Wygoda czy bezpieczeństwo. Działy IT stoją przed poważnym dylematem
Prawie jedna trzecia firm w Europie i na Bliskim Wschodzie korzysta z tradycyjnych metod uwierzytelniania. To niepokojące dane, zwłaszcza w kontekście narastających cyberataków.
Według ostatnich badań przeprowadzonych przez firmę Thales wynika, że niemal 30 proc. wszystkich organizacji w Europie i na Bliskim Wschodzie nadal korzysta z haseł jako jedynej metody uwierzytelniania.
- Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo IT borykają się z bardzo poważnym problemem, jakim jest równoważenie bezpieczeństwa i wygody pracowników. Wprawdzie wdrożenie drakońskich środków ochrony wydaje się być bardzo rozsądnym rozwiązaniem, szczególnie w większych firmach, ale takie działania często spotykają się ze sprzeciwami ze strony pracowników. Trzeba znaleźć złoty środek - tłumaczy Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce
Co gorsza, pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele firm oraz organizacj musiało wysłać swój personelu do pracy w domu. Co stanowi kolejne poważne wyzwanie dla działów IT. Niestety, pomimo rosnących trudności w wielu sieciach korporacyjnych użytkownicy posługują się wyłącznie statycznymi hasłami i korzystają z przestarzałych rozwiązań. Pewnym pocieszeniem może być fakt, iż przedsiębiorcy zauważają nowe rodzaje zagrożeń. 57 proc. respondentów twierdzi, że największe ryzyko wiąże się z niechronioną infrastrukturą, taką jak urządzenia IoT, a następnie aplikacjami w chmurze (55 proc.) oraz portalami internetowymi (43 proc.)
Natomiast dobra wiadomość jest taka, że w ciągu ostatniego roku 94 proc. firm zmieniła swoją strategię w zakresie uwierzytelniania .
- Coraz więcej firm decyduje się na przyjęcie usług opartych na chmurze, a także korzysta z narzędzi do komunikacji i współpracy. W takiej sytuacji kurczowe trzymanie się tradycyjnych systemów uwierzytelniania i autoryzacji nie ma sensu, bowiem naraża firmę na dodatkowe ryzyko, w tym ataki typu phisihing - mówi Mariusz Politowicz
Specjaliści wskazują na nowe metody uwierzytelniania, które mają szansę połączyć wygodę i bezpieczeństwo. Jedną z nich jest biometria, aż 75 proc. respondentów przyznało, że inwestuje w tę technologię. Nieco większą popularnością cieszy się metoda inteligentnego logowania jednokrotnego SSO (Single Sign-On), którą zamierza wdrożyć aż 81 proc. firm.
W badaniu Thales wzięło udziałów 400 dyrektorów IT z Europy i Bliskiego Wschodu.
Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl
Osoby najlepiej wykształcone padają najczęściej ofiarą oszustów
INNO3D zapowiada udział na targach CES 2025. Szykuje się niezapomniany pokaz now
Odkryj PowerWalker VFI 1000-3000 LICR IoT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.