Transformacja mobilna gier losowych
Jaki model biznesowy przyjąć tłumaczą Paweł Paliwoda i Paweł Mazurek z Promatic Group.
O tym, że zmienia się sposób konsumowania mediów nie trzeba już nikogo przekonywać. Smartfony stają się nie tylko narzędziem komunikacji, ale też głównym źródłem informacji i rozrywki. Dla producentów klasycznych gier to ostatni dzwonek na transformację mobilną.
Według badań IAB Polska z 2020 r. ponad 90% internautów w wieku powyżej 15 lat korzysta ze smartfonów. Jednocześnie wszystkie media tradycyjne tracą zasięg. Telewizji nie ogląda już ponad ¼ internautów, zaś tradycyjna prasa w ciągu 2 lat odnotowała spadek o połowę (z 79% w 2018 r. na 39% w 2020 r.). Również radio słuchane poprzez tradycyjny odbiornik znacznie straciło udział w rynku (z 78% w 2018 r. na 51% w 2020 r.).[1]
Wraz z rozwojem infrastruktury, coraz szybszym internetem mobilnym, większymi ekranami i mocniejszymi procesorami smartfonów, zakres rozrywki mobilnej znacząco się poszerza. Wzrost popularności gier mobilnych wiąże się także z faktem ich łatwej konsumpcji - każdy, kto ma smartfon lub tablet, może z nich korzystać. Poza tym w większości są one darmowe, przynajmniej na początku. Mając na uwadze zmiany w korzystaniu z gier oraz ich nowe formy, które powstały w ostatnich latach, branża gamingowa i gamblingowa musi dostosować się do oczekiwań klientów.
Nadążyć za zmianą
Transformacja cyfrowa i mobilna wymaga od firm modyfikacji dotychczasowej strategii i przyjęcia nowego modelu biznesowego. W przypadku branży gamblingowej, która do niedawna bazowała wyłącznie na stacjonarnych salonach, przemiana ta jest kluczowa. Digitalizacja stanowi wyzwanie, ale jest jednocześnie ogromnym ułatwieniem w prowadzeniu biznesu. Nowe technologie pozwalają na przeprowadzanie szybkich i pogłębionych analiz oczekiwań klientów.
- O ile gry komputerowe i konsolowe są już z nami od lat, o tyle migracja rozrywki na urządzenia mobilne dla wielu firm nadal stanowi wyzwanie. W Promatic idąc za trendem connected-device i urządzeń mobilnych od ponad dwóch lat produkujemy wszystkie nowe gry jednocześnie w wersji na urządzenia stacjonarne (automaty), komputery i smartfony (online games). Równocześnie stale badamy zainteresowania i oczekiwania polskich oraz zagranicznych użytkowników pod kątem tematyki gier – mówi Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group.
- Analizując oczekiwania naszych klientów, kilka lat temu zdecydowaliśmy się stworzyć pierwszą grę brandowaną z udziałem rodzimych gwiazd. Na polski rynek wypuściliśmy dwie superprodukcje - z udziałem Mariusza Pudzianowskiego oraz Zenka Martyniuka. I to był strzał w dziesiątkę – obie gry odniosły wielki sukces – tłumaczy Paweł Mazurek CMO Promatic Group.
Covidowe przyspieszenie
Trend w kierunku rozrywki cyfrowej na Świecie znacząco przyspieszył w 2020 roku - przychody wzrosły o 31% osiągając wynik 61,8 mld USD. Media cyfrowe odpowiadały za ponad 3/4 łącznych przychodów z rozrywki kinowej, domowej i mobilnej. Tymczasem, przychody z tradycyjnej rozrywki nadal spadały – w ubiegłym roku wyniosły zaledwie 7 mld USD. [2]
Te same zmiany dotknęły branżę gamblingową. Ze względu na pandemię, 64% graczy zdecydowało się na korzystanie z kasyn internetowych. W 2020 r. przychody z gier losowych online wyniosły 66,67 mld USD, a oczekiwana wartość rynku w 2026 roku ma sięgnąć 100 mld USD[3].
- Wyniki te są imponujące. Myślę jednak, że ze względu na pandemię są zawyżone. Podczas lockdownu użytkownicy masowo szukali rozrywki w internecie z powodu braku alternatywy. Oczywiście wiele nowych nawyków już z nami pozostanie, lecz nadal potrzebujemy bezpośredniego kontaktu. Sądzę, że gracze z czasem będą chcieli wrócić do tradycyjnej rozrywki. Gry online i kasyna stacjonarne nie są dla siebie konkurencją, lecz stanowią dobra komplementarne - mówi Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group.
Eksportowanie rozrywki i gier losowych na urządzenia mobilne jest dziś koniecznością, jednak nie można zapominać o specyfice branży gamblingowej. Kasyna stacjonarne, podobnie jak restauracje, poza swoją główna funkcją, pełnią też rolę miejsca spotkań. Dziś na rynku gier losowych źródłem sukcesu jest działanie wielotorowe. Współcześni konsumenci cenią sobie wybór, dlatego kluczowe jest, aby tę samą usługę oferować poprzez różne kanały – zarówno tradycyjnie w kasynie, jak i online na komputerze bądź smartfonie.
O firmie
Promatic Group to lider i największy polski producent terminali RGM, gier losowych i rozwiązań systemowych dla branży gamblingowej. Od ponad 20 lat łączy innowacyjne rozwiązania softwarowe z wysoką jakością wykonania, zapewniając swoim partnerom kompleksowe usługi operacyjno-biznesowe. Oprócz rodzimego, firma aktywnie działa na rynkach w Europie, Afryce oraz Ameryce Łacińskiej, dostarczając produkty w pełni dostosowane do potrzeb i wymagań kontrahentów. Laureat prestiżowej nagrody Polish Gaming Aces 2019 w kategorii: NAJLEPSZY PRODUKT ROKU 2019 za autorski projekt i produkcję gry opartej na polskiej historii. Stały gość wydarzeń branżowych, tj. ICE Totally Gaming w Londynie, Feria Internacional del Juego w Madrycie, iGaming Affiliate Conference w Mińsku czy Sport Betting West Africa w Lagos. Promatic jest spółką z całkowicie polskim kapitałem i krajowym zapleczem produkcyjnym. Firma skupiona jest wokół polskiej myśli technologicznej, współpracuje z najlepszymi polskimi inżynierami i deweloperami w branży.
Kontakt dla mediów
Joanna Lach
+48 600 239 565
joanna.lach@more-ca.com
more communications agency
[1] https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-iab-polska-cyfryzacja-nie-tylko-intensyfikuje-zjawisko-multiscreeningu-ale-rowniez-zmienia-jego-forme/
[2] https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2021/04/13/the-impact-covid-19-had-on-the-entertainment-industry-in-2020/?sh=4b9c7c1c250f
[3] https://playtoday.co/blog/online-gambling-statistics/

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.