Zielone dziennikarstwo ze statuetką TGE. Partnerem promotorzy energii z OZE
Do konkursu zgłoszono rekordową liczbę materiałów. Te ocenione najwyżej, kapituła konkursu ogłosiła we wtorek 29 czerwca podczas uroczystej gali w Villi Foksal w Warszawie. Kapitała wyłoniła najlepsze projekty dziennikarskie na temat rynku energetycznego. Do 7. edycji „Platynowych Megawatów” zgłoszono dokładnie 63 prace 26 autorów, w tym po raz pierwszy od 2014 roku, a więc debiutanckiej odsłony konkursu, jury oceniało 2 podcasty.
Wynik tegorocznej edycji rozstrzygnęli organizatorzy z Towarowej Giełdy Energii oraz przedstawiciele Patronów i Partnerów konkursu – w składzie z jedyną na polskim rynku spółka energetyczną, która może się pochwalić całkowicie zielonym miksem – Respect Energy S.A.
Eksperci wyróżnili 6 materiałów, w tym prace: Magdaleny Graniszewskiej w kategorii „Najlepsza publikacja na temat rynku energii elektrycznej w roku 2020”, Tomasza Furmana („Najlepsza publikacja na temat rynku gazu w roku 2020”), Bartłomieja Sawickiego (wyróżnienie specjalne Kapituły Konkursu za wnikliwość w pracy dziennikarskiej i przybliżanie praktycznych aspektów energetyki prosumenckiej) oraz wspólny projekt podcastowy Wojciecha Jakóbika i Mariusza Marszałkowskiego w kategorii „Najlepszy materiał audiowizualny na temat branży energetycznej w roku 2020”.
Najważniejszy tytuł trafił do dziennikarza portalu WNP.pl – Ireneusza Chojnackiego, który został wyróżniony w kategorii „Najlepsza publikacja na temat rynku odnawialnych źródeł energii w roku 2020” za artykuł „Ograniczanie produkcji wiatraków na polecenie operatora? Jak nic innego nie pomoże…”. Do publicysty poruszającego problematykę źródeł odnawialnych trafiła nagroda główna dla Dziennikarza Roku 2020.
– Naznaczony pandemią koronawirusa oraz zjawiskami z nią związanymi 2020 rok przyniósł kontynuację transformacji krajowej elektroenergetyki w kierunku zero- i niskoemisyjnym. [...] Symboliczne dla całej branży było wstrzymanie w ubiegłym roku budowy elektrowni węglowej Ostrołęka C oraz rozpoczęcie rozmów dotyczących wygaszania kopalń węgla energetycznego. Był to więc rok ważny, obfitujący w wiele zmian i wyzwań, za którymi media, wypełniając swoją informacyjno-edukacyjną misję, musiały nadążać [...] – zaznaczał podczas uroczystej gali Ireneusz Chojnacki.
To już drugie tak istotne w środowisku dziennikarstwa branżowego wyróżnienie dla redaktora Chojnackiego. Po raz pierwszy tytuł Dziennikarza Roku publicysta WNP.pl otrzymał podczas pierwszej edycji konkursu w 2014 roku.
– Z perspektywy Partnera, który na co dzień działa na rynku OZE, był to wyjątkowy wieczór, ponieważ najważniejsza nagroda powędrowała do przedstawiciela tzw. zielonego dziennikarstwa. Źródła odnawialne coraz częściej pojawiają się w mediach i to bardzo optymistyczny sygnał dla całego środowiska – zarówno biznesu, jak i konsumentów. Mam nadzieję, że w kolejnej edycji „Platynowych Megawatów” pojawi się jeszcze więcej materiałów poruszających problematykę zielonej energii – komentuje Dariusz Bliźniak, członek zarządu Respect Energy S.A., partnera konkursu.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.