WARSZAWA I TRÓJMIASTO - JAKIE WALORY OFERUJĄ INWESTOROM WIODĄCE REGIONY?
Zaraz po Warszawie, coraz bardziej interesującym regionem Polski dla inwestorów krajowych, jak również zagranicznych, staje się Trójmiasto.
W 2017 roku międzynarodowa firma doradcza EY opublikowała raport dotyczący atrakcyjności inwestycyjnej Polski[1]. Wynikało z niego, że nasz kraj jest coraz lepiej postrzeganym miejscem w kontekście inwestycji zagranicznych, szczególnie w sektorach przemysłu, finansów i usług biznesowych oraz transportu i komunikacji.
Potencjał między poszczególnymi regionami jest jednak zróżnicowany. Największym i najatrakcyjniejszym centrum inwestycji pozostaje Warszawa, położona centralnie na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych, charakteryzująca się dużymi zasobami pracy, najwyższym poziomem PKB per capita i największymi dochodami budżetowymi. W stolicy znajdziemy największy i wciąż rozwijający się rynek biurowy, przekraczający w 2018 roku rekordowe 858 000 m² wynajętej powierzchni.
Ogromny potencjał potwierdzają też inne lokalizacje m.in. województwo pomorskie, jeden z najprężniej rozwijających się regionów w Polsce i w Europie. Wyjątkowym miejscem na biznesowej mapie Polski jest Trójmiasto, gdzie powstają i rozbudowują się regionalne centra produkcyjne, ośrodki badań i rozwoju, a także siedziby międzynarodowych firm. Już w 2014 roku swoje centrum otworzył koncern PwC - jedna z największych firm doradczych na świecie wybrała Gdańsk na czwartą tego typu inwestycję po Stanach Zjednoczonych, Irlandii Północnej i Indiach. Również w Trójmieście centrum finansowo-księgowe ulokowała firma Bayer, decydując się na kompleks biurowy Olivia Tower.
– Ogromnym atutem Trójmiasta jest korzystne położenie geograficzne i dostępność transportowa z intensywnie rozbudowywaną infrastrukturą. Zaletą regionu jest też zróżnicowana gospodarka, z jednej strony oparta na tradycyjnych gałęziach takich jak przemysł stoczniowy, rafineryjny i budowlany, a z drugiej na rozwijających się branżach związanych z nowymi technologiami, sektorem IT czy branżą elektroniczną. Do tego dodać trzeba dostępność wykwalifikowanych kadr, kształcących się w wysoko ocenianych ośrodkach akademickich. Duże znaczenie ma też polityka prorozwojowa oraz zachęty dla inwestorów ze strony władz państwowych i regionalnych - tłumaczy Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca LBC Invest. – Natomiast Warszawa daje bardzo duże możliwości. Mamy tu najwięcej uczelni i ośrodków naukowych oraz dynamiczny rynek pracy, przez co do miasta wciąż napływają nowi mieszkańcy. Stolica uzyskuje również największe w Polsce środki z Unii Europejskiej, które są umiejętnie wykorzystywane, co wpływa na jej intensywny rozwój. To tu swoje siedziby mają największe światowe i polskie korporacje, a także Giełda Papierów Wartościowych - dodaje.
W raporcie “Potencjał inwestycyjny Trójmiasta”, będącym częścią projektu „Business Environment Assessment Study” (Antal, we współpracy z Cushman & Wakefield i Vastint[2]) przedsiębiorcy zwrócili też uwagę na atrakcyjność Trójmiasta pod względem jakości życia, a także na dostępność i jakość powierzchni biurowej, ocenionej na 8,2 pkt w 10-stopniowej skali. Gdynia zdobyła natomiast trzecie miejsce w światowym rankingu najlepszych miast do życia przygotowanym przez LivCom. Także w raporcie ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych) uznano Trójmiasto za lidera w kategorii “Jakość życia” i “Dostępność nowoczesnej powierzchni biurowej”. Z kolei Warszawa jest liderem w kategorii: “Dostępność komunikacyjna (lotniska, pociągi)” i ”Jakość komunikacji miejskiej”, wygrywa też z Trójmiastem w obszarze “Dostępności wykwalifikowanej kadry”.
W Gdańsku, Gdyni i Sopocie znajduje się obecnie łącznie ponad 775 000 m² powierzchni biurowych. Trójmiasto zajmuje pod tym względem trzecie miejsce w skali kraju, wciąż mając ogromny potencjał rozwojowy. Szacuje się, że po 2021 roku zasoby powierzchni biurowych przekroczą tu 1 mln m².
Nowoczesna infrastruktura biznesowa wyróżnia Trójmiasto na mapie Polski i przyczynia się do rekordowego tempa wzrostu sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BSS). Według raportu ABSL, w okresie od I kwartału 2016 do I kwartału 2019 Trójmiasto odnotowało wzrost zatrudnienia w centrach usług o 56 proc., co jest najlepszym wynikiem w kraju[3]. Liczba osób zatrudnionych w tym sektorze przekroczyła tu 25500 osób. Dla porównania w Warszawie mamy ponad 56 tys. pracowników w nowoczesnych usługach.
– Trójmiasto oferuje unikalne połączenie możliwości rozwoju osobistego z wysoką jakością życia. Na tym polu może konkurować z Warszawą, zmagającą się ze smogiem i dużym natężeniem ruchu w mieście. Dynamiczny rozwój regionu i inwestycje zagraniczne sprawiają, że coraz więcej utalentowanych kadr wiążę swoją przyszłość z pracą w Gdańsku, Gdyni lub Sopocie. Takie lokalizacje jak Warszawa i Trójmiasto stają się miejscem pierwszego wyboru dla firm szukających dużych ośrodków biznesowych. To z kolei wpływa na rynek nieruchomości inwestycyjnych. Obserwujemy rosnący trend na wynajem korporacyjny, gdzie mieszkania są zlokalizowane w atrakcyjnych miejscach, dopasowane do potrzeb przedsiębiorców i komfortowo wyposażone. Szczególny potencjał dla inwestorów ma w tym kontekście Gdynia, z relatywnie słabszym zapleczem hotelowym - podsumowuje Agata Karolina Lasota.
Zarówno Trójmiasto, jak i Warszawa mają duży potencjał inwestycyjny. Ich unikatowe atuty i zasoby regionalne to ogromny kapitał, dający szansę na dalszy rozwój i umacnianie swojej pozycji.
[1] https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY_Atrakcyjno%C5%9B%C4%87_inwestycyjna_Polski_2017/$FILE/EY-Atrakcyjnosc-inwestycyjna-Polski-2017-pl.pdf
[2] https://antal.pl/wiedza/raport/potencjal-inwestycyjny-trojmiasta-beas
[3] https://absl.pl/wp-content/uploads/2019/06/raport_absl_2019_PL_190602_epub.pdf

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.