Wygoda czy bezpieczeństwo. Działy IT stoją przed poważnym dylematem
Prawie jedna trzecia firm w Europie i na Bliskim Wschodzie korzysta z tradycyjnych metod uwierzytelniania. To niepokojące dane, zwłaszcza w kontekście narastających cyberataków.
Według ostatnich badań przeprowadzonych przez firmę Thales wynika, że niemal 30 proc. wszystkich organizacji w Europie i na Bliskim Wschodzie nadal korzysta z haseł jako jedynej metody uwierzytelniania.
- Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo IT borykają się z bardzo poważnym problemem, jakim jest równoważenie bezpieczeństwa i wygody pracowników. Wprawdzie wdrożenie drakońskich środków ochrony wydaje się być bardzo rozsądnym rozwiązaniem, szczególnie w większych firmach, ale takie działania często spotykają się ze sprzeciwami ze strony pracowników. Trzeba znaleźć złoty środek - tłumaczy Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce
Co gorsza, pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele firm oraz organizacj musiało wysłać swój personelu do pracy w domu. Co stanowi kolejne poważne wyzwanie dla działów IT. Niestety, pomimo rosnących trudności w wielu sieciach korporacyjnych użytkownicy posługują się wyłącznie statycznymi hasłami i korzystają z przestarzałych rozwiązań. Pewnym pocieszeniem może być fakt, iż przedsiębiorcy zauważają nowe rodzaje zagrożeń. 57 proc. respondentów twierdzi, że największe ryzyko wiąże się z niechronioną infrastrukturą, taką jak urządzenia IoT, a następnie aplikacjami w chmurze (55 proc.) oraz portalami internetowymi (43 proc.)
Natomiast dobra wiadomość jest taka, że w ciągu ostatniego roku 94 proc. firm zmieniła swoją strategię w zakresie uwierzytelniania .
- Coraz więcej firm decyduje się na przyjęcie usług opartych na chmurze, a także korzysta z narzędzi do komunikacji i współpracy. W takiej sytuacji kurczowe trzymanie się tradycyjnych systemów uwierzytelniania i autoryzacji nie ma sensu, bowiem naraża firmę na dodatkowe ryzyko, w tym ataki typu phisihing - mówi Mariusz Politowicz
Specjaliści wskazują na nowe metody uwierzytelniania, które mają szansę połączyć wygodę i bezpieczeństwo. Jedną z nich jest biometria, aż 75 proc. respondentów przyznało, że inwestuje w tę technologię. Nieco większą popularnością cieszy się metoda inteligentnego logowania jednokrotnego SSO (Single Sign-On), którą zamierza wdrożyć aż 81 proc. firm.
W badaniu Thales wzięło udziałów 400 dyrektorów IT z Europy i Bliskiego Wschodu.
Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.