duńskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego opiekunem naukowym był David Garcia.
W 2020 roku do konkursu International VELUX Award 2020 zgłoszono 579 projektów na temat światła naturalnego, z 250 różnych uczelni architektonicznych z 60 krajów. Członkowie jury podkreślali, że w tej edycji autorzy projektów położyli wyjątkowy nacisk na rozwiązania skomplikowanych środowiskowych, społeczno-kulturowych i geopolitycznych problemów naszych czasów. Z powodu pandemii finalna faza konkursu, która zazwyczaj miała miejsce podczas Światowego Festiwalu Architektury (WAF), tym razem odbyła się w nietypowej formule prezentacji online.
Opis polskiego zwycięskiego projektu „Teatr światła”
Problem zanieczyszczenia współczesnego świata sztucznym światłem staje się coraz bardziej wyraźny. Technologia sprawia, że noc staje się dniem, i dochodzi do zaburzenia naszego cyklu dobowego. Ludzie, zwierzęta i rośliny nie mogą zaspokoić naturalnej potrzeby przebywania w ciemności po zachodzie słońca. Głównym celem projektu jest zwiększenie świadomości zanieczyszczenia sztucznym światłem. Na jego lokalizację wybrano jedno z nielicznych, kompletnie ciemnych miejsc w Europie – Izerski Park Ciemnego Nieba w Polsce. Pomysł polega na stworzeniu rozległego land artu, dającego odwiedzającym możliwość obserwowania fragmentu nieba niczym spektaklu — spektaklu światła. Ma on symboliczny kształt koła, często stosowany w planetariach, i nawiązuje do cykliczności, ziemi, nieba i ich odwiecznego połączenia.
Jury zostało zaangażowane w bardzo wrażliwe badania i dialog między światłem naturalnym a przyrodą oraz współczesny problem braku ciemności na nocnym niebie. Projekt to przekonujący przykład tego, że nie trzeba tworzyć wielkich konstrukcji, aby dać wyraźny architektoniczny przekaz. To również elegancki projekt, spójny pod względem grafiki i przekazu.
„Byliśmy pod wrażeniem tego bardzo wrażliwego i poetyckiego projektu, który wziął pod uwagę ludzi, światło i przyrodę. To rozwiązanie bardzo uwrażliwiające na problem, a zarazem w bardzo przyjemny sposób pokazuje relację człowieka ze światłem, z dala od zabudowy, ale w naszym miejscu na ziemi” – powiedziała o projekcie polskich studentów Nóra Demeter, przewodnicząca jury. „Ten projekt pokazał nam wartość bliskości z naturą, co bardzo mocno do nas przemówiło” – dodał Martin Pors Jepsen, członek jury.
„Bardzo dziękujemy za to, że jury doceniło nasz projekt. To dla nas naprawdę ważne, że wybrano tak minimalistyczny pomysł. Dla nas jako studentów i ludzi to znak, że czasami warto jest stworzyć coś innego, spokojnego, ale mocnego w przekazie. Mamy nadzieję, że nasze przesłanie pomoże zwiększyć świadomość na temat światła naturalnego, ciemności i światła sztucznego. Jesteśmy tak bardzo szczęśliwi, że brak nam słów, to pewnie z emocji...” – komentowali ogłoszenie werdyktu studenci – Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas.
O konkursie
Temat ogólny konkursu International VELUX Award dla studentów architektury to „Light of Tomorrow” (Światło przyszłości). Konkurs, który odbywa się co dwa lata, od czasu pierwszej edycji w 2004 roku zajmuje się zagadnieniami związanymi z rolą światła naturalnego w budynkach, a także inspirując kreatywne badania w kategoriach „Światło naturalne w budynkach” oraz „Badania nad światłem naturalnym” wśród najlepszych na świecie młodych architektów. Projekty zgłoszone do konkursu International VELUX Award 2020 oceniało jury, w skład którego weszli uznani na świecie architekci: Odile Decq, Sebastián Adamo, Nóra Demeter, Juri Troy i Martin Pors Jepsen. Jury, we współpracy z Międzynarodową Unią Architektów (International Union of Architects, UIA), wybrało dziesięciu laureatów regionalnych spośród ponad 580 zgłoszonych projektów z 60 krajów, a następnie dwóch głównych zwycięzców w kategorii: badanie nad światłem naturalnym oraz światło naturalne w budynkach. Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć pod adresem daylightandarchitecture.com/iva/
Wspólna zabawa, wspólny rozwój: Grupa LEGO odkrywa korzyści płynące z zabawy!
Zwycięstwo Polaków na Międzynarodowej Olimpiadzie Ekonomicznej
Jesień z językiem chińskim stacjonarnie i online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.