Zarobki juniorów w IT w 2021 - nawet do 8400 zł netto na umowie B2B

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Wynagrodzenia juniorów – nieznaczny wzrost
Według raportu No Fluff Jobs "Junior Candidate Experience 2021", zarobki juniorów w stosunku do tych oferowanych w roku 2020 wzrosły. W pierwszym kwartale bieżącego roku mediana najniższych widełek wynagrodzeń na umowie B2B dla początkujących w branży IT wyniosła 5040 zł netto + VAT na umowie B2B, a mediana najwyższych widełek - 8400 zł netto + VAT. W przypadku umowy o pracę widełki wyniosły 5078-7500 zł brutto. W roku ubiegłym natomiast widełki te, w przypadku umowy B2B wynosiły 5000-8000 zł netto +VAT, zaś w przypadku umowy o pracę – 5000-7400 zł brutto.
– Juniorzy mogli liczyć na nieco większe wynagrodzenia niż w roku ubiegłym, lecz nieznacznie i nie w takim stopniu, jak miało to miejsce w przypadku tzw. seniorów czy też ekspertów IT – mówi dr Marek Psiuk, CTO No Fluff Jobs. – Gra jest jednak warta świeczki, gdyż w branży IT wynagrodzenia szybko rosną wraz z nabywaniem umiejętności i doświadczenia.
Frontend na topie wśród juniorów. A JavaScript najpopularniejszą technologią
Jak się okazuje, najpopularniejszą dziedziną wśród stawiających swoje pierwsze kroki w branży juniorów jest frontend – wskazało go 15 proc. uczestników badania No Fluff Jobs. Niewiele mniej, bo 14 proc. pracuje w kategorii backend. Z kolei na pozycji trzeciej uplasowały się fullstack oraz testing (po 13 proc.).
A jaka technologia jest najpopularniejsza wśród juniorów? Okazuje się, że jest to JavaScript, z którym pracuje prawie 40 proc. z nich. Na kolejnej pozycji znalazł się SQL (35 proc.), a pierwszą trójkę zamknęła Java (27 proc.). Niespełna 20 proc. deklaruje, że programuje w Pythonie, a 16 proc. w Angularze. Najmniej popularnymi technologiami okazały się z kolei Spark, Ruby, Unity i Swift.
Proces onboardingu
Zatrudnienie początkującego pracownika zawsze wiąże się z jego odpowiednim wdrożeniem w nowe obowiązki, zapoznaniem ze strukturą firmy i jej specyfiką oraz przyspieszeniem jego samodzielności w wykonywaniu codziennych zadań. Tzw. proces onboardingu, który ma na celu każdy z tych aspektów, jest istotny dla większości juniorów w branży IT i jest najważniejszą dla nich formą pomocy po rozpoczęciu pracy – wskazało na niego aż 67 proc. z nich. Ponad połowa jako jeden z elementów wspierających na początku swojej drogi w organizacji wskazała przydzielenie opiekuna, a 49 proc. opiekę mentora.
– W dobie pracy zdalnej odpowiednie wdrożenie pracownika, zwłaszcza stawiającego pierwsze kroki w branży, bywa dla firm dużym wyzwaniem. Dla niego samego również nie jest ono łatwe z wielu względów. A z naszych danych wynika, że przybyło ofert pracy zdalnej dla juniorów – w I kwartale bieżącego roku stanowiły ponad 20 proc. wszystkich ofert do nich kierowanych – mówi Marta Steiner, Head of Product & Performance w No Fluff Jobs. – Biorąc pod uwagę, iż stawiający swoje pierwsze kroki w branży IT potrzebują przede wszystkim skutecznego onboardingu, kluczowe jest umożliwienie im konsultacji z bardziej doświadczonymi specjalistami, a najlepiej przydzielenie mentora, który pomoże im wdrożyć się zarówno w nowe obowiązki, jak i będzie dzielić się cenną wiedzą i wskazówkami. Tak, by wspierać jego rozwój i pomóc mu odnaleźć się w nowych okolicznościach i jednocześnie zadbać o to, by potencjał juniora nie został zmarnowany.
No Fluff Jobs zaprasza na darmowy webinar
Już 7 lipca o godzinie 10.30 odbędzie się darmowy webinar z edycji SmoothieHR – tym razem w całości poświęcony juniorom. Eksperci – Marta Steiner (Head of Product & Performance w No Fluff Jobs), Weronika Szatan (Recruitment Devil w u2i) oraz Monika Hinc (Head of People w Scalac) omówią szczegółowo wyniki najnowszego raportu „Junior Candidate Experience 2021” oraz sytuację początkujących w branży IT. Więcej informacji dotyczących wydarzenia znaleźć można na kanałach społecznościowych No Fluff Jobs.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.